Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
Mijn motor van mijn 740 wordt minder.
De PKtjes heeft ie nog aardig, maar het koppel wordt een stuk minder.
Nu is mijn 740 een basis versie '85er met 2,3 motor+automaat.
Voor tijdelijk heb ik even een andere Volvo gekocht en dat is een '90er Turbo Intercooler Automaat. Heeft 250Dkm gelopen.
Helaas heeft ie wel wat gebrekjes en gaat ie de volgende APK niet halen zonder veel te moeten investeren.
Als je dan een belastingvrije heb staan, is de keuze niet echt moeilijk meer.
Bijna alles van de Turbo overzetten, behalve het 'Turbo-gebeuren'.
De motor wordt dan een non-turbo. In een later stadium wordt de kop gevlakt, zodat de compressie weer wat hoger wordt.
Of de originele '85er kop wordt geplaatst.
Heeft iemand nog tips waar ik rekening mee kan/moet gaan houden voor de swop?
BvDank
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
18 December 2011, 11:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2011, 11:31 door Zuurstar.)
Leuk bedacht maar gaat je veel pk's kosten.
Turbo blok zonder turbo tja als je geen haast hebt, je hebt dan nog minder vermogen dan je nu hebt.
Je zuigers hebben een ander model en je 85er kop heeft hetzelfde model als die van de turbo, alleen zijn de uitlaatkleppen anders.
Als je het toch compleet hebt gewoon turbo verhaal compleet overzetten, bedrading past 1op 1 op dezelfde manier dus is goed te doen.
En vogens mij kom je verder ook geen grote verschillen tegen.
Succes en lekker zo veel mogelijk stukje bij beetje overzetten, zo hou je het overzichtelijk en minder kans op fouten.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat wordt inderdaad helemaal niks wegens lage compressie. De kop mag je maar een halve mm vlakken, daar schiet de compressie niks mee op.
Je hebt nu ws. een B230K, die hebben nogal eens last van carburateurproblemen. Kijk daar eens naar. Het is vreemd dat een motor door slijtage koppel verliest, ik denk eerder dat er iets mis is met het brandstofmengsel als je meer vermogen vraagt.
Of de automaat, die heeft ook wel eens nieuwe ATF nodig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Ook ik denk dat je een k blok hebt en daar zitten best veel slangetjes op de solex carburateur waar veel aan mis kan zijn.
Haal het slangetje van het vacuüm balgje 2e trap eens los en zuig er eens aan,
Als er niets meer gebeurt werkt je 2e trap van de carburateur niet meer en weet je zeker dat het probleem daar zit
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
23 December 2011, 15:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 December 2011, 09:55 door Ecleo.)
Bedankt voor de tips en info.
Mijn '85er 740 heeft een B230K motor.
Het vacuümpompje (2de trap) van de 2B5 carburateur is al vernieuwd.
Motor liep best lekker, maar olielampje brand nu blijvend.
Ga daar nog even mee aan de slag, maar heb nu dus een Turbootje staan.
Volgende keuzes zijn:
A- B230K motor repareren, maar heeft 400 of 500 Dkm plus.
B- B230FT motor 1:1 overzetten, is voor mij geen optie, RDW, Verzekering etc.
C- B230FT overzetten met de carburateur (+ spullen) van de B230K, kost vermogen.
D- B230FT (overzet met carb) 'reviseren' met B230K zuigers en zo compressie juist houden.
E- B230FT (overzet met carb) en de turbo op de carburateur aansluiten (0,3 bar ?) .. ;-)
:eyebrows:
Is 'helaas' geen ET maar een FT blokkie.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De zuigers uit je B230K zijn echt niet meer jofel na 4-5 ton. Een B230ET heeft wel een iets hogere compressie dan de B230FT (kan niet precies vinden hoeveel) dus misschien goed te gebruiken zoals-ie is.
Ik denk dat wel een RDW typegoedkeuring voor de B230ET in de 740 kan krijgen, deze is er ooit mee geleverd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
Uiteraard komen er dan nieuwe zuigers in...
Maar misschien eerst eens ombouwen en kijken hoe het loopt.
Turbo kan er dan altijd weer eens opgezet worden.
B230K --- 9,8:1
B230ET -- 10,3:1
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
23 December 2011, 19:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 December 2011, 09:56 door Ecleo.)
Was even in de war met de FT versus ET
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nieuwe zuigers zijn verhoudingsgewijs erg duur vind ik, met 100 euro/stuk is de lol er gauw af.
Die gegevens van wiki geloofde ik niet helemaal. De B230K is 10,5:1, de B230ET is 9,1:1. Die 10,3 hebben ze van de B230E overgenomen denk ik.
http://en.volvo-club.cz/engines_list.php
Met 9,1:1 en een carburateur kan je nog best 100 pk maken. Om de ET als turbo te laten werken (182 pk!) moet je ook de ontsteking en injectie overzetten, kabelbomen, pompen, alles.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
23 December 2011, 22:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2011, 22:21 door DennisvdB.)
Over die RDW keuringen doen ze tegenwoordig echt niet meer moeilijk. Dirk hier van het forum heeft in zijn station ook een turbo gebouwd met B200F, dat is origineel ook niet geleverd in dat bouwjaar (en auto). Toch een RDW goedkeuring zonder problemen!
Als dat turbo-blok het nog goed doet, zou ik niet te moeilijk doen en gewoon het complete blok erin leggen.