26 December 2017, 12:28 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 December 2017, 12:30 door jos245.)
...maar volgens hem was dat allemaal verbonden met een aparte computer die hij nog niet gezien had, en met de ECU.
Ik ben wel benieuwd hoe die aparte computer eruit ziet en waar hij gemonteerd zit.
Een b230F heeft normaal een Jetronic computer en een Bosch ontstekingscomputer die naast elkaar gemonteerd zitten aan de binnenzijde naast de rechter A-stijl.
Heb je stekker van de vonkversterker/eindtrap al los gehad om te zien of die niet gecorrodeerd is? Deze zit normaal achter de accu tegen het binnenscherm.
Zoals al eerder voorgesteld, het zou handig zijn als je een aantal foto's zou kunnen laten zien van hoe alles gemonteerd zit.
Dan wordt het voor mensen hier wat makkelijker om mee te denken.
Ja inderdaad.
Daarnaast... zorg er bij het plaatsen van de nieuwe motor ook alle bijbehorende onderdelen bijzitten zoals stappenmotor, luchtmassameter, relais, ecu etc etc.
Alleen het blok verwisselen is denk ik niet de oplossing. Aan het blok zelf is vaak zelden wat mis.
Hier is duidelijk een overijverige knutselaar aan het werk geweest.
Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat die volvo specialist er geen zin meer in had.
De unit links op de laatste foto herken ik van volvo 240's uit begin 80er jaren.
De unit rechts lijkt heel veel op de Bosch ontstekingscomputer van de late 240's.
Het lijkt in ieder geval niet op een lpg computer, ook de stekker eraan niet.Of het moet zo zijn dat men het huis alleen heeft gebruikt als ommanteling.
Ik zie eigenlijk twee opties:
je kunt de originele Jetronic en Bosch unit inclusief bijbehorende kabelboom uit een late 240 van de sloop halen(die loopt rechts door het schutbord ) en de boel weer origineel proberen te maken.
Maar je zult dan ongetwijfeld nog wat bedrading on der de motorruimte moeten veranderen en dat vereist wel kennis van de electronica van de 240.
Een simpeler oplossing is het inlaatspruitstuk erafgooien en de motor ombouwen naar carburateur. Spruitstuk+ Stromberg carburateur van een oude 240 erop, tussenas die een conventionele benzinepomp aandrijft monteren,lpg mengstuk voor een Stromberg erop zetten, oude ontsteking monteren (het zou me niet verbazen als die er nu al op zit als verklaring voor het geknutsel met de ontsteking).
Als je deze oplossing kiest dan vervalt zo goed als alle electronica.
29 December 2017, 00:27 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2017, 00:40 door Jerry.)
Ik dacht dat dat linker kastje een flux capacitor was.
Lekker goedkoop tijdreizen op lpg....
Verder sluit ik me bij Jos aan.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
De foto's eens bekeken op de tablet ipv de foon en misschien valt het mee.
Is het geen motronic met een luchtweger ipv een jetronic met lucht massa meter?
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
(28 December 2017, 21:40)jos245 schreef: Ik zie eigenlijk twee opties: je kunt de originele Jetronic en Bosch unit inclusief bijbehorende kabelboom uit een late 240 van de sloop halen(die loopt rechts door het schutbord ) en de boel weer origineel proberen te maken. Maar je zult dan ongetwijfeld nog wat bedrading on der de motorruimte moeten veranderen en dat vereist wel kennis van de electronica van de 240.
Een simpeler oplossing is het inlaatspruitstuk erafgooien en de motor ombouwen naar carburateur. Spruitstuk+ Stromberg carburateur van een oude 240 erop, tussenas die een conventionele benzinepomp aandrijft monteren,lpg mengstuk voor een Stromberg erop zetten, oude ontsteking monteren (het zou me niet verbazen als die er nu al op zit als verklaring voor het geknutsel met de ontsteking).
Als je deze oplossing kiest dan vervalt zo goed als alle electronica.
tweede optie klinkt het gemakkelijkst. ik wil liefst van alle electronica af bij deze wagen.
contactpuntjes en carburateur
eerste oplossing ben ik ook wel voor, klopt het dat de ontsteking een aparte kabelboom heeft? Of is dat verbonden met de ECU?
Heeft iemand ervaring het volgende: injectie behouden en ontsteking via contactpuntjes? Moet dat dan ook nog met vacuum vervroegen of niet? Dit zou al 2 computerkastjes schelen dan (wat is een flux capacitor eigenlijk???)
bijgevoegd een foto van mn andere vervoersmiddel, dat verklaart denk ik waarom ik niets van electronica begrijp
Even googelen op 123 ontsteking voor een b230 .
Ze worden door een paar bedrijven verkocht.
Een oude punten ontsteking met centrifugaal vervroeger werkt ook.
Zo heb ik het en heb de punten met condensator vervangen voor een hotspark setje.
Let wel op waar je lpg installatie zijn stroom vandaan krijgt.
Als de motor uitvalt moet je lpg installatie ook stilvallen.
PS gave vw bus
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
oke dat ga ik proberen. ik heb een sloper gevonden met mooi bruin leren interieur en een carburateurmotor met simpele ontsteking erin.
dat ga ik eens proberen
lpg valt stil als de motor uit valt. springt direct over op benzine