Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compressietest koude motor
#1
Ik ben van plan een B230FK aan te schaffen. Het blok dat ik op het oog heb is al uitgebouwd. Kan het dus niet warm laten lopen. Ik kan het echter wel laten draaien met een accu. Hoe betrouwbaar is een koude compressie test volgens jullie?
Antwoord
#2
Als ie in de auto zit doe je t ook koud.
Kan dus best .
Zolang alle waarden maar zo gelijk mogelijk zijn.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Technisch gezien kun je de compressie koud testen, maar je kunt dan eigenlijk alleen een grove fout vaststellen (als één cilinder veel afwijkt).
De normale procedure is met opgewarmde motor en levert betrouwbaardere waarden.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#4
Mijn Hella compressiemeter zegt warm. Maar ik zou me om de FK niet teveel zorgen maken, mechanisch.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik heb het toch maar even geprobeerd. De cilinders zijn in ieder geval wel mooi gelijk kwa aantal Bar:

Cil 1 = 12.3
Cil 2 = 12.5
Cil 3 = 12.3
Cil 4 = 12.4
Antwoord
#6
Dat ziet er iig veelbelovend uit.

Ik kwam bij mijn vorige B200F - opgewarmd, zonder luchtfilter en met vol ingetrapt gas - op waarden tussen 14,5 en 14,9 bar. Uiteraard eerst even de zekering voor de benzinepomp eruit gehaald.
Een eerdere test op dezelfde motor en met dezelfde compressietester gaf 13,3-13,8 bar, maar ik was toen vergeten het gaspedaal in te drukken. Zo'n kleinigheidje scheelt dus al best veel in het eindresultaat. Weet niet meer of de motor koud of warm was.
Een koude test op mijn huidige B200F gaf vergelijkbare waarden als jouw test - ik heb echter nog geen test gedaan "volgens het boekje".

Ik vraag me nu af: in hoeverre heeft de lagere compressieverhouding van een turbomotor invloed op het resultaat van een compressietest?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
ALs het goed is geen enkele. ALs je de compressie meet, gebruik je de motor als fietspomp. De cilinder gaat net zo lang pompen tot de lekkage langs de zuiger en kleppen gelijk is aan de hoeveelheid lucht die hij verplaatst.
Volgens mij is gemeten compressie een maat voor de luchtdichtheid van je motor (een goed ding, dan zijn zuigerringen en kleppen netjes). Dat de gasklep dicht is zal iets uit maken, de pomp krijgt dan behalve drukverliezen ook nog aanzuigverliezen.

Een lagere compressieverhouding (met dezelfde ringen en kleppen) betekent meer keer pompen voor hetzelfde resultaat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende motor (B200) heideltje 5 95 20 September 2019, 21:13
Laatste bericht: Rob
  Identificeren motor Lubse 14 267 13 September 2019, 13:53
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start niet meer UraniumFever 24 1.021 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  Tekening/foto B19K-motor CK070 3 245 7 May 2019, 23:14
Laatste bericht: ababbel
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 212 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 320 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 9 533 1 April 2019, 23:39
Laatste bericht: McGatver
  Bokken motor bocht naar links Maarten245DL 6 627 13 February 2019, 15:39
Laatste bericht: Marc1970
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 1.014 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  Motor loopt niet op LPG Mark244 26 1.588 10 January 2019, 22:18
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)