Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontsteking volvo 244 b21a
Beste leden,

Mijn volvo 244 uit '78 heeft een b21a motor naderhand ingebouwd gekregen. Deze loopt sinds zaterdag weer perfect omdat ik de koppakking vervangen heb. Wat is er allemaal gedaan aan de motor sinds ik hem heb:
Carburateur en ontsteking gereviseerd, koppakking vervangen, stuurbekrachtiging ingebouwd, en ga zo nog maar even door!

Het probleem:
Het vreemde is dat ik maar condensators blijf vervangen bij het apparaat. Condensator 1 die er in zat toen ik hem kocht is na 2 weken preventief vervangen door condensator 2 en bewaard als back-up. Condensator 2 is na 3 maanden gebruik overleden en vervangen door condensator 3. Condensator 3 heeft na 3 weken de geest gegeven en is inmiddels sinds vanavond weer vervangen door condensator 1 omdat mijn condensators inmiddels op waren.
Wat het vreemde is, is dat hij stottert en dan ophoudt. Het is niet zo dat het contact uitvalt, hij gaat ontstekingen overslaan en valt hierna uit. Leg ik er een andere condensator overheen of een nieuwe in de ontsteking dan is het tikken en lopen! Inmiddels vervangen tijdens onstekingsrevisie: punten, condensators(dus vaker), rotor, verdelerkap, bobine-verdeler-kabel, ontstekingsdraad bobine naar condensator, bougies. Bobine heb ik nog een reserve liggen maar dit geeft geen verschil tov de oude bobine.

Voordat ik de contactpunten en condensator voor de eerste keer verving is dit probleem nooit geweest!

Nu lees ik op het internet wat over laadspanning en een eventuele dynamo die loopt te rotzooien(spanningsregelaar met verrote zener-diode misschien?), maar die is ook al een jaar of 1.5 jaar geleden vervangen door een gereviseerd model. De laadspanning ga ik morgen controleren, net als de laadstroom maar ik verwacht geen vreemde capriolen!
Tevens heb ik vandaag de dweilhoek van de punten naar de fabrieksinstelling gezet van 60 ipv de 30 graden die mij de adviseerd werd door de volvo-garage. Het lijkt me alleen dat dit niet echt een probleem zou moeten zijn, ik bedoel een volvo doet het normaal altijd al stel je de punten op het oog!

Mis ik nu nog iets?? Ik neem eigenlijk aan dat ik vrijwel alles uitgesloten heb en ben toch echt niet moeilijk met oudere autos.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen!

Mvg, Siem
Antwoord
De dwell is essentieel voor een goede vonk, zelf stel ik die af via de puntjes afstand. 60 graden contacthoek is correct, of 0,4 mm tussen de puntjes, is nodig om de wikkelingen in de bobine de juiste oplaad- en rusttijd te geven. De condensator zit ook in dit verhaal, deze houdt heel even de energie uit de primaire wikkeling vast zodat er geen vonk over de puntjes ontstaat. Condensators zijn eigenlijk altijd 0,22 uF of zoiets voor een 4 cilinder, dat zal het probleem niet zijn.

Ik zou eens nakijken of de bobine bij de rest past. Voor puntjes zijn er twee bobines, t/m 1978 is het 2.7-3.0 ohm en 7-12 kohm en 1979 en daarna 1.8-2.0 ohm en 8-11 kohm (primaire en secundaire weerstand).

Dan is er nog de kwestie voorschakelweerstand, zo'n bobine is 9V en krijgt tijdens het starten 12V om extra hard te vonken. Use with external resistance, mit Vorlastwiderstand of dergelijke kreten staan erop.

Welkom aan boord trouwens.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Waren al je gebruikte condensators van hetzelfde merk? Zo ja, probeer eens wat anders.
Mijn C-Kadettje (ik mag niet vloeken, ik weet het...) lustte ze ook graag, soms waren ze na een dag alweer overleden en ook helemaal wit uitgeslagen vanwege extreme hitte. Gek genoeg nooit meer problemen gehad toen ik mijn condensators ergens anders ging kopen.
Antwoord
Of soldeer voor 14 euro een Velleman K2543 in elkaar, hoef je nooit weer condensators te kopen. :-)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Hier ook problemen gehad met de condensator. Oude vervangen omdat de puntjes wat inbrandden. Met de nieuwe liep de volvo prachtig. Stuk rijden en vervolgens een enorme backfire en het hele luchtfilter systeem uit elkaar. Oude condensator weer gemonteerd en het luchtfilter systeem weer in elkaar gedrukt en de volvo liep weer als vanouds. Ik denk dat ik een condensator met een verkeerde capaciteit had.
Antwoord
Allemaal al heel erg bedankt voor de reacties!
Vanmorgen even overlegd met mijn chef werkplaats en die adviseerde mij na alle reparaties die al gedaan zijn om eens een extra massa van de verdeler naar de motor-massa te leggen. Mogelijk vindt de condensator het niet zo leuk als hij geen goede massa heeft, hij heeft dit al eerder meegemaakt. Tot nu toe loopt de volvo nog goed op wat licht nadieselen na. Maarja... ik tank dan ook wel de goedkoopste benzine uit belgië want ik woon aan de grens, dus ik kan me niet indenken dat het octaangehalte boven de 95 komt.

BTW Rob, waar kan ik zo'n vellerman kit bestellen, en wat vervangt deze t.o.v. de originele ontsteking?

Ik ga het de komende dagen nog nauwlettend in de gaten houden, zodat ik het een en ander kan uitsluiten.
Dames en heren jullie zijn super bezig, ga zo door! Ook ik zal mijn best eens gaan doen om anderen te helpen via dit forum.

Als er aan of opmerkingen zijn hoor ik het graag!!

Mvg, Siem
Antwoord
De verdeler verzorgt de aarding van de primaire winding vd bobine, de verdeler zit direct in het blok en het blok zit op 1 plaats aan de accu vast en verderop aan de carrosserie, dus daar kan echt geen massa meer bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Beste leden!!

Eindelijk is het probleem van het condensator-eten verholpen. Het lijkt er inderdaad op dat de verdelen (lees dus condensator) geen goede massa had. Wat er dan gebeurd is dat de condensator zijn vermogen niet compleet kwijt kan en hierdoor inwendig doorslaat.
Sinds de extra massa is gelegd: niks meer aan het handje!!

Graag wil ik jullie bedanken voor alle inzet!

Mvg, Siemen Bierings
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen met dashboardcluster Volvo 240 1990 roger2401990 4 797 28 November 2024, 10:55
Laatste bericht: roger2401990
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 362 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
Lightbulb Volvo S40 2.4 benzine 2004 Armosiik 0 407 17 July 2024, 02:52
Laatste bericht: Armosiik
Question Ruitenwissermotor volvo 240 KKB 2 545 15 July 2024, 21:06
Laatste bericht: KKB
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.259 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.076 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.596 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  Ontsteking vincode Rin 22 6.896 31 July 2022, 13:48
Laatste bericht: Rin
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.530 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 2.948 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)