Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
11 September 2019, 23:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2019, 23:21 door Lubse.)
Er is niet echt duidelijk een rand te zien in de koppakking.
Nummer van de ontsteking is: 0231170185 of: jfu 4
De auto is gebouwd in België.
De b23 had aan beide kanten vriesdoppen toch? Dan is het iig geen b23 want heb maar aan 1 kant vriesdoppen.
Man man. Dat ze die nummers er niet wat beter in slaan.
Als ik zo Google op het nummer van de verdeler zoek kom ik uit op een b21 motor.
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 801
Topics: 41
Lid sinds: Aug 2006
B21 heeft aan 1 kant vriesdops
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In het werkplaatshandboek staat een overzicht met al die nummers, helaas is de 0 231 170 185 op de B17A, de B19A en de B21A geleverd geweest in allerlei landen en jaren. JFU4 is een algemene codering voor diameter, vervroeging en aantal cilinders.
De 242, 244 en 245 is bijna alleen met de B21A verkocht in 1980 en 1981. Hele grote kans dat je 1980 blok een B21 is.
ALs je de kop eraf haalt om de cilinder te meten, kan je de koppakking nog wel gebruiken, dat zou ik in elk geval zonder bedenkingen doen. En de bouten ook, mits niet zichtbaar uitgerekt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 67
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2019
Tsja. Dat vind ik ook nogal wat. Het komt er iig wel op neer dat ik een blok heb die niet echt is op te peppen.
Ik laat het er dan maar bij det het niet helemaal duidelijk is maar een grote kans dat het een b21 is.
Iemand hier nog goeie adresjes om online onderdelen te kunnen scoren?
244 gl 1981 B230A M41
245 dl 1983 B230F M-47
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 September 2019, 13:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2019, 14:19 door Marc1970.)
De B21A komt toch prima vooruit? Gewoon meer gas geven en langer doortrekken.
Skandix, R&D car parts, Estateservices, Scandcar, de gewone automaterialenhandel, GCP Ecris via de dealert, Burlen voor de gekke carburateur onderdelen, er is zoveel voor de 240.
Alvadi en Volvopartswebstore hebben enorm veel pagina's uit het onderdelenboek gescand, voor als je wilt weten waar het laatste boutje hoort. GCP heeft de hele catalogus trouwens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969