Heb onderhand van verschillende kanten wat meer info ontvangen (heel veel cijfertjes die geinterpreteerd moeten worden).
Vanwege een aanbieding richt ik mij eerst maar op een nokkenas type V.
Ook hier wil ik van de deskundigen graag wat info:
* wat voor performanceverbetering geeft deze tov de standaard M-nokkenas. trekkracht in lage toeren, in hoge toeren; PK's , koppel
De V-as komt uit een B230E, blijft de verbetering beperkt tot het meerverogen van de B230E tov de B230F
* een V-as zou je een op een kunnen uitwisselen met de standaard?
dus zonder verdere aanpassingen: de V-as komt dus uit een B230E, krijg ik geen problemen met het motormanagementsysteem van de B230F (1989)(met 2.4LJtronic )?
*Is er wat te zeggen over de te verwachten "loop". Heeft een andere as invloed op bv het nu nog steeds schudden van de motor bij stationair draaien?
Zo,al weer heel wat vraagjes op de (vroege) ochtend.
Nu de antwoorden nog................
Ik hoor graag van jullie.
Groet,
Abel
Topics: 14
Heb je specificaties van de V-as? Anders kun je d'r weinig over zeggen...
Waarschijnlijk geeft 'ie meer lift en opent 'ie de inlaat vroeger (M-nokkenas opent pas 7ð na BDP!) wat resulteert in beter oppakken van de motor en beter doortrekken in de toeren (waar een standaard B230F nogal een hekel aan heeft). Uitwisselbaarheid is nooit een probleem en je motormanagement past zich er zelf op aan, waarmee je uiteindelijk ook het vermogen wint (luchtmassameter registreert meer lucht waardoor er meer brandstof ingespoten zal worden)...
Stationaire loop zal waarschijnlijk wel veranderen, maar ook daar is weinig over te zeggen (ik verwacht overigens geen verbetering)...
Ik zou zeggen; gewoon proberen!
B230E heeft zowieso meer vermogen door grotere kleppen, andere kop, andere injectie en het ontbreken van een katalysator...
Succes!
Reken maar dat 'ie hier een stuk fanatieker van wordt...
Probeer het maar gewoon en je zult het wel merken!
Topics: 256
nou Abel...kan je voor mij ook niet zo'n as regelen? :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Ik begrijp van je Hendrik dat je op de sleuteldag hetzelfde als mij wilt doen :lol:
Maar eh.. Als je echt wil:ik denk dat er zo'n as nog wel ergens op te duikelen is.
Staal in Noordhorn (jawel , uut Grunningn) is nog aan het kijken of hij wat heeft. Er zijn nog meer adresjes.
Ik heb inmiddels al wel van elders een aanbieding ontvangen.
Groet,
Abel
Topics: 28
alle inlaat-kleppen zijn het zelfde van diameter
en alle uitlaat-kleppen ook.
het enigste "grotere" kwa vermogen kan je pakken door er een cil.kop op te zetten met grotere inlaat kanalen.
voor de rest is alles het zelfde.
Die B230E's hebben toch ÃÂ
ÃÂ
n of andere vage kop!? Weer wat wijs laten maken :oops:
Er zijn wel grotere kleppen in de Volvo koppen te prutsen; hebben we voor die ouwe rally 240 van Thom de Jong destijds ook gedaan; in- en uitlaatzittingen liepen in dat ding in elkaar over en kleppen lagen praktisch tegen elkaar (en het bleef nog heel ook 8) !)...
Jammer dat 'ie op een 850 is overgestapt
Topics: 28
yep
dat kan altijd grotere kleppen laten monteren.
wat je ook nog kan doen met je originele kleppen is ze naar buiten laten slijpen.
pak je ook een grotere opening mee
en die vage kop is een vroege serie 1000405 en de latere series 1000531.
eh, ik volg het even niet. Zal aan mij liggen.
Ik heb begrepen dat alleen al het monteren van een V-nokkenas ipv de standaard as in de B230F, een vermogensverbetering geeft. (Dus zonder andere aanpassingen)
Dat is toch juist!!???? Hoop ik