Berichten: 23
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2010
ik heb een vraag
het achterste nokkenaslager bij het vliegwiel
hoe word dat gesmeerd?
en ligt deze er wel eens uit?
gr Henk
Berichten: 23
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2010
het achterste lager waar de nokkenas in draait
volgens mij kan je die alleen vervangen door de motor uit de auto te takkelen
zit achter het vliegwiel een soort als diepvries dop
die moet er dan uit zo kom je bij het lager
en inderdaad dat is een glijlager
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
14 April 2012, 20:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 April 2012, 20:29 door Marc1970.)
Daar valt niks aan te vervangen, de vijf lagers zijn lijngeboord direct in het aluminium van de kop. De smering is voor elk lager met een eigen oliekanaal.
Hier zie je zitten:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/25742890
Dankzij de enorme hoeveelheid olie die erlangs gepompt wordt slijten ze eigenlijk niet. De lagerkappen horen bij de kop en zijn genummerd voor hun eigen plekje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Hebben we het hier niet over een b18/20?
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In dat geval wordt de nokkenas vanaf de voorkant eruit gehaald en kan je vanaf die kant ook nieuwe lagerschalen plaatsen. Ze worden naar achter toe kleiner, ook van olie voorzien door hun eigen oliekanaal. Ik heb nog geen slechte gevonden (in een stuk of drie hele bejaarde B18/20 blokken).
De OHC motoren hebben op diezelfde plek ook een as, de hulpas, met dezelfde lagering.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 23
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2010
15 April 2012, 11:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 April 2012, 11:15 door volvo henk.)
sorry vergaat het type
het is een B18
als ik het goed begrijp hoeft het vliegwiel er niet af?
en kan je dat lager vernieuwen van onder uit de motor
mits de nokkenas er uit is
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Waarom zou je dat lager willen vernieuwen deze gaan echt bijna nooit kapot.
Bovendien "even" de nokkenas eruit halen gaat niet dit is meer werk als een vliegwiel eraf halen, je moet namelijk je cilinderkop eruit halen en je radiator.
Je kan dan je nokvolgers eruit pakken want anders vallen deze in je blok.
Ververolgens kun je je distributiedeksel eraf halen, vervolgens je distributie tandwielen, dan je opsluitplaat en dan pas je nokken as.
En dan kun je pas met speciaal gereedschap je lagers vervangen.
Berichten: 11.643
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 23
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2010
hoi
ja dat weet ik alles moet uit elkaar
maar de vraag is
hoe gaat het achterste glijlager eruit ?
waarom deze vraag:als ed motor ongeveer 2500 toeren draait komt er uit die buurt
een gerattel ,stationnair loopt hij als een zonnetje hoor je niets
maar ga je de toeren opvoeren komt bij dat toerental dat geluid bij dat achterste lager vandaan
of heeft iemand een andere sugestie?