Berichten: 295
Topics: 123
Lid sinds: Apr 2010
Wie heeft verstand van juridische zaken ?
Overgangsregeling; 1/4 betalen, maar november, december en januari van de weg af.
Stel, ik verkoop mijn Volvo eind november aan mijn partner, betaal via mijn partner 3 mnd MRB waarna ik de auto eind januari weer terug koop.
Resultaat; Ik betaal de overgangsregeling en 3 mnd MRB , samen een half jaar,maar kan het hele jaar doorrijden.
Vraag:
Is dit een maas in de wet ? Of zie ik iets over het hoofd ?
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik denk dat een hoop mensen het zo gaan doen. Valt weinig tegen in te brengen.
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Als ik het goed begreep is dat onmogelijk. Als ik kies voor kwart tarief geld dat voor de auto en niet voor "mij". Als ik jou auto nu koop hoef ik de mrb ook niet te betalen, want dat heb jij al gedaan. Gaat per kalender jaar volgens mij. Dwz als ik jou auto in 2014 koop kan ik in 2015 pas veranderen dacht ik.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
19 July 2014, 19:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 July 2014, 19:41 door A_A.)
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/blog1...ijstelling
Gaat per kalender jaar. Als je wilt wisselen kan dat, maar dan betaal je gewoon met terug werkende kracht over het hele jaar evt vermeerderd met een 100% toeslag
Als ik het goed begrijp kan ik wel wisselen als ik jou auto koop vanaf de dag dat ie op mijn naam staat. Ik stel mij wel voor dat aankomende december de belasting dienst jou voorgestelde constructie heel goed in de gaten gaat houden.
Ik heb een 245 1984 op lpg en een 944 1992 op lpg.
De 245 moet op korte termijn wel APK krijgen na 11 jaar en dan moet ik hard na gaan denken wat ik ga doen. De 9 en 2 omstebeurt schorsen en rijden, of de 245 alleen op benzine zetten. Dan betaal ik 120 voor 3 maanden, maar ja tja, waarom zou ik dan de 245 pakken 1 op 9 benzine ofzo tegen over 1 op 8 gas van de 9 serie.
Dilemma's
Maar jou voorstel zal niet werken denk ik.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Uit de link:
Citaat:de Belastingdienst jaarlijks in het vierde kwartaal de houder van een in aanmerking komend voertuig met de vraag of hij vóór 1 januari van het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling.
Volgens mij zit de clou in het woord kalenderjaar
Met andere woorden, je partner koopt een auto die meteen twee maanden gestald moet worden. Er is geen keuze.
Eind van het kwartaal krijgt je partner dan wel de vraag, maar wordt dan gekozen voor volle mep zit je partner maar ook een eventuele toekomstige koper daar weer het kalenderjaar aan vast.
Anders was het wel een heel makkelijk gat geweest en had die hele overgangsregeling geen enkele zin.
Ik verwacht dan ook tegen het einde van het jaar nog wel weer wat auto's op de markt die direct gestald moeten worden.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
hmm, het is inderdaad toch iets ingewikkelder dan ik dacht.
Als je de auto in december een maand stalt en hem op 1 januari 2015 overschrijft op naam van je partner dan zou je 2 maanden normale MRB tot 1 maart en dan de auto weer terug overschrijven.
Het is toch zo dat je dan weer opnieuw een keus mag maken tussen gewoon mrb tarief of kwartaaltarief voor 2015 ?
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Volgens mij is er jaarlijks maar Ã
Ã
n keuzemoment, ongeacht eigenaar (wisselingen). Zie het
informatieblad motorrijtuigenbelasting oldtimers:
Ik heb de dingen dikgedrukt die dat volgens mij bepalen.
Citaat:Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaarmet een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maandenjanuari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van deopenbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierdekwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en debetaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.
Met andere woorden, degene die in Q4 de auto op zijn of haar naam heeft staan bepaalt.
Enige aspect wat dit kan doen veranderen is als de auto ten tijde van het reguliere keuzemoment is geschorst. Dan heb je de keuze volgens mij bij opheffen schorsing, maar dat weet ik niet 100% zeker. Blijft echter dat je maar 1 keuzemoment per jaar hebt.
Berichten: 566
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Mag de auto wel op een ambulance naar Belgie of Duitsland om daar te rijden op de openbare weg? Daar zal toch geen handhaving zijn of is dit Europees geregeld?
Berichten: 295
Topics: 123
Lid sinds: Apr 2010
Het schijnt dat een Volvo 245 1440 kg weegt. Volgens de online MRB-berekening betekent dit:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 184,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 736,00
Zonde van het geld, maar ik dacht eigenlijk dat het 2x zoveel was..
De boete daarentegen....
184 euri per kwartaal is nou ook weer niet onoverkomelijk.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
oudevolvo schreef:Blijft echter dat je maar 1 keuzemoment per jaar hebt.
Dat is dan 1 keuzemoment per eigenaar gedurende dat jaar?
=========
Wat een gedrocht van een wet eigenlijk !
Ik kan nog wel 100 andere vragen bedenken waar niemand het antwoord op weet.
Bijvoorbeeld
tel dat een kwartaaltarief-auto in december op je naam komt te staan en je rijdt er gewoon mee tot maart. Mocht je dan gesnapt worden dan kan ik me niet voorstellen dat je voor het afgelopen jaar aangeslagen wordt. Je hebt de auto immers nog maar net.