14 May 2006, 16:44
ik en mijn volvo 's ,en waarom?eind jaren tachtig had ik mijn eerste,een 245 Van van 86,vanaf t eerste moment dat de auto in het straatbeeld verscheen vond ik m al mooi,hij was alleen erg duur in het begin,aan die witte Van heb ik net zolang geprutst tot t een 245 GLT was,met alles erop en eraan,omgekeurd,nieuw kenteken etc.Op n zeker moment ,met zo'n 300.000 op de teller leek t verstandig de auto weg te doen voor iets nieuwers.Dat werd n Dodge ram van.Eigenlijk had ik al spijt toen ik m achterliet,alles was minder aan die bus,maarja,gedane zaken nemen geen keer,en dus toch nog wel een jaar of 3 met dat ding gereden,met alle narigheid van dien.toen ie echt op was was t me wel duidelijk dat r weer n volvo moest komen.In eerste instantie viel de keus op n 945 bij n particulier,die bleek echter ook de 245 waar zijn vrouw in reed weg te doen,n polar met airco,die nam ik er gelijk bij,2 volvo's in 1 klap,1 zakelijk,1 prive,belastingtechnisch best voordelig eigenlijk,en leuk,weer n 245.Mooi setje ook op de oprijlaan,beiden de juiste velgen,alles erop en eraan.Objectief bezien is de 945 echt de betere auto,bomvol opties,automaat,langere wielbasis,meer ruimte,betere stoelen,roest niet,en toch voel ik me lekkerder in de 245.Tijdens mijn vakantie enkele maanden geleden is de 245 voor de deur zomaar in brand gestoken en verloren gegaan.Dat is heel rot,die auto was voor mij echt meer dan n stuk staal,hij werd gekoesterd en vertroeteld om voor altijd te houden.Na de rouwperiode begon het zoeken naar vervanging,daarbij passeren ook andere mogelijkheden de revue.serieuze overwegingen waren er in de richting van een belastingvrije range rover,n grand wagoneer,n 850 t5r of n v70r.Dat is best leuk hoor,dat rondneuzen,maar ik merkte al gauw dat ik in mijn directe omgeving weinig respons vond omtrent die plannen(die omgeving is redelijk volvo-minded),en wist in mijn hart ook wel dat ik de 245 altijd zou missen.Het werd dus uiteindelijk n 245 turbo uit 84,dat is eigenlijk al ruim 20 jaar mijn favoriete 245,hij is behoorlijk mooi om te zien,heeft alles erop zitten wat er toen was,en blijkt na nadere inspectie vrij weinig te mankeren.Kortom,blij als n kind en weer helemaal verliefd,er worden weer stukjes gereden om t rijden en veel gepoetst.Voorlopig houdt t hele volvo gebeuren me weer flink bezig,en gezien t feit dat deze alleen in t weekend gebruikt wordt en droog staat hoop ik m nog heel lang te mogen vertroetelen.Je kunt je toch blijven verbazen over de tijdloosheid van het pretentieloze en nuchtere ontwerp.Je hebt voor weinig geld echt wel veel auto om je heen,je hebt nooit t gevoel dat je in n gedateerde oude bak rijdt,je rijdt m omdat je ervoor kiest.Erg leuk om hier gelijkgestemde zielen te treffen,we kunnen het er nog lang over hebben,verveelt nooit.Ik hoop binnenkort fotootjes te kunnen plaatsen,dat maakt t wat interessanter,ik ben er gewoon niet zo handig in,sorry.
45 1993,v70 awd 97