Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Mijn distributieriem zit er 100.000km op en volgens mij is het dan wel een keer raadzaam om het ding te vervangen? Kan het kwaad als hij knapt bij een B23a?
Wat is een gangbare prijs voor het laten vervangen hiervan? Ik las op het forum ook over het vervangen van de waterpomp. Raadzaam om dat in 1 keer tezamen te doen?
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
28 October 2011, 01:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2011, 01:57 door HansDAF.)
Leuke klus om zelf te doen, makkelijk zat. Kijk gelijk ook even naar je keerringen van nokkenas, hulpas en krukas. Dit is helemaal een fluitje van een cent !Waterpomp kost ook de wereld niet maar kan ook later. Deze wordt niet aangedreven door de distributie
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
B23A loopt vrij als de snaar knapt.
Vervang wel de spanrol .Dat zou verkeert bezuinigen zijn.
Let ook op de juiste snaar .Je hebt ze met een vierkante en een ronde vertanding.
En idd :de waterpomp staat los van de distr.snaar en kan later vervangen worden...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
130 euro bij VOMD te dordrecht.
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
edwin schreef:B23A loopt vrij als de snaar knapt.
Vervang wel de spanrol .Dat zou verkeert bezuinigen zijn.
Let ook op de juiste snaar .Je hebt ze met een vierkante en een ronde vertanding.
En idd :de waterpomp staat los van de distr.snaar en kan later vervangen worden...
Welke snaar bedoel je nu?? Voor de distributieriem is dat dus absoluut niet waar, je houdt er een flink aantal kromme klepstangen aan over!!!
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 October 2011, 11:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2011, 19:31 door Marc1970.)
In een standaard B23A/F/E met 10,3:1 komen de zuigers net niet boven het onderblok uit (0,2 mm eronder). Daar komt nog 1,2 mm koppakking bij. De A nokkenas drukt de kleppen (in & uit) maar 0,5 mm onder de kop uit.
Blijft over 0,9 mm tussen de klep max naar beneden en de zuiger max omhoog. Een enorme afstand.
Een H of K nokkenas in een B23A zou er gegarandeerd een kleppenbuiger van maken (vandaar dat de vroege B23E geen vrijloper is), de V en VX3 net niet/net wel.
Hoedanook zou ik niet wachten tot-ie breekt op een zondagochtend in februari.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Begon al te twijfelen of ik het nou mis had,maar bovenstaand verhaal bevestigd het eea.
Ooit heb ik als proef op de som bij mijn B23A de zuiger in bdp gezet en daarna de nokas verdraaid.
Er liep toen niets aan....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Koop een Olving vraagbaak, benodigd materiaal, en doe je best!
Altijd eerst even met de hand ronddraaien om te voelen of alles rond wil als je klaar bent.
Het is echt niet moeilijk om te doen!
Even off topic; is een T as ook een vrijloper/
Ik heb een T as in mn B230E zitten ....
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Off topic is een T as geen probleem in een B230E (nog minder kleplift dan de A as).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
door ons vervangen:
distributieriem incl spanrol 130 euro
Waterpomp tussen de 100-150 euro icm distrriem afhankelijk van thermostaat, koelmiddel etc