Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Vanmorgen heb ik het forum eens doorgespit over de mogelijkheden om een B23A in een 345 te hangen. Ik kom er niet helemaal uit. Een paar vragen:
1) Klopt het dat ik de carburateur, inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk (en verdere uitlaat) van mijn huidige B19A kan overzetten op een B23A?
2) Hoe zit het met de randapparatuur? Ik heb net mijn dynamo laten reviseren en het zou mooi zijn als die "mee kan"
3) Carterpan van mijn 345 ook overzetten?
4) Zijn de motorsteunen uitwisselbaar?
5) Hoe zit het met ontsteking, vliegwiel en koppeling? Mijn 345 heeft net een nieuwe koppeling. Zou die overgezet moeten worden of past alles van de B23A?
Verder nog opvallende zaken? Er ligt nu een B19A met contactpuntontsteking in mijn 345, ik heb dan ook nauwelijks elektronica etc. en ik wil graag ook een B23a met contactpunten terug.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De B23(0) is van buiten precies even groot als de B19 en heeft dezelfde boutgaten op dezelfde plekken. Alleen heeft een injectieblok vaak geen aandrijving voor de benzinepomp op de hulpas. Kan je overzetten, en knorren maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Dus ik zou gewoon inlaat en uitlaat compleet kunnen overzetten en dan zou de zaak goed moeten rijden?
De zgan koppelingsset die nu in de auto zit, zou ik ook kunnen overzetten incl. koppelingshuis zodat de originele torque-tube met bak en diff erachter kunnen?
Is toch simpeler dan ik dacht dan :-)
B19A eruit, alles op de kale B23A zetten en die er weer in, om het maar even zwart-wit te zeggen.
Bedankt voor je reactie!
Wat zou een goede, kale B23A kosten en wat brengt een goede, kale B19A op? Zit net een nieuwe distributieset op, klepspeling gesteld, compressie perfect etc.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 101
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2008
Klopt, alles overschroeven kan gewoon. Ook het vliegwiel incl. koppeling kan je overzetten. Torquetube kan je er zo achter schroeven. Uitlaat past zo. Inlaat past ook zo. Alleen zal waarschijnlijk de carburateur van een b19 een andere sproeierbezetting hebben (hoewel ik daar niet zeker van ben). Dus als je op benzine gaat rijden is het misschien makkelijk om een B23A te scoren incl inlaatspruitstuk en carb (zou me trouwens niks verbazen als het inlaatspruitstuk gewoon het zelfde is.).
Het is net lego allemaal. Inderdaad je moet wel de carterpan (+olie aanzuigbuis) ook overzetten. Best wel wat werk alles bij elkaar. Maar nogsteeds goed te doen.
Een goeie B23A vinden is een hele opgave. Zoveel zijn er niet meer van. Plus dat is het meest gewilde blok. Niemand zal in zn 245 een B19A gaan zetten, bij wijze van spreken. Overigens is hetgeen wat van toepassing is op de B23's exact het zelfde als de B230's. Die zijn stukken makkelijker te vinden en passen ook gewoon. Alleen erg mooi origineel is het niet onder de kap van je GLS
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
29 March 2012, 14:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2012, 14:20 door Marc1970.)
Koop een B230K (de niet-Heron versie!), desnoods een kaal onderblok, haal evt. de kop eraf, zet je B19A kop erop en je bent weer 99,99% origineel. Net Lego.
Deze B230K heeft een leuke compressie, 10,5:1 t.o. de B230F die met 9,8:1 toch een beetje zoetsappig is.
Wat kosten die dingen, 50-500 euro, soms voordeliger om de hele auto erbij te kopen. Voor een B19A ga je niet veel kopers vinden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
29 March 2012, 14:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2012, 14:22 door 345GLS.)
oei, nu komen ineens allerlei motortypes voorbij :-)
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ik ben eens aan het afwegen wat ik komende zomer ga doen. Mocht het tot een motorwissel komen, vind ik het belangrijk dat ik de Zenith-carb kan gebruiken (dus geen injectie) en ook geen geharrewar met de kabelboom krijg. Daar ben ik niet zo goed in, haha. Liefst ook contactpuntontsteking omdat ik anders weer een vliegwiel voor elektronische ontsteking en alle andere apparatuur moet zoeken en installeren. Contactpuntjes vind ik wel makkelijk en met mijn kilometers per jaar gaat dat wel 2 jaar mee voordat ik er weer naar moet kijken.
