Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Deze doet het alleen nog maar af en toe.
Kan ik hem vervangen door zo'n modern zwart relais of moet er weer zo'n zelfde in?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die met de trekknop? Volgens mij zit de knipperautomaat (voor zowel alarm als richtingaanwijzer) achterop de schakelaar geplugd, zie hier:
http://www.sw-em.com/emergflash.htm Als je een moderne automaat met 3 pennen kan vinden is die er vast wel aan te breien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Bij mij zat hij vastgeplakt met zwarte kit aan het deksel van de zekeringen kast.
Rond aluminium ding met 4 pennen waarvan twee aangesloten.
De werking van die nieuwere zwarte vierkante dingen is dus hetzelfde?
Morgen even zo'n nieuwe ophalen en proberen .
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat is dan de oudere versie zonder alarmlichten. Op het schema heeft die maar twee pinnen aangesloten. Is een mechanisch dingetje, wordt geaard door de richtingaanwijzer en dan loopt er een stroom, bimetaal warmt op, buigt, klik stroom stopt, bimetaal koelt en buigt terug, klak, etc. Is gevoelig voor de juiste wattage aan lampjes.
De elektronische zullen hetzelfde resultaat leveren, maar dan geeft die niet om de hoeveelheid lampjes die eraan hangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Zal straks eens meten waar en waneer op welke draad stroom staat en of aan massa hangt.
En de draadjes eens volgen.
Als ik weet wat waarheen gaat en hoe wat waarom dan kom ik er vast wel uit.
Ondertussen heb ik in de paar jaar dat ik deze auto heb al een aardappelkist met draden weggehaald.
Echt spaghetti onder het dashboard 😂😂
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970