Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bdp b23a
#1
In de Olving lees ik dat het vervroegingstijdstip van mijn B23A 5º/7º voor het bovenste dode punt ligt. Wat kan de overweging zijn om hem op 5º en wat om hem op 7º te zetten?
Maakt dit uit in vermogen?
Slijtage?
Brandstofverbruik?
Loopt de motor regelmatiger stationair?
Maakt het nog uit LPG of benzine?

Wat raden jullie mij aan en waarom?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
B23A is 5, de B230A 7 graden BDP. Op LPG kan je hem zelf afstellen, net zo ver vervroegen tot-ie gaat pingelen. Iets vroeger zou zeker op LPG meer vermogen kunnen geven (brandt langzamer en heeft iets meer tijd nodig om maximum druk te maken in de cilinder).
Ik ben niet zo van de exacte getallen maar 5 graden extra moet kunnen. Probeer eens wat. Markeer de oorspronkelijke positie vd verdeler met iets. Ik denk niet dat je veel gaat merken trouwens van dat extra vermogen.

Als je met 12 BDP weer op benzine gaat rijden staat de ontsteking te vroeg en ga je misschien wat gepingel meemaken. Evt. RON 98 tanken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bedankt voor de post; daar heb ik wat aan!
Ik rijd in principe op gas maar wil ook op benzine in het buitenland kunnen rijden. Ik ga het eens met wat meer vervroeging proberen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Ga zelf ook even de ontsteking afstellen, maar bij welk toerental gelden deze waarden?

Marc1970 schreef:B23A is 5, de B230A 7 graden BDP. Op LPG kan je hem zelf afstellen, net zo ver vervroegen tot-ie gaat pingelen. Iets vroeger zou zeker op LPG meer vermogen kunnen geven (brandt langzamer en heeft iets meer tijd nodig om maximum druk te maken in de cilinder).
Ik ben niet zo van de exacte getallen maar 5 graden extra moet kunnen. Probeer eens wat. Markeer de oorspronkelijke positie vd verdeler met iets. Ik denk niet dat je veel gaat merken trouwens van dat extra vermogen.

Als je met 12 BDP weer op benzine gaat rijden staat de ontsteking te vroeg en ga je misschien wat gepingel meemaken. Evt. RON 98 tanken.
Antwoord
#5
B23A = 5@750 volgens [URL="http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html"]http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html


[/URL]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
B23A = 5@750rpm volgens http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Met vacuumvervroeger los en afgedopt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Bedankt
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 734 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.538 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.816 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.791 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.410 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.257 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  530 kop op een b23a? A_A 2 3.327 14 August 2014, 11:57
Laatste bericht: A_A
  B23A kop peter45 0 2.729 27 April 2014, 11:51
Laatste bericht: peter45
  B23A Pierburg 175 CD en lpg modificatie Arjan245 14 12.676 24 August 2012, 00:12
Laatste bericht: Arjan245
  B23A in 300-serie 345GLS 18 10.065 8 August 2012, 19:29
Laatste bericht: 345GLS

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)