Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Onlangs met de 240 de Toscaanse heuvels getrotseerd. Wat me daar ineens overkwam was het volgende. Bij steil dalende heuvels liet ik 'm op de motor afremmen in de 1e versnelling. Af en toe gebeurde het dan dat hij ineens uit de versnelling schoot, dus weer in z'n vrij kwam staan. Het pookje schoot dan terug naar 't midden. Iemand een idee waarom dit gebeurt?
Verder heeft 'ie het keigoed volgehouden. Vrij hoog olieverbruik, dat wel. Oh, en m'n kilometerteller is blijven steken op 316.135 km. Ik had de dagteller gereset met een lopende motor. Nu lees ik dat dat funest is voor het tandwieltje. Ach ja, als dat alles is...
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Even teller vervangen en klaar. Of alleen het tandwieltje
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
A_A schreef:Even teller vervangen en klaar. Of alleen het tandwieltje
Stomme vraag misschien, maar als ik de teller vervang, hoe krijg ik dan weer het 'juiste' aantal kilometers ingesteld?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Goede vraag , volgens mij op YouTube wel te vinden.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Iemand nog een idee waarom 'ie uit de versnelling schiet?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Vervang gewoon het tandwieltje, is een bekend euvel.
Daarvoor hoef je niet je hele teller te vervangen als de rest toch goed werkt..
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Hanatarash schreef:Iemand nog een idee waarom 'ie uit de versnelling schiet?
synchromeshring versleten..
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die ringen doen alleen de versnelling op zijn plek helpen. DE versnelling wordt op zijn plek gehouden door zichzelf en verder bijna niks, een klein veertje en een balletje.
De tandwielen in een bak verplaatsen namelijk niet, ze draaien altijd allemaal, de voorwaartse dan. Dat is constant mesh, met de pook bepaal je welk tandwiel aan de aandrijving gekoppeld wordt. Maar de tandwielen hebben een schuine vertanding dan zijn ze stiller. Maar ze duwen ook de as waarop ze draaien een kant op. Als de lagers van die as versleten zijn kan het tandwiel zijn koppeling losduwen.
Andere oorzaak kan de ophanging vd pook zijn, misschien duwt die ergens tegenaan.
In zijn 1 bergaf is wel erg steil trouwens. De tweede moet toch genoeg zijn, beetje bijremmen mag wel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 240
Topics: 50
Lid sinds: Jul 2015
Marc1970 schreef:Die ringen doen alleen de versnelling op zijn plek helpen. DE versnelling wordt op zijn plek gehouden door zichzelf en verder bijna niks, een klein veertje en een balletje.
De tandwielen in een bak verplaatsen namelijk niet, ze draaien altijd allemaal, de voorwaartse dan. Dat is constant mesh, met de pook bepaal je welk tandwiel aan de aandrijving gekoppeld wordt. Maar de tandwielen hebben een schuine vertanding dan zijn ze stiller. Maar ze duwen ook de as waarop ze draaien een kant op. Als de lagers van die as versleten zijn kan het tandwiel zijn koppeling losduwen.
Andere oorzaak kan de ophanging vd pook zijn, misschien duwt die ergens tegenaan.
In zijn 1 bergaf is wel erg steil trouwens. De tweede moet toch genoeg zijn, beetje bijremmen mag wel.
Het is me hier in het vlakke Nederland niet meer voorgekomen, dus 't vreemd. Ik laat het even voor wat 't is.
Dit ging trouwens over hele korte, smalle dorpsweggetjes waar je ineens bijna 45 graden naar beneden zat te kijken. Daar kon ik 'm echt alleen maar in z'n 1 zetten. Lekker blazen, Fiat Panda's laten schrikken..
De bergwegen gingen goed in 2 en 3.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98 - verkocht
244 GLT '84