Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Heeft iemand ervaring met een X nokkenas in combinatie met een standaard B230F?
Ik zit te denken aan deze up-grade. Hoe bevalt dit in de praktijk, neemt bijv. het benzineverbruik veel toe?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Titel in bovenstaande topic moet zijn: X nokkenas. Toetsenbord had kuren.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Kogelman schreef:Titel in bovenstaande topic moet zijn: X nokkenas. Toetsenbord had kuren.
Nooit van X gehoord. Is het misschien n VX?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
skidje schreef:Nooit van X gehoord. Is het misschien n VX?
Nee, het gaat weldegelijk om een X nokkenas (iets minder scherp dan de VX as). De naam is hier op het forum ook wel eens voorbijgekomen, maar ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen. Zou er duidelijk verschil te merken zijn in vergelijking met de de standaard (tamme) m-as die in mijn B230F zit?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
9 January 2012, 18:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2012, 18:17 door smit.)
skidje schreef:Nooit van X gehoord. Is het misschien n VX? Het is even zoeken maar hij staat er tussen!
Onderdeel nummer
Naam
Lift [mm]
in/uit
Inlaat [graden]
Uitlaat [graden]
Duur [graden] Standardmotoren
Voor BDP Na BDP Voor BDP Na BPD
1219706 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84)
1336767 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B200E, B230E, B230A, B230ET
N/A B 10.6 14.1 50.1 50.1 14.1 B21F, B21E, B23ET
1210932 D 11.2 15.5 57.5 57.5 15.5 B19E, B21E
1219350 F hetzelfde als een M-nokkenas
B21F (77-80 Noord-America)
SAM 95082150 GR-A 10.24 252 Groep A motor, oud Volvo nr. 8360220
SAM 95082151 GR-A T5 11.0 267 Groep A extreme, alleen voor extreme motoren
552497
GT6 12.5 49 83 82 44 312 Race-nokkenas
1276117 H 12.0/11.5 21.1 57.1 57.1 17.1 272/268 B23E (79-80)
1306167 K 11.95 15 57.8 57.8 15 268 B23E (81-83), B19 Sport
1306887 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 Noord-America)
1336777 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B200K
1317745 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B21F, B23F
1336779 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B230F
1276688 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B19ET, B21ET, B23ET, B23FT
1336773 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B21FT, B230K
1346442 V 11.37 11.7 53.7 53.7 11.2 245,4 B200E, B230E
8360272 VX 11.37/10.65 8 58 50 6 245,4/236,2 Sport, combinatie van V-specs op inlaat en X-specs op uitlaat
VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2 Nieuwe stijl sport-as, loopt drie graden achter ten opzichte van de VX-nokkenas
1346440 X 10.65 10.1 46.1 46.1 10.1 B230K
1336775 Marin 11.95 15 57.8 57.8 15 B230
1346438 Y 10.35 8.1 44.1 44.1 8.1 B200K
Onderdeelnr. 12xxxxx is een oud model nokkenas zonder aangedreven distributie, zoals in de B19, B21 en B23.
Onderdeelnr. 13xxxxx is een nieuw model nokkenas met aangedreven distributie, zoals in de B230 motoren.
Ook hier te vinden:
http://volvo2.homestead.com/files/camshaft_data2.xls
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
smit schreef:Het is even zoeken maar hij staat er tussen!
Onderdeel nummer
Naam
Lift [mm]
in/uit
Inlaat [graden]
Uitlaat [graden]
Duur [graden] Standardmotoren
Voor BDP Na BDP Voor BDP Na BPD
1219706 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84)
1336767 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B200E, B230E, B230A, B230ET
N/A B 10.6 14.1 50.1 50.1 14.1 B21F, B21E, B23ET
1210932 D 11.2 15.5 57.5 57.5 15.5 B19E, B21E
1219350 F hetzelfde als een M-nokkenas
B21F (77-80 Noord-America)
SAM 95082150 GR-A 10.24 252 Groep A motor, oud Volvo nr. 8360220
SAM 95082151 GR-A T5 11.0 267 Groep A extreme, alleen voor extreme motoren
552497
GT6 12.5 49 83 82 44 312 Race-nokkenas
1276117 H 12.0/11.5 21.1 57.1 57.1 17.1 272/268 B23E (79-80)
1306167 K 11.95 15 57.8 57.8 15 268 B23E (81-83), B19 Sport
1306887 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 Noord-America)
1336777 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B200K
1317745 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B21F, B23F
1336779 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B230F
1276688 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B19ET, B21ET, B23ET, B23FT
1336773 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B21FT, B230K
1346442 V 11.37 11.7 53.7 53.7 11.2 245,4 B200E, B230E
8360272 VX 11.37/10.65 8 58 50 6 245,4/236,2 Sport, combinatie van V-specs op inlaat en X-specs op uitlaat
VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2 Nieuwe stijl sport-as, loopt drie graden achter ten opzichte van de VX-nokkenas
1346440 X 10.65 10.1 46.1 46.1 10.1 B230K
1336775 Marin 11.95 15 57.8 57.8 15 B230
1346438 Y 10.35 8.1 44.1 44.1 8.1 B200K
Onderdeelnr. 12xxxxx is een oud model nokkenas zonder aangedreven distributie, zoals in de B19, B21 en B23.
Onderdeelnr. 13xxxxx is een nieuw model nokkenas met aangedreven distributie, zoals in de B230 motoren.
Ook hier te vinden:
http://volvo2.homestead.com/files/camshaft_data2.xls
Hallo Timen, bedankt voor dit overzicht. Toevallig vond ik vanmiddag die sheet ook via de Volvo700vereniging-site. Oorspronkelijk dus afkomstig uit de B230K blokken. Al die info. over lifthoogtes etc. zeggen mij eigenlijk niet zo veel.
