Berichten: 47
Topics: 27
Lid sinds: Apr 2012
Hallo,
Ik wil zelf mijn distributieriem van mijn Volvo 244 injectie vervangen.
Is dat een lastige en riskante klus? Kan iemand mij vertellen welke stappen ik moet nemen?
Of kan ik het beter laten doen? Wat zijn de kosten dan ongeveer?
Vriendelijk dank.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het is op zich niet super moeilijk.
Maar kan tegenvallen 
Ik zou een manual kopen; van Haynes of Bentley. Daar staat het precies in.
Een officieel greenbook (officieel werkplaatshandboek van Volvo) downloaden op kjet.org kan ook, zelf printen.
En krukaspoulietegenhouder of een ander hulpmiddel is wel handig.
Laten doen is ook niet super duur overigens
http://www.vomd.nl(€130 all in)
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Als je het een keer gedaan hebt is het redelijk makkelijk ; )
Bij mij viel het een beetje tegen maar het is toch echt te doen zonder speciaal gereedschap.
[Koop een Volvo-riem met markeringen erop. Check gelijk de conditie van je spanrol.]
Greenbooks vind ik duidelijker dan papieren manuals.
Succes!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Greenbooks staan op k-jet.org. zo'n riempje is wel te doen zelf, mits je enige sleutelervaring hebt. Moet niet je eerste knutselklus zijn denk ik. En anders even kijken of er in je buurt volvolvo'ers rond hangen met wat meer ervaring.
Belangrijkste is de timing nog een keer checken als ie erop ligt en je em een paar keer rond hebt gedraaid met de hand. Ligt ie dan nog goed dan komt et verder wel goed ;-).
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Makkelijk zelf te doen (merktekens bij mij moeilijk te vinden). Zelf merktekens zetten. Blokkeerding gekocht voor de poelie. Spanner indrukken 3mm boortje erin en hopla de boel ligt eraf. Nieuwe erop merktekens controleren klaar ! Alleen een beetje lef hebben.......
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Redelijk standaard los en weer vast allemaal. Enige is de krukaspoeliebout, die je bij de B200/230 motoren los moet halen om het laatste stukje vd afschermkap eraf te kunnen halen. Daar heb je de tegenhouder/blokkeerder en een momentsleutel voor nodig.
Bij de 'eerste generatie' (B19/21/23) motoren gaat de poelie er zo af met sleuteltje 10.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969