Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Omdat ik als zelfstandig ondernemer een broertje dood heb aan belastingbetalen - het is immers al zwaar genoeg het hoofd boven water te houden - ben ik de aardgas-optie aan het verkennen voor mijn '78-er 245. Het dampgasinjectiesysteem dat ik heb ingebouwd, kan ook voor cng-injectie gebruikt worden. De belastingdienst waardeert cng hetzelfde als G3 en een vlug rekensommetje op de site van de taksmannen leert me dat in mijn geval bijna ⬠450,- per jaar te besparen is. Het gaat om ⬠1496,- (lpg) of ⬠1052,- (cng) per jaar (personenauto, 1351 kg, N-Holland).
Nu is belasting alleen niet het hele verhaal, want het gaat ook om verbruik en ombouw van de bestaande installatie. Ik probeer hier een beeld van te krijgen. Ik ben er al achter dat cng per kilo verkocht wordt en niet per liter. De kiloprijs is nu ongeveer 83 eurocent. Ik heb nog geen idee wat de actieradius van een kilo is. Ook moet ik nog uitzoeken of de lpg-installatie die ik nu heb van andere hardware moet worden voorzien, maar ik kan me niet voorstellen dat dat erg ingrijpend is.
De bedoeling van deze thread is de mogelijkheden verkennen, want ik ben vast niet de enige die naar alternatieven aan het kijken is voor 2014. Is er bijvoorbeeld iemand hier op het forum die op cng rijdt? Zo ja, hoe bevalt dat? Het zou mooi zijn een kit samen te stellen waarmee de oude lpg-hokken redelijk snel en goedkoop naar cng omgebouwd kunnen worden.
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
CNG tanken zal ook een euvel zijn, dat is niet bij elke pomp te krijgen. Heb wel eens geinformeerd naar een thuis-tankinstallatie (niet om te rijden maar om de tanks voor de grills te vullen). Ten eerste veeeel te dure installatie, en ten tweede duurt het tanken ontzettend lang. Daarom maar weer op pure propaan.
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
De oude hokken word lastig. In jou geval moet het wel kunnen. Je hebt al een injectie systeem voor gas.
Cng word onder een hogere druk opgeslagen. Andere tank icm vulsysteem, hogedrukleiding naar verdamper zijn zo de onderdelen die ik me kan indenken?
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
zou zeggen klop een keer aan bij een ombouw bedrijf.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 216
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2011
Ik vind het wel leuk dat je het op dit forum plaatst, ben wel benieuwd wat het kost en hoe ingrijpend het is. Ik heb niet echt een stok achter de deur omdat m'n 144 uit '70 is, maar misschien is het een optie voor een volgende auto?
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 23
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2011
Arn02 schreef:Omdat ik als zelfstandig ondernemer een broertje dood heb aan belastingbetalen - het is immers al zwaar genoeg het hoofd boven water te houden - ben ik de aardgas-optie aan het verkennen voor mijn '78-er 245. Het dampgasinjectiesysteem dat ik heb ingebouwd, kan ook voor cng-injectie gebruikt worden. De belastingdienst waardeert cng hetzelfde als G3 en een vlug rekensommetje op de site van de taksmannen leert me dat in mijn geval bijna € 450,- per jaar te besparen is. Het gaat om € 1496,- (lpg) of € 1052,- (cng) per jaar (personenauto, 1351 kg, N-Holland).
Nu is belasting alleen niet het hele verhaal, want het gaat ook om verbruik en ombouw van de bestaande installatie. Ik probeer hier een beeld van te krijgen. Ik ben er al achter dat cng per kilo verkocht wordt en niet per liter. De kiloprijs is nu ongeveer 83 eurocent. Ik heb nog geen idee wat de actieradius van een kilo is. Ook moet ik nog uitzoeken of de lpg-installatie die ik nu heb van andere hardware moet worden voorzien, maar ik kan me niet voorstellen dat dat erg ingrijpend is.
