Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2018
Ik ben 16 jaar, en ben aan het klussen aan de auto van mijn vader. Ik heb het volgende probleem:
We hebben vorig jaar Juli een volvo v70 gekocht, uit 1998. Hij heeft het een aantal maanden prima gedaan, maar toen begonnen de problemen. Lekke radiator. Wegens omstandigheden hadden we toen niet de mogelijkheid om hem te vervangen, dus hebben we een aantal maanden met alleen water rondgereden, ieder 50km bijvullend. In januari heb ik uiteindelijk er een tweedehands radiator ingezet en het lekken was voorbij. Toen kwam het volgende probleem, vrijwel direct nadat ik hem had omgewisseld. : na ongeveer 5 km oververhit de motor. Dan begint even later ook de koelvloeistof in het expansievat te borrelen, maar ook niet altijd, dat is het rare. Iemand zei dat het dus de koppakking moet zijn, maar ik heb GEEN mayonaise aan oliedop noch peilstok, GEEN tot nauwelijks witte rook uit uitlaat, en GEEN “geur van pannekoeken”.De thermostaat is goed, heb ik getest in pannetje water etc. Uit de verwarming komt alleen maar koude lucht, hoe heet de motor ook wordt. De bovenste slang van de radiator is keiheet, en is knalhard onder druk. De onderste slang van de radiator is ijskoud en ook zo hard. Ik dacht toen dus aan een verstopte radiator waardoor de koelvloeistof dus niet bij de onderste slang kan komen waardoor die dus koud is. Dus heb ik de radiator losgekoppeld, en van boven water er in gegooid, en dat kwam er netjes van onderen uit. Dat was het dus ook niet.Toen heb ik de kleine radiator van de verwarming uitgespoeld onder druk. Er kwam een bruine vloeistof uit, maar geen vaste delen. Ik denk dus dat daar lange tijd stilstaand koelvloeistof in gestaan heeft. Toen heb ik daar waar de slangen van de kleine radiator in het motorblok gaan een tuinslang op gezet en even laten lopen. Daar kwam niets bijzonders uit, en het liep netjes door. Toen heb ik alles weer in elkaar gezet, en de motor gestart. Na 5 minuten gas geven ging het wijzertje weer het rode in. Kan het zijn dat de waterpomp kapot is? Of heb ik iets over het hoofd gezien? We kunnen dus niet verder dan 4 a 5 km per dag er mee rijden, (en dat alleen nog met de verwarming op heet), en dat is minder dan je denkt. We leren zo wel de locale winkels kennen  Iedere hulp zou zeer gewaardeerd worden. Handen in haar en zo  Ben benieuwd.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Klinkt inderdaad als een kapote waterpomp.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Hoogstwaarschijnlijk de waterpomp kapot, zal wel een imitatiepomp opzitten met plastic schoepen (die nu zijn afgebroken na een keer goed heet te zijn geweest), 2e optie is niet goed ontlucht zodat er een grote luchtbel inzit (daardoor krijg je ook geen warmte binnen).
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2018
2 May 2018, 10:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 May 2018, 10:37 door Ruben16.)
(2 May 2018, 06:14)Dirk342 schreef: Hoogstwaarschijnlijk de waterpomp kapot, zal wel een imitatiepomp opzitten met plastic schoepen (die nu zijn afgebroken na een keer goed heet te zijn geweest), 2e optie is niet goed ontlucht zodat er een grote luchtbel inzit (daardoor krijg je ook geen warmte binnen).
Oke. Luchtbel lijkt me sterk, omdat ik hem gisteren nog helemaal leeg heb laten lopen, en daarna stationair draaiend litertje voor litertje heb bijgevuld. Is dat zelf te doen die waterpomp? Ik heb gelezen dat je daar een momentsleutel voor nodig hebt? En dat de distributieriem los moet? En uren werk? Ik heb geen professionele werkplaats, doe het allemaal buiten. Ik heb geïnformeerd bij de lokale garage, en die zegt dat het me 600 euro gaat kosten als ik het laat doen. En dat is een beetje te veel van het goede voor ons  .
(2 May 2018, 00:27)Jerry schreef: Klinkt inderdaad als een kapote waterpomp.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Oke, is er een manier om dat zeker te weten? een test of zo?
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Je hebt geen koelwater circulatie in je motor en over je kachel.
Je thermostaat gaat wel open want dat had je getest.
Zoals Dirk al zei dan blijft er een enorme luchtbel over of een kapotte waterpomp.
Dirk kent die motoren best wel goed als ik de juiste dirk voor me heb, als die tegen mij zou zeggen dat het waarschijnlijk een goedkope imitatie pomp is die nu toch stuk is dan ga ik sleutelen.
