Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht lopende motor
#1
Ik ben in het bezit van een 240 DL bj 1990 met een 2.3 injectie motor type B230F.

Van de een op andere dag is de auto ineens heel slecht gaan lopen.
De motor loopt onregelmatig en stinkt uit de uitlaat. Bij het terug vallen op stationair lijkt het alsof de motor op 3 poten loopt en valt vervolgens uit.
Als de auto rijdt is er geen sprake van vermogensverlies en de auto trekt goed.


Bij het uitlezen zat er 1 foutcode (1-2-1) in, naar voren kwam dat de Luchtmassameter defect zou zijn.
Na deze vervangen te hebben was het probleem nog steeds aanwezig. Vervolgens ook de bezinedrukregelaar uitgewisseld en de ontstekingsmodule vervangen. Helaas houdt het probleem aan. Een tijdje geleden is ook het relais voor de benzinepomp vervangen.
Wat ik tot nu toe dus gecontroleerd heb:
- Luchtmassameter (vervangen)
- Stationair regelklep (vervangen)
- Ontstekingsmodule (vervangen)
- Brandstofpomp relais (vervangen)
- Benzinedrukregelaar (vervangen)

Overig:
- Bobine gecontroleerd
- Bougies gecontroleerd
- Foutcodes gereset (komen niet meer terug)


Mijn idee is dat de auto misschien wel veel te veel benzine ingespoten krijgt. Waardoor de auto een soort van verzuipt bij stationair.
Hoger in toeren loopt het blok egaal gelijkmatig.

Wie herkend het probleem misschien of kan mij helpen naar de speurtocht van deze storing?
Antwoord
#2
1-2-1 betekent dat de computer de signalen vd LMM niet kan volgen (niet persà dat de LMM stuk is), dat kan ook aan de stekkers, massapunten of bedrading liggen. Probeer eens zonder LMM te rijden (stekker loshalen terwijl contact op 0 staat), de auto gaat dan in een een soort noodloop maar is wel rijdbaar. Krijg je dan dezelfde symptomen?

Over het algemeen gaan componenten niet zo vaak stuk het zijn meest de onderlinge verbindingen en slangen, die problemen geven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
LMM steker los gehaald, motor loopt veel beter, eigenlijk wel goed. Motor Blijft nu ook stationair lopen, je ruit nu wel veel uitlaatgassen.

Waar kan ik nu het best beginnen met zoeken?
Antwoord
#4
Lijkt erop dat de LMM het probleem is. Is de LMM nieuw of 2e hands die je vervangen hebt?
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#5
Welk merk lmm? heb vaker problemen gehad met de 100 euro versies, orginele bosch was het mee opgelost.
Zit er ook de goede in die bij die ecu hoort?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#6
Heeft deze motor een vliegwiel sensor ? Misschien is deze defect.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#7
De noodloopregeling is gebaseerd op het toerental wat bij het vliegwiel gemeten wordt, dus die sensor zal wel goed zijn. De computer rekent voor de zekerheid alles een beetje ruim uit, zodat de motor iets te rijk loopt (dat is veiliger dan te arm) vandaar de uitlaatlucht.

LMM is niet persà het probleem. Hij krijgt spanning via het brandstofrelais, dat heb je vervangen, en wordt geaard op het spruitstuk en via het schutbord. Kijk eens naar die massadraden, tussen pin 1 op de LMM stekker en het voorste aardepunt op het spruitstuk moet je 0 ohm meten. De LMM is juist gevoelig bij stationair lopen dus er hoeft maar een beetje overgangsweerstand te zijn ergens en je O2 meting loopt in de soep.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
De mijne had dit ook toen ik 'm kocht en ik heb toen de LMM vervangen. Dat maakte niks uit, de foutcode bleef terugkomen. Uiteindelijk bleek het de lambdasonde te zijn. Ook zou ik de gasklepschakelaar nog even controleren/doormeten.
Antwoord
#9
Ik ben eerst eens even aan het meten geweest, op de connector welke op de LMM wordt aangesloten meet ik op pin 1 naar massa (op het inlaatspruitstuk) een weerstand van 0,5 ohm . Op pin 5 meet ik met het contact aan netjes 12V, de spanning die vanaf het brandstofrelais komt.
Marc schreef al dat de weerstand van pin 1 maar massa 0 ohm dient te zijn en dat een hogere weerstand al voor problemen kan zorgen.
Ben inmiddels al opzoek gegaan naar de massadraad maar die heb ik nog niet gevonden, waar zou die moeten zitten?

De gasklepschakelaar zal ik ook nog even controleren.
Antwoord
#10
ddriel schreef:Ik ben eerst eens even aan het meten geweest, op de connector welke op de LMM wordt aangesloten meet ik op pin 1 naar massa (op het inlaatspruitstuk) een weerstand van 0,5 ohm .

Heb je naar het inlaatsspruitstuk wel een goede Massa?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 332 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 540 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.098 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 966 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.644 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.217 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.523 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.045 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.566 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.331 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)