Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2011
Ik ben sinds kort in het bezit van een 745 met een B230A motor.Het bouwjaar is 1986.In mijn technische informatie komt dit blok niet voor in deze auto,waarschijnlijk omdat ik deze auto in zweden keb gekocht.Ik kom wel informatie tegen dat deze motor ook in de 240 zit.Als dit zo is kan ik dus daar mijn informatie weg halen.En is er verschil tussen B230A en B23A.
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
welkom.. plaatjes.. ;-) ?!
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 November 2011, 18:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 November 2011, 22:07 door Marc1970.)
De B230A en B23A zijn identiek behalve het drijfwerk. De krukas is wat anders gebalanceerd, hoofdlagers wat kleiner, het axiale lager zit niet bij hoofdlager 5 maar bij 3, de drijfstangen zijn dunner. De B230A is de zogenaamde 'low friction' versie van de B23A. Merk je allemaal niks van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
En de stroomverdeler zit achterop i.p.v. op de hulpas gemonteerd. Mijn 745 uit 85 heeft een B230K motor met automatische choke. Een modernere carburateur maar wel meer storingsgevoelig. Ik ga hem 'terugbouwen' naar een B230A met een simpele Pierburg 175CDUS carburateur.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja in de 740 zit de stroomverdeler meestal achterop, maar de plaats van de stroomverdeler heeft niks te maken met het verschil tussen B230A en B23A.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Alle B2**(A,F,K,etc.) motoren hebben toch de stroomverdeler achterop?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 324
Topics: 64
Lid sinds: Aug 2011
henqui schreef:Alle B2**(A,F,K,etc.) motoren hebben toch de stroomverdeler achterop?
Nee zeker niet allemaal want hier staat een B200K met stroomverdeler van voor.
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Ach ja, dat wist ik eigenlijk al. 't heeft meer te maken met het verschil tussen de 2- en de 7-serie. Hoewel vroege 7-series ook een stroomverdeler voorop hebben zitten.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
henqui schreef:Alle B2**(A,F,K,etc.) motoren hebben toch de stroomverdeler achterop?
240: altijd op blok, ongeacht B2xx of B2xx
740 en 760: altijd op kop behalve bij de B23E(T) die alleen in de eerste paar jaar geleverd is.
Af en toe kom je in NL of DE nog wel eens een verdwaalde amerikaanse 740/940 tegen (geimporteerd door Amerikaanse militair, zie je hier in de buurt nog wel eens), die hebben soms Regina injectie/ontsteking en dan zit er ook een verdeler op het blok.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Nov 2011
Bij mij zet de ontsteking aan de voorkant.Zoals bij de 240