Topics: 9
Moguh,
Mijn 244 GL uit 85 rijdt nu een paar maandjes op gas. Ik bemerk nu een stottertje in de motor waardoor bij stilstaand de auto aardig irritant begint te wiebelen. Als ik licht wat toeren maak wordt het gewieg erger, vervolgens is het weg.
Verder zit er altijd al een aangenaam tikje in de motor. Vanochtend stond ik stil op de A1, nou is dit niet uitzonderlijk. Het viel me op dat wanneer de motor in neutraal staat (koppeling niet ingedrukt) hij een geluid maakt als een diesel, koppeling in en het gezellige tikje is weer terug.
Tevens zie ik extravagante uitlaatpluimen achter de auto, gebruikt geen koelvloeistof.
Iemand een idee waar ik moet zoeken?
gr,
Bzz
Topics: 82
Misschien kan je het CO wat omhoog draaien op de verdamper.
De rookpluimen zijn H2O, het gevolg van het hogere waterstofgehalte per energie-eenheid LPG in verg. met benzine. Een stapje richting de waterstofmotor dus.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
gelukkig, geen schade aan het blok. Wel een beginnende kantelende zuiger, dat verklaart gelijk het gerammel en gewiebel bij stationair lopen zoals in eerdere posts. Iemand ervaring hiermee....
Als-ie koud is dan? Warm zouden zuigers niet mogen kantelen. Dat verklaart zeker niet het wiebelen, een zuiger weegt nl. maar ongeveer 500 gram en het motorblok zo'n 150 kg.
Er zitten wel eens wat kekkekkek geluidjes voorin mijn motorblok, ik verdenk de distributieriem.
Koud zeker, maar voornamelijk stationair. Carburatie tevens te arm afgesteld?
Dat bedoelde ik met CO wat hoger (laten) draaien.
Topics: 56
Die van mij B230F met carb, lijkt ook net een diesel, zo erg dat ik aangesproken werd door een 240-dieselrijder of ik wist hoe je een lekkende dieselpomp kon dichten. Ik rij er al meer dan 50000km mee en het wordt niet erger. CO is ok.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 3
Bzz schreef:Mijn 244 GL uit 85 rijdt nu een paar maandjes op gas. Ik bemerk nu een stottertje in de motor waardoor bij stilstaand de auto aardig irritant begint te wiebelen. Als ik licht wat toeren maak wordt het gewieg erger, vervolgens is het weg.
Tevens zie ik extravagante uitlaatpluimen achter de auto, gebruikt geen koelvloeistof.
Misschien moet je de kleppen (laten) stellen? Met LPG kunnen de kleppen sneller slijten. Het wiebelen wordt erger met meer toeren, dat duidt op een resonantie, dus misschien zijn de motorsteunen aan vervanging toe? Zolang de "rook" uit de uitlaat gewone waterdamp is hoef je je nergens zorgen over te maken zolang het niveau van de koelvloeistof op peil blijft. Bij elke verbranding wordt waterdamp gevormd. Afhankelijk van de buitentemperatuur, luchtvochtigheid, de lengte van het uitlaatsysteem en het type demper is de waterdamp meer of minder zichtbaar. En zoals Marc ook al zei, LPG bevat relatief veel waterstofatomen vergeleken met benzine, dus je produceert relatief veel waterdamp als je LPG verbrandt.
Dank voor jullie tips, ik zit inmiddels weer op de weg.
CO is wat ruimer afgesteld en het geratel en gewiebel is een stuk minder. Carburateurs moeten nog eens goed worden afgesteld, maar dat komt later.