Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2010
![[Afbeelding: 05042011230.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/_k2X_zuGAWjE/TZuFJHfLw5I/AAAAAAAAGeQ/Vg_MIb5BUWs/s288/05042011230.jpg)
Ik kan dit setje dubbele SU carburateurs kopen, maar weet niet of het verstandig is.
Ten eerste is het inlaatspruitstuk anders en vraag ik me af of er een inlaatspruitstuk voor de B20a in mijn 73er 144 te krijgen is.
Ten tweede vraag ik me af wat het effect is ten op zichte van de standaard Stromberg carburateur.
Ik denk dat het er in ieder geval een stuk beter uitziet onder de kap, ipv de Stromberg, maar ik wil wel dat ie goed blijft starten en netjes blijft lopen.
Heeft Ã
Ã
n van jullie hier ervaring mee?
![[Afbeelding: 05042011231.jpg]](https://lh6.googleusercontent.com/_k2X_zuGAWjE/TZuFLLB6ahI/AAAAAAAAGeQ/J0nDK-cnkQk/s288/05042011231.jpg)
mooie "vintage" luchtfiltertjes
![[Afbeelding: 05042011229.jpg]](https://lh3.googleusercontent.com/_k2X_zuGAWjE/TZuFO5kozUI/AAAAAAAAGeQ/Wt521mvb5HA/s288/05042011229.jpg)
Huidige situatie met de Stromberg en KN filter
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Frox doet het goed met de SU's... en die's ook geel..
Berichten: 31
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2010
Jij bent er ook altijd snel bij hÃ
!
Frox heeft een originele S, ik neem aan dat er aan zo'n motor nog meer wijzigingen zjn tov een B20A? of zijn alleen de carburateurs anders?
Ik zie in ieder geval op zijn foto's welk inlaatspruitstuk ik nodig heb!
die hier op zit heeft maar twee poorten.
![[Afbeelding: kfAS%2BA%3D%3D.jpg]](http://lh4.ggpht.com/_9BkofYasd3c/S8IitxaugLI/AAAAAAAAAxs/RL-G3mXAVd4/kfAS%2BA%3D%3D.jpg)
De carburateurs van Frox
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Staat iig wel mooier,
heb ook dubbele su's op mijn B20 met glimmende K&N's
Jij hebt geen lpg geloof ik (da's wat kieteliger met dubb. su's)
Volgens mij heb ik nog wel zo'n spruitstuk liggen... ergens...
(Klik voor vergroting)
[img width=220 height=166]http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/IMG_0026.jpg[/img]
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
een "S" is een B20B en heeft een andere nokkenas, heb ik ook, echter met 1 Stromberg, maar trekt al stukken beter (kop is ook aangepast.. ) Wel zorgen dat de SU's in goede staat zijn anders krijg je de boel nooit fatsoenlijk synchroon..! Ik heb ook nog een set SU's liggen, maar dan met het aluminium P1800 inlaatspruitstukje. Daar hoort origineel en gietijzeren uitlaatspruitstuk bij, maar kun je desgewenst ook met een 4-1 uitlaatspruitstuk gebruiken van bv Simons, en dan meteen de bijbehorende "stortkoker"... wordt ie nog soepeler van..
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
nu zie ik het, het materiaal wat jij kunt kopen is oud, B18B vermoed ik, heeft zo nooit op een 140 gezeten. Je wilt iig HIF6 SU's hebben, met het vlotterdeel onder de carbs..
zie ook hier..
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Volgens mij is het verschil tussen een B20A en B20B (naast de dubbele carbs) de koppakking en de nokkenas (en misschien de ontsteking).
Een inlaatspruitstuk kan je wel regelen. Je moet alleen wel het oude spuitstuk loszagen (in- en uitlaat deel zitten aan elkaar vast), voordat je het nieuwe kan monteren.
De carbs zijn niet origineel 1973, niet dat dat uitmaakt in de 140 zijn ook de carbs met losse vlotter geleverd zoals die op je foto. Maar of dit type ook geleverd is op de B20 moet je even uitzoeken. Het setje lijk ook niet erg nieuw. Voordat je tot aankoop overgaat zou ik op BCCP eens kijken naar de kosten van revisiesetje, juiste naald+sproeier, dat zet je ook best wat â¬â¬ terug.
Of je veel vermogens winst haalt... weet ik niet volgens mij zit er qua PK's niet ongeloofelijk veel verschil tussen een A of B motor.
Jambon had al wat vragen beantwoord zie ik...
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
DopdeDouwer schreef:Volgens mij is het verschil tussen een B20A en B20B (naast de dubbele carbs) de koppakking en de nokkenas (en misschien de ontsteking).
Een inlaatspruitstuk kan je wel regelen. Je moet alleen wel het oude spuitstuk loszagen (in- en uitlaat deel zitten aan elkaar vast), voordat je het nieuwe kan monteren.
De carbs zijn niet origineel 1973, niet dat dat uitmaakt in de 140 zijn ook de carbs met losse vlotter geleverd zoals die op je foto. Maar of dit type ook geleverd is op de B20 moet je even uitzoeken. Het setje lijk ook niet erg nieuw. Voordat je tot aankoop overgaat zou ik op BCCP eens kijken naar de kosten van revisiesetje, juiste naald+sproeier, dat zet je ook best wat â¬â¬ terug.
Of je veel vermogens winst haalt... weet ik niet volgens mij zit er qua PK's niet ongeloofelijk veel verschil tussen een A of B motor.
Jambon had al wat vragen beantwoord zie ik...
koppaking zou ik niet weten, er veranderd immers niets aan de kop, of bedoel je spruitstukpakking..? die is vls mij gewoon dezelfde (B18-B20). Ik heb nog een S spruitstuk liggen. Je kunt ook gewoon 2 Strombergs gebruiken, zelfde maat voet, wel heb je de stangetjes nodig om eea te verbinden en een dubbele chokekabel met gaffel onder je dash..
Vroeger types hadden de oude SU's, overeenkomstig de Amazons, "73 idd geen S meer, maar ja, Competitionparts leverde ook gewoon de Weber/Solex-sets nog..
pk's, in gezonde toestand op papier 82 of 115 pk, in Nm's niet schokkend. Mijn set-up doet het erg goed op de ene Stromberg (ook dankzij Simons), maar zal "sneller" zijn als ie beter kan ademhalen..
Volgens mij zijn dit alle verschillen tussen de B20A en B20B:
* Nokkenas: A vs. B of C
* Compressie (door zowel kophoogte als koppakking, allebei dunner bij de B)
* Ontsteking (verschillende distributeurs)
* Carburateur(s): 1 vs. 2 maal Stromberg of SU
De B20B is voornamelijk sneller door de nokkenas die meer toeren maakt dan in de B20A; de overige verschillen zijn er om de voordelen van de snellere nokkenas tot hun recht te laten komen.
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Met dubbele strombergs? Nog nooit gezien. Zal best lopen denk ik zo!
Groeten, Boele