Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
In de Olving lees ik dat het vervroegingstijdstip van mijn B23A 5º/7º voor het bovenste dode punt ligt. Wat kan de overweging zijn om hem op 5º en wat om hem op 7º te zetten?
Maakt dit uit in vermogen?
Slijtage?
Brandstofverbruik?
Loopt de motor regelmatiger stationair?
Maakt het nog uit LPG of benzine?
Wat raden jullie mij aan en waarom?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 September 2011, 21:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 September 2011, 21:47 door Marc1970.)
B23A is 5, de B230A 7 graden BDP. Op LPG kan je hem zelf afstellen, net zo ver vervroegen tot-ie gaat pingelen. Iets vroeger zou zeker op LPG meer vermogen kunnen geven (brandt langzamer en heeft iets meer tijd nodig om maximum druk te maken in de cilinder).
Ik ben niet zo van de exacte getallen maar 5 graden extra moet kunnen. Probeer eens wat. Markeer de oorspronkelijke positie vd verdeler met iets. Ik denk niet dat je veel gaat merken trouwens van dat extra vermogen.
Als je met 12 BDP weer op benzine gaat rijden staat de ontsteking te vroeg en ga je misschien wat gepingel meemaken. Evt. RON 98 tanken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Bedankt voor de post; daar heb ik wat aan!
Ik rijd in principe op gas maar wil ook op benzine in het buitenland kunnen rijden. Ik ga het eens met wat meer vervroeging proberen.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 18
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2011
Ga zelf ook even de ontsteking afstellen, maar bij welk toerental gelden deze waarden?
Marc1970 schreef:B23A is 5, de B230A 7 graden BDP. Op LPG kan je hem zelf afstellen, net zo ver vervroegen tot-ie gaat pingelen. Iets vroeger zou zeker op LPG meer vermogen kunnen geven (brandt langzamer en heeft iets meer tijd nodig om maximum druk te maken in de cilinder).
Ik ben niet zo van de exacte getallen maar 5 graden extra moet kunnen. Probeer eens wat. Markeer de oorspronkelijke positie vd verdeler met iets. Ik denk niet dat je veel gaat merken trouwens van dat extra vermogen.
Als je met 12 BDP weer op benzine gaat rijden staat de ontsteking te vroeg en ga je misschien wat gepingel meemaken. Evt. RON 98 tanken.
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
B23A = 5@750 volgens [URL="http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html"]http://www.vlvworld.com/indexframe.html?engspecs.html
[/URL]
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met vacuumvervroeger los en afgedopt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 18
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2011