13 April 2015, 23:36
Beste leden,
Mijn volvo 244 uit '78 heeft een b21a motor naderhand ingebouwd gekregen. Deze loopt sinds zaterdag weer perfect omdat ik de koppakking vervangen heb. Wat is er allemaal gedaan aan de motor sinds ik hem heb:
Carburateur en ontsteking gereviseerd, koppakking vervangen, stuurbekrachtiging ingebouwd, en ga zo nog maar even door!
Het probleem:
Het vreemde is dat ik maar condensators blijf vervangen bij het apparaat. Condensator 1 die er in zat toen ik hem kocht is na 2 weken preventief vervangen door condensator 2 en bewaard als back-up. Condensator 2 is na 3 maanden gebruik overleden en vervangen door condensator 3. Condensator 3 heeft na 3 weken de geest gegeven en is inmiddels sinds vanavond weer vervangen door condensator 1 omdat mijn condensators inmiddels op waren.
Wat het vreemde is, is dat hij stottert en dan ophoudt. Het is niet zo dat het contact uitvalt, hij gaat ontstekingen overslaan en valt hierna uit. Leg ik er een andere condensator overheen of een nieuwe in de ontsteking dan is het tikken en lopen! Inmiddels vervangen tijdens onstekingsrevisie: punten, condensators(dus vaker), rotor, verdelerkap, bobine-verdeler-kabel, ontstekingsdraad bobine naar condensator, bougies. Bobine heb ik nog een reserve liggen maar dit geeft geen verschil tov de oude bobine.
Voordat ik de contactpunten en condensator voor de eerste keer verving is dit probleem nooit geweest!
Nu lees ik op het internet wat over laadspanning en een eventuele dynamo die loopt te rotzooien(spanningsregelaar met verrote zener-diode misschien?), maar die is ook al een jaar of 1.5 jaar geleden vervangen door een gereviseerd model. De laadspanning ga ik morgen controleren, net als de laadstroom maar ik verwacht geen vreemde capriolen!
Tevens heb ik vandaag de dweilhoek van de punten naar de fabrieksinstelling gezet van 60 ipv de 30 graden die mij de adviseerd werd door de volvo-garage. Het lijkt me alleen dat dit niet echt een probleem zou moeten zijn, ik bedoel een volvo doet het normaal altijd al stel je de punten op het oog!
Mis ik nu nog iets?? Ik neem eigenlijk aan dat ik vrijwel alles uitgesloten heb en ben toch echt niet moeilijk met oudere autos.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen!
Mvg, Siem
Mijn volvo 244 uit '78 heeft een b21a motor naderhand ingebouwd gekregen. Deze loopt sinds zaterdag weer perfect omdat ik de koppakking vervangen heb. Wat is er allemaal gedaan aan de motor sinds ik hem heb:
Carburateur en ontsteking gereviseerd, koppakking vervangen, stuurbekrachtiging ingebouwd, en ga zo nog maar even door!
Het probleem:
Het vreemde is dat ik maar condensators blijf vervangen bij het apparaat. Condensator 1 die er in zat toen ik hem kocht is na 2 weken preventief vervangen door condensator 2 en bewaard als back-up. Condensator 2 is na 3 maanden gebruik overleden en vervangen door condensator 3. Condensator 3 heeft na 3 weken de geest gegeven en is inmiddels sinds vanavond weer vervangen door condensator 1 omdat mijn condensators inmiddels op waren.
Wat het vreemde is, is dat hij stottert en dan ophoudt. Het is niet zo dat het contact uitvalt, hij gaat ontstekingen overslaan en valt hierna uit. Leg ik er een andere condensator overheen of een nieuwe in de ontsteking dan is het tikken en lopen! Inmiddels vervangen tijdens onstekingsrevisie: punten, condensators(dus vaker), rotor, verdelerkap, bobine-verdeler-kabel, ontstekingsdraad bobine naar condensator, bougies. Bobine heb ik nog een reserve liggen maar dit geeft geen verschil tov de oude bobine.
Voordat ik de contactpunten en condensator voor de eerste keer verving is dit probleem nooit geweest!
Nu lees ik op het internet wat over laadspanning en een eventuele dynamo die loopt te rotzooien(spanningsregelaar met verrote zener-diode misschien?), maar die is ook al een jaar of 1.5 jaar geleden vervangen door een gereviseerd model. De laadspanning ga ik morgen controleren, net als de laadstroom maar ik verwacht geen vreemde capriolen!
Tevens heb ik vandaag de dweilhoek van de punten naar de fabrieksinstelling gezet van 60 ipv de 30 graden die mij de adviseerd werd door de volvo-garage. Het lijkt me alleen dat dit niet echt een probleem zou moeten zijn, ik bedoel een volvo doet het normaal altijd al stel je de punten op het oog!
Mis ik nu nog iets?? Ik neem eigenlijk aan dat ik vrijwel alles uitgesloten heb en ben toch echt niet moeilijk met oudere autos.
Hopelijk kan een van jullie mij helpen!
Mvg, Siem