Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wisselend toerental bij stationair draaien en af en toe overslaan
De laatste tijd wilde mijn 245 niet echt lekker stationair lopen, vooral vervelend bij file en stoplichten. Aangezien ik een automaat heb is spelen met het gaspedaal niet te doen. Het betreft een 2,1 K-jet injectie met 292 duizend en nog wat op de teller.

Het begon een tijd geleden met af en toe een hik / overslaan bij stationair draaien en dat werd steeds erger. hij moest toch naar de APK dus ook de opdracht gegeven om dan maar gelijk de ontsteking na te kijken en zonodig dingen vervangen. De ontsteking stond niet goed maar dat was niet het euvel het overslaan bleef en werd steeds erger. Ik kreeg het advies om alle vacuum slangen en de inlaat pakking e.d. te vervangen. Aangezien ik nog nooit aan een injectie heb gewerkt twijfelde ik of ik het liet doen of zelf doen. Ik heb alle moed bij elkaar geschraapt en zodra de 145 van mijn schoonpa klaar is zou ik mijn 245 onderhanden nemen. Ik moest dus zo maar ff doorrijden, vervolgens begon een paar dagen later bij stationair draaien het toerental te schommelen tussen de 500 en de 1500 toeren. Aangezien ik toch alle vacuum slangen moest doen dacht ik dat kan er ook wel bij, eigenlijk niet wetende wat het kon zijn ben ik maar begonnen met alles los te nemen. Wat zit er in zo'n oude auto een hoop vacuum slangen zeg en op de meest onmogelijke plekken, maargoed alles vervangen incl dat ronde rubberen ding van de K-jet, er waren diverse rubberen slangen zo hard plastic en dus ook deels afgebroken, nog een wonder dat ie het bleef doen eenmaal klaar de 245 gestart en lopen als een zonnetje op benzine, op gas moet ik hem weer opnieuw af laten stellen op de Co meter. Maar eenmaal warm gedraaid te zijn op benzine begon ie weer stationair te schomelen. Ik dacht dat met het vernieuwen van de slangen dit probleem misschien ook wel weg zou zijn, nee dus. Toen schoot me een topic te binnen waar iemand hetzelfde probleem had en toen de stekker van de stappen motor met draaiende motor los nam en ja hoor hij liep zonder morren netjes stationair. Toen maar een testrit gedaan zonder de stekker op de stappenmotor en wat heb ik een andere auto zeg, wat een vacuum lekkage kan doen met het karakter van een auto, de 245 reageert veel beter op het gaspedaal en trekt ook sneller op.

Ik moet dus opzoek naar een nieuwe stappen motor, wat kost zo'n ding eigenlijk en is het raadzaam om een 2e hands te kopen of niet.
Antwoord
Probeer eens hoe het gaat zonder, op LPG doet-ie ws. toch bar weinig.

Is dat een B21F? Daarvan zijn er natuurlijk niet heel veel in NL. Zoek eens op het Bosch nummer wat op de klep staat.
Hier staan er een paar: http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/F...-336-4533/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Probeer eens hoe het gaat zonder, op LPG doet-ie ws. toch bar weinig.

Is dat een B21F? Daarvan zijn er natuurlijk niet heel veel in NL. Zoek eens op het Bosch nummer wat op de klep staat.
Hier staan er een paar: http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Engine/F...-336-4533/

Nummer weet ik zo ff niet, maar als ik kijk naar het model dan heb ik natuurlijk weer de duurste.
Antwoord
Kan je 'm niet uit elkaar nemen en reinigen?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Als je iemand met een ultrasone reinigingbak kent zou je hem in zijn geheel in de bak kunnen dumpen samen met reinigings vloeistof.
Echt schoon! na een 20 a 30 minuten.
Even goed droog blazen met perslucht en klein beetje teflon spray op de uiteinde van het asje en klaar.
Maar met remreiniger terpentine lampolie kan natuurlijk ook,werkt natuurlijk niet zo als ultrasone maar als je niet anders heb is dit ook best okÃ.
Meestal is je probleem dan opgelost, maar soms is het hele ding gewoon kapot.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
Black Moose schreef:Kan je 'm niet uit elkaar nemen en reinigen?

