Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
maas in wet MRB ? Hele jaar rijden, 1/2 jaar betalen
Wie heeft verstand van juridische zaken ?

Overgangsregeling; 1/4 betalen, maar november, december en januari van de weg af.

Stel, ik verkoop mijn Volvo eind november aan mijn partner, betaal via mijn partner 3 mnd MRB waarna ik de auto eind januari weer terug koop.

Resultaat; Ik betaal de overgangsregeling en 3 mnd MRB , samen een half jaar,maar kan het hele jaar doorrijden.

Vraag:

Is dit een maas in de wet ? Of zie ik iets over het hoofd ?
Antwoord
Ik denk dat een hoop mensen het zo gaan doen. Valt weinig tegen in te brengen.
Antwoord
Als ik het goed begreep is dat onmogelijk. Als ik kies voor kwart tarief geld dat voor de auto en niet voor "mij". Als ik jou auto nu koop hoef ik de mrb ook niet te betalen, want dat heb jij al gedaan. Gaat per kalender jaar volgens mij. Dwz als ik jou auto in 2014 koop kan ik in 2015 pas veranderen dacht ik.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/blog1...ijstelling

Gaat per kalender jaar. Als je wilt wisselen kan dat, maar dan betaal je gewoon met terug werkende kracht over het hele jaar evt vermeerderd met een 100% toeslag Smile

Als ik het goed begrijp kan ik wel wisselen als ik jou auto koop vanaf de dag dat ie op mijn naam staat. Ik stel mij wel voor dat aankomende december de belasting dienst jou voorgestelde constructie heel goed in de gaten gaat houden.

Ik heb een 245 1984 op lpg en een 944 1992 op lpg.

De 245 moet op korte termijn wel APK krijgen na 11 jaar en dan moet ik hard na gaan denken wat ik ga doen. De 9 en 2 omstebeurt schorsen en rijden, of de 245 alleen op benzine zetten. Dan betaal ik 120 voor 3 maanden, maar ja tja, waarom zou ik dan de 245 pakken 1 op 9 benzine ofzo tegen over 1 op 8 gas van de 9 serie.

Dilemma's

Maar jou voorstel zal niet werken denk ik.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
Uit de link:
Citaat:de Belastingdienst jaarlijks in het vierde kwartaal de houder van een in aanmerking komend voertuig met de vraag of hij vóór 1 januari van het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling.
Volgens mij zit de clou in het woord kalenderjaar

Met andere woorden, je partner koopt een auto die meteen twee maanden gestald moet worden. Er is geen keuze.
Eind van het kwartaal krijgt je partner dan wel de vraag, maar wordt dan gekozen voor volle mep zit je partner maar ook een eventuele toekomstige koper daar weer het kalenderjaar aan vast.

Anders was het wel een heel makkelijk gat geweest en had die hele overgangsregeling geen enkele zin.

Ik verwacht dan ook tegen het einde van het jaar nog wel weer wat auto's op de markt die direct gestald moeten worden.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
hmm, het is inderdaad toch iets ingewikkelder dan ik dacht.

Als je de auto in december een maand stalt en hem op 1 januari 2015 overschrijft op naam van je partner dan zou je 2 maanden normale MRB tot 1 maart en dan de auto weer terug overschrijven.
Het is toch zo dat je dan weer opnieuw een keus mag maken tussen gewoon mrb tarief of kwartaaltarief voor 2015 ?
Antwoord
Volgens mij is er jaarlijks maar ÃÃn keuzemoment, ongeacht eigenaar (wisselingen). Zie het informatieblad motorrijtuigenbelasting oldtimers:
Ik heb de dingen dikgedrukt die dat volgens mij bepalen.
Citaat:Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaarmet een maximum van € 120. Voorwaarde is wel dat er in de maandenjanuari, februari en december geen gebruik wordt gemaakt van deopenbare weg. De houder van het voertuig kan jaarlijks in het vierdekwartaal doorgeven aan de Belastingdienst of hij het komend kalenderjaar kiest voor de overgangsregeling. De aanvraag en debetaling moeten gedaan zijn vóór 1 januari.
Met andere woorden, degene die in Q4 de auto op zijn of haar naam heeft staan bepaalt.
Enige aspect wat dit kan doen veranderen is als de auto ten tijde van het reguliere keuzemoment is geschorst. Dan heb je de keuze volgens mij bij opheffen schorsing, maar dat weet ik niet 100% zeker. Blijft echter dat je maar 1 keuzemoment per jaar hebt.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Mag de auto wel op een ambulance naar Belgie of Duitsland om daar te rijden op de openbare weg? Daar zal toch geen handhaving zijn of is dit Europees geregeld?
Antwoord
Het schijnt dat een Volvo 245 1440 kg weegt. Volgens de online MRB-berekening betekent dit:
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 184,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 736,00
Zonde van het geld, maar ik dacht eigenlijk dat het 2x zoveel was..
De boete daarentegen....
184 euri per kwartaal is nou ook weer niet onoverkomelijk.
Antwoord
oudevolvo schreef:Blijft echter dat je maar 1 keuzemoment per jaar hebt.

Dat is dan 1 keuzemoment per eigenaar gedurende dat jaar?
=========

Wat een gedrocht van een wet eigenlijk !

Ik kan nog wel 100 andere vragen bedenken waar niemand het antwoord op weet.

BijvoorbeeldConfusedtel dat een kwartaaltarief-auto in december op je naam komt te staan en je rijdt er gewoon mee tot maart. Mocht je dan gesnapt worden dan kan ik me niet voorstellen dat je voor het afgelopen jaar aangeslagen wordt. Je hebt de auto immers nog maar net.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht dat aan blijft tijdens rijden Thijs69 1 851 17 February 2023, 23:45
Laatste bericht: BartJu
  APK-vrijstelling bij 50 jaar MacVolvo 6 8.166 26 October 2020, 12:49
Laatste bericht: Marc1970
  Hoeveel rijden er nog rond? jos245 11 15.515 11 October 2020, 12:31
Laatste bericht: BartJu
  LPG tank ouder dan 10 jaar- illegaal?! TransferSmout 8 15.493 15 August 2016, 22:33
Laatste bericht: TransferSmout
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 7.767 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  Hoeveel rijden er nog rond? 265gl 0 2.370 12 July 2014, 10:30
Laatste bericht: 265gl
  volgend jaar veranderingen m.b.t. kentkenbewijs en schorsen jos245 2 3.981 24 July 2013, 21:32
Laatste bericht: v700r
  Nieuwe belastingregels: rijden op aardgas oftewel cng Arn02 17 18.326 10 June 2013, 21:50
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Na 16 jaar opstarten: waar op te letten? Wel een ford.. Sorrie.. Wimme 8 5.488 20 October 2012, 20:47
Laatste bericht: Wimme
  245 bj1982 2.0 aut. met LH Jetronic slaat af tijdens het rijden hooverh 1 3.263 7 May 2012, 14:53
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)