Volgens mij moet ik het zo zien (correct me if I'm wrong): Scherpere nokkenas dus hogere en langduriger lift dus meer ruimte voor brandstof-lucht mengsel dus sneller en langer op toeren? Mij gaat het erom of je dit in de praktijk duidelijk zult gaan merken (vlotter en langer doortrekken in toeren) in vergelijking met de standaard M-as en hoeveel het brandstofverbruik zal toenemen (of is dit verwaarloosbaar?). Zijn er Volvo rijders die met zo'n X as rijden?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De X as zit nu in mijn B230F, maar loopt vooral op LPG. Maar, de paar keer dat ik een stukje op benzine rij, werkt-ie ook prima. Hij is vergelijkbaar met de A maar net wat minder duratie en wat meer lift. Verbruik op LPG is hetzelfde.
Misschien nodigt-ie iets meer uit tot langer doortrekken, en zodoende ga je wat meer verbruiken.
Merkbaar vlotter op toeren als de standaard M.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
9 January 2012, 20:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2012, 20:12 door Kogelman.)
Marc1970 schreef:De X as zit nu in mijn B230F, maar loopt vooral op LPG. Maar, de paar keer dat ik een stukje op benzine rij, werkt-ie ook prima. Hij is vergelijkbaar met de A maar net wat minder duratie en wat meer lift. Verbruik op LPG is hetzelfde.
Misschien nodigt-ie iets meer uit tot langer doortrekken, en zodoende ga je wat meer verbruiken.
Merkbaar vlotter op toeren als de standaard M.
Bedankt Marc, dat is de info die ik zoek.
Ik neem aan dat de as gewoon 1 op 1 uit te wisselen is, daarna kleppen stellen en gaan met die banaan of is het raadzaam om ook keerringen (nokken-as, kruk-as, meeloop-as) te vervangen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
smit schreef:Het is even zoeken maar hij staat er tussen!
Onderdeel nummer
Naam
Lift [mm]
in/uit
Inlaat [graden]
Uitlaat [graden]
Duur [graden] Standardmotoren
Voor BDP Na BDP Voor BDP Na BPD
1219706 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84)
1336767 A 10.5 12.6 48.6 48.6 12.6 260 B200E, B230E, B230A, B230ET
N/A B 10.6 14.1 50.1 50.1 14.1 B21F, B21E, B23ET
1210932 D 11.2 15.5 57.5 57.5 15.5 B19E, B21E
1219350 F hetzelfde als een M-nokkenas
B21F (77-80 Noord-America)
SAM 95082150 GR-A 10.24 252 Groep A motor, oud Volvo nr. 8360220
SAM 95082151 GR-A T5 11.0 267 Groep A extreme, alleen voor extreme motoren
552497
GT6 12.5 49 83 82 44 312 Race-nokkenas
1276117 H 12.0/11.5 21.1 57.1 57.1 17.1 272/268 B23E (79-80)
1306167 K 11.95 15 57.8 57.8 15 268 B23E (81-83), B19 Sport
1306887 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 Noord-America)
1336777 L 9.8 4.9 46.9 46.9 4.9 252 B200K
1317745 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B21F, B23F
1336779 M 9.5/10.5 -6.4 45.6 44 13.1 B230F
1276688 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B19ET, B21ET, B23ET, B23FT
1336773 T 9.94 3.8 41.8 41.8 3.8 B21FT, B230K
1346442 V 11.37 11.7 53.7 53.7 11.2 245,4 B200E, B230E
8360272 VX 11.37/10.65 8 58 50 6 245,4/236,2 Sport, combinatie van V-specs op inlaat en X-specs op uitlaat
VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2 Nieuwe stijl sport-as, loopt drie graden achter ten opzichte van de VX-nokkenas
1346440 X 10.65 10.1 46.1 46.1 10.1 B230K
1336775 Marin 11.95 15 57.8 57.8 15 B230
1346438 Y 10.35 8.1 44.1 44.1 8.1 B200K
Onderdeelnr. 12xxxxx is een oud model nokkenas zonder aangedreven distributie, zoals in de B19, B21 en B23.
Onderdeelnr. 13xxxxx is een nieuw model nokkenas met aangedreven distributie, zoals in de B230 motoren.
Ook hier te vinden:
http://volvo2.homestead.com/files/camshaft_data2.xls
Dit lijstje is wat handiger!
http://turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Kogelman schreef:Bedankt Marc, dat is de info die ik zoek.
Ik neem aan dat de as gewoon 1 op 1 uit te wisselen is, daarna kleppen stellen en gaan met die banaan of is het raadzaam om ook keerringen (nokken-as, kruk-as, meeloop-as) te vervangen?
als je de nokkenas toch er uit hebt, gelijk de keerring er van meenemen, behalve als ie niet oud is. Zo zit de nokkenas keerring van mn 240 nu al op de derde nokkenas, eerst de M, toen de A en nu de V, als je er voorzichtig mee bent kan ie wel ff mee. Keerring is nu een jaar of 6 oud denk ik.
Beste kijken of de boel lekt, dan vervangen, anders niet direct. Is wel zo dat keerringen die te lang op dezelfde plek zitten wel wat inloopsporen geven, als ze origineel zijn kan vervangen niet veel kwaad.
zelf ook een tijdje de A nokkenas er in gehad, zelfde ervaring als Marc, stuk beter. Koppel op lage toeren niet echt minder, zelfs wat soepeler omdat het koppel er niet zo agressief in komt en bij 2400-2800 kruissnelheid op de snelweg duidelijk beter oppakken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
|