2 December 2011, 12:53
Het vorige probleem is nog niet opgelost (zie http://volvolvo.nl/showthread.php/10006-...aar-roken-!) of het volgende is al daar.
Tijdens het rijden van de ATM rally afgelopen zaterdag (nog maar 20 km ver :-( ), begon de motor plots op 3 cilinders te draaien. De motor draaide op dat moment op benzine. Langs de kant, bleek cilinder 4 te zijn. Op gas draaide de motor eveneens op 3 cilinders en vermits geen bougies bij was het dus einde rally. Dan maar rustig de 60 km naar huis gereden.
Thuis gekomen een andere bougie erin gedraaid, geen verschil
Andere bougiekabel gemonteerd, geen verschil.
Bougie tegen motorblok gehouden, in de lucht vonkt ze.
Andere bobijn gemonteerd, geen verschil.
Dan maar compressie gemeten (5000km geleden cilinderkop gereviseerd), dik 8,5 bar op cilinder 4.
Aan alle voorwaarden voor een verbranding is dus voldaan, compressie, brandstof (lpg of benzine) en vonk, en toch doet cilinder 4 niet mee!
Iemand al iets gelijkaardigs gehad?
Zou het kunnen dat mijn vonk niet krachtig genoeg meer is? Ligt dat dan aan de stuureenheid???
De bougiekabel van de 4e cilinder heeft een iets hogere weerstand (3,5 ipv 3 kilo-ohm) dan de rest, maar dat was bij het setje dat ik geprobeerd heb identiek.
Iemand die mij kan helpen met wat raad??
thanks!
Tijdens het rijden van de ATM rally afgelopen zaterdag (nog maar 20 km ver :-( ), begon de motor plots op 3 cilinders te draaien. De motor draaide op dat moment op benzine. Langs de kant, bleek cilinder 4 te zijn. Op gas draaide de motor eveneens op 3 cilinders en vermits geen bougies bij was het dus einde rally. Dan maar rustig de 60 km naar huis gereden.
Thuis gekomen een andere bougie erin gedraaid, geen verschil
Andere bougiekabel gemonteerd, geen verschil.
Bougie tegen motorblok gehouden, in de lucht vonkt ze.
Andere bobijn gemonteerd, geen verschil.
Dan maar compressie gemeten (5000km geleden cilinderkop gereviseerd), dik 8,5 bar op cilinder 4.
Aan alle voorwaarden voor een verbranding is dus voldaan, compressie, brandstof (lpg of benzine) en vonk, en toch doet cilinder 4 niet mee!
Iemand al iets gelijkaardigs gehad?
Zou het kunnen dat mijn vonk niet krachtig genoeg meer is? Ligt dat dan aan de stuureenheid???
De bougiekabel van de 4e cilinder heeft een iets hogere weerstand (3,5 ipv 3 kilo-ohm) dan de rest, maar dat was bij het setje dat ik geprobeerd heb identiek.
Iemand die mij kan helpen met wat raad??
thanks!