Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Mijn B230A motor met 210 000km loopt perfect, trekt goed, alleen zodra hij warm is hoor ik een behoorlijk nokkend / kloppend geluid bij stilstand.
Nu denk ik dat dit aan de benzinepomp ligt, die bij vervanging is overgezet van de versleten B23A met heel veel km (rijd toch voornamelijk op LPG). Is dit mogelijk dat het daar vandaan komt? Hoe is dit gemakelijk te controleren?
En het belangrijkste: is dit schadelijk voor de motor of kan ik hier nog even mee doorrijden?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Waarschijnlijk zijn dat de zuigers die in uiterste stand een beetje kantelen. Op zich niet heel erg als de motor verder goed presteert.
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Bedoel je met nokkend geluid net alsof er een klep erger tikt?, zo ja kan dat idd de brandstofpomp zijn.
Bij die goedkope dingen die je voor onder de â¬30,- kunt kopen hoor je idd een erg bijgeluid.
Als dat het niet is kan het ook zijn dat je olie te dun is, krijg je ook een wat harder tikkend kleppen geluid wat iets schraler klinkt.
Olie wissel is dan aan te bevelen, en hopen dat er geen schade is.
Om de benzinepomp te controleren kan je een lange schroevendraaier tegen de pomp aanhouden en je oor tegen het heft, dus je luistert zogezegd door de schroevendraaier heen, hou hem zo ook even op een paar punten tegen je kleppendeksel.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Kijk eens op Youtube.com en zoek op "Volvo 240 engine noise".
Hier staan wat filmpjes op van 240-ers met bijgeluiden in de motor.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Bedankt voor jullie suggesties!
@ Zuustar en Kwekkel Nee, het is geen hard kleppengeluid, geen tikkend geluid zoals op YouTube bij Daves240s' video's.
De kleppen zijn overigens afgelopen week gesteld. Ook heb ik inmiddels meer nauwkeurig geluisterd naar de motor, het is niet de benzinepomp (zelfs er even afgehad om deze uit te sluiten, maar het geluid duurt voort).
@ DopdeDouwer Ik zit nu idd ook te denken aan een kantelende zuiger (ook aan het blok geluisterd met een holle stang). Het is een meer klokkend (klok klok klok) dan tikkend geluid.
Het is ook wel te voelen aan het blok (met handschoenen op kleppendeksel / inlaatspruitstuk). Ik heb het gevoel dat het heviger wordt wanneer de motor warm is en wanneer ik er een stuk mee gereden heb. Wel doet hij het dan het ergst bij stationair lopen.
Al met al geen prettig geluid... Iemand misschien nog een idee?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik heb hetzelfde gehad, ander blokje in gegaan, deze heeft het in mindere mate als ie koud is, dan lijkt het net een diesel.
Schijnt er oud mee te kunnen worden, maar dat wil je natuurlijk niet.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.643
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 October 2011, 15:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 October 2011, 15:38 door Marc1970.)
Ja, kloppend geluid wat erger wordt als-ie warm is, is redelijk zorgwekkend. Als de drijfstanglagerschalen versleten zijn (wat echt niet vaak voorkomt) zou je het olielampje ook wel zien flikkeren bij stationair, bijvoorbeeld na een stuk snelweg. Een kloppende geluid wat met het toerental meegaat
Controleer het olielampje, bedrading en sensor, lage oliedruk wil je niet missen.
Kantelende zuigers heb je alleen als-ie koud is, en dat geeft niks. Mijn vorige motorblok kon ik de straat uit horen klapperen.
De enige oplossing voor versleten lagerschalen is nieuwe, als je nu iets van xW30 olie gebruikt kan het nog een tijdje met xW50 proberen. Maar uiteindelijk gaat de krukas eraan en dan is het nog meer werk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Kan je daar van onderen niet bij komen door de carterpan te verwijderen, zonder de hele motor te demonteren?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat zou wel kunnen, je moet de motor een eindje optillen en de vooras een heel eind laten zakken en dan draait de carterpan om de oliepomp heen.
Hier het hele verhaal: http://cleanflametrap.com/oilpan/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|