Is een stappen motor die in een plastic huis zit welk compleet is geseald met het alu van de slang aansluitingen. Kan uit elkaar maar in elkaar zetten lukt niet meer.
Antwoord
Stappen motor gereingig met remmenreiniger en gesmeerd met een beetje WD40
Aangesloten ook electrisch gestart op benzine en lopen
Temp op een kwart en hij begon te schommelen
Stekker van de stappenmotor los en hij liep weer goed, dus toch de stappenmotor????????
Tijdens het vervangen van alle pakkingen en slangen welk te maken hadden mat vacuum kwam ik een dunne slang tegen die van het T-stukje was genomen. Geen aandacht aan besteed en de slang vervangen, maar goed ook want bij het vacuum potje van de comp was bijna helemaal door gescheurd. Toch wel vreemd eigenlijk want als de slang op het T-stukje had gezeten had ie toch niets gedaan ivm de breuk bij het vacuum potje van de comp. Vreemd toch??
Stekker van de stappen motor is nog steeds los en toen maar de slang bij de comp losgenomen, bijna geen reactie van de motor en toen de stekker van de stappenmotor er weer op en hij bleef netjes stationair lopen. Slang op het vacuumpotje van de comp en hij begon weer in toeren te klimmen en zakken. Comp uit de auto genomen en getest of het vacuumpotje goed was, dit is zo dus kan een probleem in de comp zitten die een verkeerd signaal naar de stappenmotor geeft. De auto gestart zonder comp en zowel op benzine als op gas gewoon starten en netjes stationair draaien en reageren op het gaspedaal. Ik heb niet gereden dus ik weet niet hoe de auto reageert. Maar kan je een B21 met K-jet zonder comp laten draaien of hoeft de mijne geen comp te hebben om te kunnen draaien. Kun je aan de hand van de VIN code ook zien wat voor motor er eigenlijk in hoort te hangen want ik heb ook een stekker die een onderdeel uitmaakt van het BDP sensor, dit vertde de Estate service maar ik heb gewoon contactpuntjes.

VIN code is YV1AX4951C1375765 31

42-2
5307

Dit zit erin bij mij

[img width=450 height=600]http://i43.photobucket.com/albums/e390/weergaloos/volvo%20245/Foto0074.jpg[/img]

[Afbeelding: Foto0075.jpg]
Antwoord
Even gegoogled op het onderdeelnummer van de blauwe elektronica-doos: Is je elektronische ontsteking. Grappig dat je in je post meldt dat er contactpuntjes in zitten....
Werken die nog? Kan zijn dat je een andere verdeler in de auto hebt zitten waarvan de vorige eigenaar het niet nodig vond de punten te verwijderen. Tenzij de punten dienen als aangever voor de elektronica, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Ik heb de boeken niet bij de hand om je zekerheid te geven.
Kronkel: Steek een stukje papier tussen de punten. Start'ie niet, dan doen ze het nog Big Grin
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Martin245 schreef:Even gegoogled op het onderdeelnummer van de blauwe elektronica-doos: Is je elektronische ontsteking. Grappig dat je in je post meldt dat er contactpuntjes in zitten....
Werken die nog? Kan zijn dat je een andere verdeler in de auto hebt zitten waarvan de vorige eigenaar het niet nodig vond de punten te verwijderen. Tenzij de punten dienen als aangever voor de elektronica, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Ik heb de boeken niet bij de hand om je zekerheid te geven.
Kronkel: Steek een stukje papier tussen de punten. Start'ie niet, dan doen ze het nog Big Grin

Contact puntjes doen het wel degelijk want die heb recent laten vervangen tijdens een beurt en toen gaven ze al aan dat dit waarschijnlijk niet de originele ontsteking is omdat er nl ook een stekker zit voor de BDP sensor. Toch wel vreemd dat ie sinds kort zo extreem schommeld in zijn stationair toeren. Vanavond maar is proberen hoe die koud start zonder de blauwe electronica doos. Leuk al die electrische shit. Hoe werkt de K-jet eigenlijk, is dit een hele orthodoxe manier van injectie zonder electronica, buiten de electrische benzinepomp na dan.
Antwoord
Wat een leuke brocante daaronder. YV1AX is een 240 met gordels, 49 is een B21F MPG (MY 1981) of
B21F K jet (1982). 5 zijn de deuren, 1 een controlecijfer, C is 1982 (B21F MPG dus), 1 gebouwd in Kalmar. De rest serienummer.

Volgens mij weet niemand wat een B21F MPG is (K jet of LH jet), zelfs op Brickboard ontstaat iedere keer verwarring. Wat voor injectors ziten erop? Maak nog eens wat van die exotische foto's.

http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.460 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 790 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.351 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Stationair Nicolaas H 3 2.145 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.883 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.406 13 August 2021, 09:02
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.391 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.299 14 February 2021, 17:30
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.872 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 10.511 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)