Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
745 met B230A
#1
Ik ben sinds kort in het bezit van een 745 met een B230A motor.Het bouwjaar is 1986.In mijn technische informatie komt dit blok niet voor in deze auto,waarschijnlijk omdat ik deze auto in zweden keb gekocht.Ik kom wel informatie tegen dat deze motor ook in de 240 zit.Als dit zo is kan ik dus daar mijn informatie weg halen.En is er verschil tussen B230A en B23A.
Antwoord
#2
welkom.. plaatjes.. ;-) ?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
De B230A en B23A zijn identiek behalve het drijfwerk. De krukas is wat anders gebalanceerd, hoofdlagers wat kleiner, het axiale lager zit niet bij hoofdlager 5 maar bij 3, de drijfstangen zijn dunner. De B230A is de zogenaamde 'low friction' versie van de B23A. Merk je allemaal niks van.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
En de stroomverdeler zit achterop i.p.v. op de hulpas gemonteerd. Mijn 745 uit 85 heeft een B230K motor met automatische choke. Een modernere carburateur maar wel meer storingsgevoelig. Ik ga hem 'terugbouwen' naar een B230A met een simpele Pierburg 175CDUS carburateur.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Ja in de 740 zit de stroomverdeler meestal achterop, maar de plaats van de stroomverdeler heeft niks te maken met het verschil tussen B230A en B23A.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Alle B2**(A,F,K,etc.) motoren hebben toch de stroomverdeler achterop?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
henqui schreef:Alle B2**(A,F,K,etc.) motoren hebben toch de stroomverdeler achterop?

Nee zeker niet allemaal want hier staat een B200K met stroomverdeler van voor.
Antwoord
#8
Ach ja, dat wist ik eigenlijk al. 't heeft meer te maken met het verschil tussen de 2- en de 7-serie. Hoewel vroege 7-series ook een stroomverdeler voorop hebben zitten.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
henqui schreef:Alle B2**(A,F,K,etc.) motoren hebben toch de stroomverdeler achterop?

240: altijd op blok, ongeacht B2xx of B2xx
740 en 760: altijd op kop behalve bij de B23E(T) die alleen in de eerste paar jaar geleverd is.

Af en toe kom je in NL of DE nog wel eens een verdwaalde amerikaanse 740/940 tegen (geimporteerd door Amerikaanse militair, zie je hier in de buurt nog wel eens), die hebben soms Regina injectie/ontsteking en dan zit er ook een verdeler op het blok.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
Bij mij zet de ontsteking aan de voorkant.Zoals bij de 240
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.187 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.605 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.785 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 809 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.816 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Volvo 240 b230a slaat niet aan rene1811 2 3.838 17 November 2016, 00:07
Laatste bericht: daddyphilipsen
  B230A brandstof Hanatarash 4 3.970 5 October 2016, 14:13
Laatste bericht: Hanatarash
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 13.756 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui
  webers op de B230A PeterDeM 19 14.096 7 January 2016, 17:11
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 B230A loopt slecht peterxvolvo 8 7.934 6 August 2015, 16:29
Laatste bericht: peterxvolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)