Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B200ET LMM en B230ET motor ??
Hallo all,

Ik ben helaas geen freak of monteur die een regelmatige bijdrage kan leveren aan het forum maar ik zou wel graag een vraag willen stellen of iemand hier "ervaring" mee heeft.

Mijn 740 uit 1986 met volgens de papieren een B200ET motor en een Luchtmassa meter Bosch 0280202067 blijft schokkerig rijden.

Na heel veel gerommel door garages willen ze het proberen met een nieuwe LMM. Nu zag ik echter dat er een B230ET motorblok in zit.
Deze heeft volgens de specificaties echter een andere LMM nodig?

Iemand een idee hoe dit kan? Is het uberhaupt op papier (in de praktijk kan het dus ;-) mogelijk een B230ET te laten rijden met B200ET LMM, sensoren en computer e.d.?

Jasper
Antwoord
Computer zal dat best bijregelen ja.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Loop eerst even alle bekabeling langs en controlleer de massapunten voor je injectie systeem.
Zorg dat de intercooler pijpen en slangen en vaccumslangen schoon/heel zijn. zorg dat de CIS klep en gasklep schoon is.
Je kan trouwens mooi testen of hij stuk is om tijdens het lopen de massameter los te halen, loopt hij gelijk is hij stuk
loopt de motor anders na het loskoppelen dan zou hij nog heel kunnen zijn.

Waar kom je vandaag ik heb een motronic uitleeskit van de Volvo dealer hier. ik kan tegen vergoeding je wagen wel nalopen (noordwijk)
Succes!

Computer is trouwens niet bij te stellen wel zijn er verschillende stelschroeven bij dit model aanwezig (bezit zelf ook een 760 turbo met 2.3)
Antwoord
Thnx beide voor de reactie, ondertussen terug van vakantie en ik heb een 2e hands luchtmassameter gevonden in Belgie en gemonteerd. Helaas geen verschil.
Ik zal hem nog even losmaken tijdens het draaien en zien wat er gebeurt.

De gasklep + pakking heb ik pakking van vernieuwd + schoongemaakt. De vacuumslangen eraf/inspectie en opnieuw erin. Injectie nvt aangezien er een nieuw gassysteem in zit (3G, op benzine rijd hij ook schokkerig).

Is een CIS klep hetzelfde als een stappenmotor? Zie:
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-on...tcode=1916

Noordwijk is helaas niet echt in de buurt

Jasper
Antwoord
Ja dat is hem maar die regelt alleen het stationair voor zover ik weet. Als je motor alle onderdelen van een B200ET heeft, zal het toch wel een B200ET zijn. De code staat ingeslagen op het onderblok, net onder het thermostaathuis.

De code op het dist.riemdeksel zegt niet zoveel, die kan van een andere motor komen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi,

De motor is echt een 230, het staat ingeslagen op het rode deel net onder thermostaathuis zoals je zei.

Het bizarre is dat dat schokkerige rijden nooit weg gaat. Als ik gasgeef dan gebeurt dat echt in "stappen", hij accelereert maarr er schokkerig. Sinds de 2e hands LMM erin zit valt de motor bij het intrappen van de koppeling bij ee stoplicht om te stoppen bijna zo ver terug dat de motor bijna afslaat. Vandaar dat ik aan de Stappenmotor zat te denken. (ik heb bij vervangen LMM de - pool er 15 min afgehad om de computer te resetten).

Testjes/vervanging gedaan:
- als ik bij lopende motor de stekker van de LMM eraf trek slaat de auto direct af
- er zit een nieuwe turbo in
- andere 2e hands LMM
- alle turbo slangen zijn nagelopen op gaatjes/ scheuren
- vacuum is nagelopen en zit vast
- als ik de stekker van de CIS tijdens het lopen van de motor eraf trek slaat de motor direct af
- gasklephuis schoongemaakt + nieuwe pakking

Iemand nog het gouden idee?

Jasper
Antwoord
Eigenlijk is de standaard verdachte voor gestommel op beide brandstoffen de motor zelf of de ontsteking. Begin eens bij de distributieriem.

Misschien klopt de vervroeging niet voor een grotere cilinderinhoud. Zit bij Motronic de injectie en ontsteking in 1 ECU? Misschien moet je bijbehorende B230ET ecu er eens bij zoeken.

Officieel hoor je geen elektronicastekkers los te halen met een lopende motor, in elk geval voor LH Jetronic niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
bougies
bougiekabels
rotor
verdeelkap
compressie gemeten
onsteking/disturbutie op tijd
gasklephuis veer goed gespannen..?
Antwoord
Thnx. Ik ga weer op onderzoek :-)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 569 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 998 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.302 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.533 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.585 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.403 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.387 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)