Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Laatst een nieuwe verdamper erin gezet (B23A) omdat de oude slecht stationair liep. Dat probleem lijkt nu verholpen maar nu wil de auto soms niet lopen op lpg. Het ene moment start hij zonder problemen, het andere moment niks. Ik heb de verbindingen van de bedrading al schoon gemaakt, de massapunten ook. Het safety relais vervangen. Geen effect...Op benzine geen probleem.
Vreemd genoeg, als hij op lpg loopt en ik haal het stekkertje van de bobinedraadje (dat om de bobinekabel gewikkeld zit) los, blijft de motor gewoon lopen, dat mag toch niet??
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Bekijk het relais eens, het aansluitschema staat er meest op. De blokgolf-ingang kan je ook op pin 1 van de bobine zetten met een stekkertje.
Ik denk dat de functie van het relais juist is dat de LPG toevoer stopt als de motor afslaat (= geen vonken). Hij schakelt de plus vd LPG schakelaar naar de diverse afsluiters.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Ik heb schemaatjes bekeken en volgens mij zit het goed aangesloten. Het heeft bovendien al jaren zo gezeten. Misschien is de (inductie?)spanning van het draadje niet altijd voldoende om de plus in het relais te schakelen?
Hij mag dus ook rechtstreeks op pin 1, ga ik doen!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Hij zou echt uit moeten gaan, dus ik zou dat relais niet vertrouwen.
Er zitten twee kleppen in het systeem die door het relais bediend worden.
Het zou kunnen dat er dan toch een van beide dicht gaat. Schakel er anders eens een lampje overheen. Dan kun je zien of beide kleppen daarwerkelijk spanning krijgen als het probleem zich weer voordoet.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
3 kleppen toch? Die bij de verdamper, die in de gasleiding zelf en die bij de tank?
Het relais is nieuw!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Volgens mij zijn er twee daarvan echt afsluiters. Die in de leiding en bij de tank.
Dat andere "klepje" is volgens mij iets van een choke oid.
Heb je een foto van hoe je het hebt aangesloten?
Probeer het "veiligheidsdraad" er eens wat langer vanaf te houden?
Hij heeft na op contact zetten immers ook een 10 seconden puls. Wellicht liep hij daar nog op.
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Die 10 seconde puls is compleet afhankelijk van de uitvoering, mijn 144 heeft een handbediende 'puls', de andere helemaal niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Stel dat op de schakeldraad van benzine een relais met een NO en een NC contact zit aangesloten ....
En LPG zit op het NC contact ....
Het is mij opgevallen dat er vaker installaties zijn die met ÃÃn relais werken, op slechts ÃÃn stuurdraad.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het blijven lopen.
Met een schematje erbij en gegevens van de schakelaar is het makkelijker praten misschien?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Vanavond even weg geweest en geen problemen gehad...
Als ik hem op contact zet, hoor ik twee klikken, eentje een beetje vertraagd. Waarschijnlijk de klep op de verdamper die weer sluit?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Dat zal dan de 'puls' zijn die ergens in de installatie ingebakken is. Op contact zetten betekent niet dat er voluit gas gaat stromen, het relais gaat pas de kleppen openen als de bobine vonkt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969