PS Een B19A is lekker sterk in/voor een 300-serie, maar ook dan trek je nog niet echt de klinkers uit de straat. Het motorkarakter moedigt wel aan tot rustig rijden. En met een B23A zal ik ook wel geen 1:14 meer halen... maar het extra koppel spreekt me wel aan.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De vroege elektronica zit op de verdeler (Hall sensor of inductief) met een simpel rekenkastje ergens. Daarkom je wel uit.
Maar ik heb ook nooit problemen met de puntjes in m'n B20's, works for me.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Marc1970 schreef:Koop een B230K (de niet-Heron versie!), desnoods een kaal onderblok, haal evt. de kop eraf, zet je B19A kop erop en je bent weer 99,99% origineel. Net Lego.
Deze B230K heeft een leuke compressie, 10,5:1 t.o. de B230F die met 9,8:1 toch een beetje zoetsappig is.
Wat kosten die dingen, 50-500 euro, soms voordeliger om de hele auto erbij te kopen. Voor een B19A ga je niet veel kopers vinden. Een B230K met een andere kop heeft toch niet meer de hoge compressie, maar juist veel lager?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
345GLS schreef:oei, nu komen ineens allerlei motortypes voorbij :-)
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Ik ben eens aan het afwegen wat ik komende zomer ga doen. Mocht het tot een motorwissel komen, vind ik het belangrijk dat ik de Zenith-carb kan gebruiken (dus geen injectie) en ook geen geharrewar met de kabelboom krijg. Daar ben ik niet zo goed in, haha. Liefst ook contactpuntontsteking omdat ik anders weer een vliegwiel voor elektronische ontsteking en alle andere apparatuur moet zoeken en installeren. Contactpuntjes vind ik wel makkelijk en met mijn kilometers per jaar gaat dat wel 2 jaar mee voordat ik er weer naar moet kijken.
PS Een B19A is lekker sterk in/voor een 300-serie, maar ook dan trek je nog niet echt de klinkers uit de straat. Het motorkarakter moedigt wel aan tot rustig rijden. En met een B23A zal ik ook wel geen 1:14 meer halen... maar het extra koppel spreekt me wel aan.
Lekker laten zitten en op rijden...gaat nog jaaaren goed;-)!
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
O, dat weet ik wel zeker. Ik ben met deze auto eens naar Zuid-Frankrijk en weer terug gereden, de wagen had toen net 10 jaar stilgestaan, zag er niet uit, olieverbruik 1:500, en de motor totaal verkeerd afgesteld. Liep veel te arm, ontsteking was compleet fout afgesteld, maar rijden deed 'ie! Toch 1:11, en 140 haalde het ding nog prima. Laten we het erop houden dat ik nog niet helemaal doorhad hoe een motor werkte en in welke staat 'ie eigenlijk was...
op de terugweg liep hij ineens wat stotend stationair, bergop lukte niet meer (3 cilinders...), bleek er een bougie compleet verbrand/gesmolten/ontploft. Ik heb er een nieuwe in gedraaid en ben gewoon naar huis gereden. Thuis horrorverhalen van garages/kenners; de een zei dat ik de kleppen verbrand had, de ander vreesde voor een gat in de zuiger etc.
Ik heb het jaar daarna nauwelijks met de auto gereden, veel geleerd en geluisterd en alles in orde gemaakt. Afgelopen jaar weer naar het Zuiden geweest, maar dit keer kon ik alle bergen gewoon in de 5e versnelling nemen, draaide de motor prachtig, heb ik bijna 1:15 gereden en het olieverbruik is inmiddels 1:oneindig. Hij begint wel wat te lekken trouwens.
Dat de B19A onverwoestbaar is, daar ben ik dus al wel achter :-)
Alleen iets meer koppel... dat zou toch fijn zijn. Dan kan die grote caravan er ook nog eens achter.
PS Waar ik me nog wel over verbaas, is dat volgens de boeken deze B19A 854 een compressie van 9,2:1 heeft, terwijl tijdens de meting bleek dat deze ruim 10:1 is (wel precies gelijk voor alle cilinders).
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
|