Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
12 January 2012, 20:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 January 2012, 21:03 door jos245.)
B21A motor 1981
Ik heb sinds een tijdje last van een gillend/gierend bijgeluid.
Slippende V-riemen dacht ik dus de v-riemen vernieuwd.
Nog steeds hetzelfde geluid dus de waterpomp of dynamopoelie is de boosdoener dacht ik: V-riemen eraf gehaald en de motor laten draaien.
Helaas nog steeds hetzelfde geluid.
Het geluid lijkt uit de motor te komen maar gezien het soort geluid denk ik eerder aan een poeli of drooggelopen lager.
Wat zou het kunnen zijn? Kering van de krukas of hulpas zou dat kunnen?
De auto lekt nergens olie.
Het geluid gaat weg of lijkt weg te gaan als de motor opgewarmd is maar komt soms ook terug.
heeft het zin om wat WD40 achter de poelies van de hulpas en krukaspoelie te spuiten?
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
B21A?
Haal even je verdelerkap eraf. Als je nu de rotor loshaalt, zie je op de verdeleras een viltje. Gooi hier een paar drupjes olie op en bouw alles weer terug. Dan een stukje rijden en dan is het waarschijnlijk over.
Zo af en toe moet je "dat daar" even smeren.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Is er misschien een afdekkap van je distributieriem losgetrilt. (Kan)
Heb je de distibutieriem misschien recent vervangen en per abuis van het onderste riemtandwiel de opsluit ringen,geliedingsringen verkeerd gemonteerd of 1 vergeten?
Als dat zo is kan het zijn dat je distributie riem maar half over je tandriem wiel loopten en in je distributie afdekkap loopt.
En je lagers smeren helpt niet en zal het probleem niet oplossen.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
kan het niet de spanrol van de distributie zijn??
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heb vandaag ontdekt dat het waarschijnlijk het druklager van de koppeling is. Het geluid is nl. weg bij ingetrapte koppeling.
Het maakt niet het bekende gruizige geluid van een versleten druklager maar een pieptoon als van een V-snaar.
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
Ik heb dat ook gehad bij een 240 die ik inmiddels niet meer heb. Opnieuw starten hielp nog wel eens ik heb me laten vertellen dat het gehele lager dan vastloopt en in zijn geheel gaat meedraaien (dus ook de buitenring) in zijn behuizing. Niet iets om nog een keer de wereld mee rond te rijden dus,
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als het weggaat bij kopp. intrappen is het niet het druklager en ook niet het toplager. Beide gaan pas 'werken' als je de kopp. intrapt. Zou kunnen dat het druklager onbelast een beetje tegen de koppeling aan hangt te zeuren.
Kijk eens of de ontkoppelarm nog een een 1-3 mm speling heeft. Het druklager schuift over een buis in het kopp.huis, bekijk die eens op roest en grub.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Heb je er ook startproblemen mee Jos? Ik heb namelijk exact hetzelfde, maar in combinatie met dat hij niet lijkt aan te slaan bij het starten. Of het zijn 2 losse problemen...
zie
http://volvolvo.nl/showthread.php/10480-...post290682
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik denk dat het bij jou twee verschillende problemen zijn Vincent.
Overigens zou wat Mark zei goed kunnen: misschien de kopp. kabel iets losser zetten. Het is inderdaad zo'n geluid of het lager licht aanloopt.
Berichten: 26
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
asterix schreef:kan het niet de spanrol van de distributie zijn??
ook hetzelfde voorgehad nieuwe riem en druklager en gelijk glycokoppeling ook nieuw loopt als trein zonder lawaai nu iii