Vervang meteen de distributie of misschien is er ondertussen meer schade ontstaan?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Allereerst, als volgt ontluchten; vul het hele systeem met kvs/water met motor uit (!!), iets boven max bijvullen ongeveer 5 mm, dop erop, motor starten en laten draaien (opletten op tempmeter !), als de fan aanslaat is de thermostaat geheel open en zie je de vloeistof in het expansievaatje zakken. Even laten staan afkoelen en voorzichtig de dop met slagen kleine slagen losdraaien (je hoort de lucht ontsnappen dan), doe dit heel rustig en met beleid zodat het waterniveau laag blijft. Bijvullen tot max, volgende dag bij koude (!) motor controleren en evt. bijvullen. tot zover het juist ontluchten van dit systeem.
Als je geen circulatie hebt, is dat te zien in het expansievaatje; het niveau beweegt niet en vanuit de slang van het thermostaathuis komt er geen vloeistof in het vaatje terecht. Bij een defecte waterpomp zal je de distributie ook gelijk moeten vervangen. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig in principe, ook geen momentsleutel, als het alleen gaat om riem eraf en riem erop. Wel neem ik aan dat je weet hoe deze distributies werken, anders kun je er beter vanaf blijven.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: May 2018
2 May 2018, 12:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 May 2018, 12:57 door Ruben16.)
(2 May 2018, 12:03)Dirk342 schreef: Allereerst, als volgt ontluchten; vul het hele systeem met kvs/water met motor uit (!!), iets boven max bijvullen ongeveer 5 mm, dop erop, motor starten en laten draaien (opletten op tempmeter !), als de fan aanslaat is de thermostaat geheel open en zie je de vloeistof in het expansievaatje zakken. Even laten staan afkoelen en voorzichtig de dop met slagen kleine slagen losdraaien (je hoort de lucht ontsnappen dan), doe dit heel rustig en met beleid zodat het waterniveau laag blijft. Bijvullen tot max, volgende dag bij koude (!) motor controleren en evt. bijvullen. tot zover het juist ontluchten van dit systeem.
Als je geen circulatie hebt, is dat te zien in het expansievaatje; het niveau beweegt niet en vanuit de slang van het thermostaathuis komt er geen vloeistof in het vaatje terecht. Bij een defecte waterpomp zal je de distributie ook gelijk moeten vervangen. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig in principe, ook geen momentsleutel, als het alleen gaat om riem eraf en riem erop. Wel neem ik aan dat je weet hoe deze distributies werken, anders kun je er beter vanaf blijven.
Dat ontluchten heb ik gedaan gisteren en zojuist nogmaals de laatste lucht laten ontsnappen. Nog steeds geen resultaat.
Dus waarschijnlijk idd de waterpomp. Nee ik weet niet hoe die distributies werken, dus dan kan ik het beter niet zelf doen idd.
Weet jij, of iemand anders, misschien iemand die dat goedkoop kan fixen? Ik zit net over de grens in België, in een dorpje bij Turnhout.
(2 May 2018, 11:26)Jerry schreef: Je hebt geen koelwater circulatie in je motor en over je kachel.
Je thermostaat gaat wel open want dat had je getest.
Zoals Dirk al zei dan blijft er een enorme luchtbel over of een kapotte waterpomp.
Dirk kent die motoren best wel goed als ik de juiste dirk voor me heb, als die tegen mij zou zeggen dat het waarschijnlijk een goedkope imitatie pomp is die nu toch stuk is dan ga ik sleutelen.
Vervang meteen de distributie of misschien is er ondertussen meer schade ontstaan?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Voor zover ik weet geen extra schade. Maar ik zie het mezelf niet doen, die pomp en distributieriem.
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Je zit al heel snel op een 405 euro aan originele onderdelen (prijs af dealer) bij deze auto's. Je hebt het dan over een distributieset, incl hydraulische spanner en waterpomp, tel hier nog 5 ltr koelvloeistof bij op en een uurtje of 3 a 4 werk en dan zit je al snel aan een 600 euro voor reparatie met originele Volvo onderdelen af dealer. Dit kan natuurlijk goedkoper als je bijvoorbeeld een Gates set monteert. Zowel de waterpomp als hydraulische spanner (afhankelijk van chassisnummer) zijn beide van Aisin en zijn gewoon duur.
Heb je het mechanische systeem, dus zonder hydraulische spanner, ben je sowieso al een honderd euro goedkoper uit qua materiaal. Ik tel de hydraulische spanner mee in de reparatie omdat ik er van uit ga, dat je het goed wilt doen. Meestal hebben die spanners hun beste tijd ook wel gehad na een ton of 3 a 4 op de auto te hebben gezeten.
Ik wil het rustig doen en is verder ook geen enkel probleem, maar dan moet de auto wel hierheen getransporteerd worden.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
|