De bedoeling van deze thread is de mogelijkheden verkennen, want ik ben vast niet de enige die naar alternatieven aan het kijken is voor 2014. Is er bijvoorbeeld iemand hier op het forum die op cng rijdt? Zo ja, hoe bevalt dat? Het zou mooi zijn een kit samen te stellen waarmee de oude lpg-hokken redelijk snel en goedkoop naar cng omgebouwd kunnen worden.
als ik het goed begrijp heb je een besparing van €450,- per jaar (hoeveel km rij je jaar?), en als ik de linkjes goed heb doorgelezen zijn de kosten pak en beet €3000,- voor de inbouw inclusief de vul unit en heeft dus een terug verdien tijd van 3000 / 450 = 6,67 jaar, de onderhoud aan de installatie en vul unit niet mee gerekend. Naar mijn mening is dit niet rendabel op de korte termijn aangezien er gesteld wordt dat de vul unit elke +/- 250 tankbeurten (2000 uur) een revisie nodig heeft van circa €1000,- daar nagelaten over de actie radius (en de grote van de auto om de tank in te plaatsen). Ieder voor zich moet zich dit afvragen en zelf zou ik dit niet rendabel vinden tenzij je een bedrijf hebt dat grootafnemer is van Aardgas (en dan kost het gas nog niet eens de helft van de particulier per m3, en de vul unit op naam vam het bedrijf kan zetten).
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km
Berichten: 30
Topics: 6
Lid sinds: Dec 2011
Bij ons in de regio rijden een stuk of 70 vw transporters 2.0l op cng.
Hier zijn laatst nog extra tank's onder gebouwd omdat de actieradius zo klein was.
De hele onderkant hangt onder, 6 grote tank's waarbij de originele brandstoftank verwijderd is en een heel klein rvs tankje gemonteerd is.
Lijkt mij niet interessant, of je moet graag iedere 200km gaan tanken.
Of je hebt geen plaats meer om te zitten.
Bij garage rijnzicht in katwijk zijn deze auto's omgebouwd.
Volvo V70R '98 2.3 AUT NBP
Volvo 940 Estate LPT silversand metallic
Volvo 850 2.3T-5R AUT Cream Yellow Estate
Volvo 242 '77 B21A AUT
Volvo V70 '98 2.5T Lpi>Sold
Golf MK1 '83 GTI 8V>Sold
Volvo 245 '84 GLT Turbo>Sold
Golf MK2 '89 GTI 16V>Sold
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Richo schreef:als ik het goed begrijp heb je een besparing van €450,- per jaar (hoeveel km rij je jaar?), en als ik de linkjes goed heb doorgelezen zijn de kosten pak en beet €3000,- voor de inbouw inclusief de vul unit en heeft dus een terug verdien tijd van 3000 / 450 = 6,67 jaar, de onderhoud aan de installatie en vul unit niet mee gerekend. Naar mijn mening is dit niet rendabel op de korte termijn aangezien er gesteld wordt dat de vul unit elke +/- 250 tankbeurten (2000 uur) een revisie nodig heeft van circa €1000,- daar nagelaten over de actie radius (en de grote van de auto om de tank in te plaatsen). Ieder voor zich moet zich dit afvragen en zelf zou ik dit niet rendabel vinden tenzij je een bedrijf hebt dat grootafnemer is van Aardgas (en dan kost het gas nog niet eens de helft van de particulier per m3, en de vul unit op naam vam het bedrijf kan zetten).
Vergeet het argument niet dat je dit niet voor zoveel jaar kan doorrekenen. De huidige politiek is zo grillig dat je niet 6 jaar vooruit kan kijken qua belastingtarieven. Dan doel ik niet op het oldtimer-mrb verhaal want dat zal wel niet zo snel nog eens wijzigen (alhoewel?), maar meer de belastingopslag per kg brandstof. Dan klopt je terugverdientijd niet meer.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 1.718
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Hoe zit het eigenlijk met de kilojoule van CNG? Heeft dat wel genoeg power?
Wij kunnen bijvoorbeeld werken met LPG en propaan, maar het propaan werkt aanzienlijk beter door een hogere kilojoule.