Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Op brickboard wordt voor deze bak ATF-F aanbevolen. Maar voorschrift is Dextro II waar tegenwoordig de III een goed alternatief voor zou zijn. ook volgens mijn olie leverancier.
Iemand ervaringen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ik zou erin gooien wat wordt voorgeschreven, dextro 2 dus.
Ik weet niet of er weer allerlei reinigende middelen in de 3 zitten, dus je juist niet in de oude bak(steen) wil hebben. Zijn je keerringen daarvoor geschikt, is er niet zoveel slijtage in je bak dat je de ontstane aanslag nodig hebt? (mijn blok begon zwaar te lekken met halfsynthetische olie, stomstomstom & nu dus weer 100% mineraal erin).
En dextro2 mag niet in een atf f bak, maar andersom weet ik niet.
Gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je op andere olie overstapt dan zou je eigenlijk de bak professioneel moeten laten spoelen en dat is vrij duur.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bedankt voor de reacties. Maar ik weet alleen dat er momenteel hele mooie rode olie inzit. Maar er zit geen historie bij van wat erinis gegaan...... ik neem aan dat volvo er standaard dextro2 in heeft gedaan. Dus zou de vraag zijn. Is 3 met 2 compatibel?
Van de F zegt TB dat de latere bakken beter werken. Maar hoe zij dan spoelen?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb even gegoogled en Dextron III schijnt een verbeterde soort ATF olie te zijn, dus ik denk dat als je de bak goed aftapt het niet zoveel zal uitmaken of je er ATF-F,Dextron II of III in doet.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Voor de kleur niet, alle ATF is rood, maar type F werkt degelijk anders als de Dexron familie. Heeft andere slipeigenschappen waardoor F in een Dexron bak een bonkende bak zou opleveren en andersom een F bak heel veel zou slippen.
Alle Dexron zou 'backward compatible' moeten zijn maar ik zou in de buurt van het origineel blijven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Thx. Ga de dexron 3 maar eens aanschaffen....
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 May 2015, 20:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 May 2015, 21:04 door Marc1970.)
Ja precies dat bedacht ik ook net (dat wat Gideon tot 3 seconden geleden voor mij had gepost en nu in cyberrook is opgegaan), de ATF is in 1984 veranderd, dan wordt het zaak te kijken in welk modeljaar die bak geleverd is.
Datumcode: THen stamped into the metal plate under serial number it reads, 83MF 8602. If I am understanding the manual, 83=year of manufacture, m=month of manufacture=december or 12 since the letter 'I' wasnt used, and F=AW71.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
3 May 2015, 21:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 May 2015, 21:08 door Gideon.)
D'r ging even wat mis met het plaatsen van mijn bericht, hierbij nogmaals.
<b>Filling oil</b>
Use ATF type G (F). Types F and G are mixable.
<b>Note!</b> Use DEXTRON II D for 1984 – AW 70, AW 71 transmissions.
Bron: greenbooks
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Sorry dacht dat het wel duidelijk was dat de AW 03-70L van na 84 was. En inderdaad schrijft men daarvoor de Dexron 2 voor.
Maar mijn vraag was of dat mengbaar was/is met 3 en dat lijkt ok.
Maar op TB staan ervaringen met F in de nieuwe bakken van 84 die niet negatief zijn!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..