5 March 2011, 21:15
De laatste tijd wilde mijn 245 niet echt lekker stationair lopen, vooral vervelend bij file en stoplichten. Aangezien ik een automaat heb is spelen met het gaspedaal niet te doen. Het betreft een 2,1 K-jet injectie met 292 duizend en nog wat op de teller.
Het begon een tijd geleden met af en toe een hik / overslaan bij stationair draaien en dat werd steeds erger. hij moest toch naar de APK dus ook de opdracht gegeven om dan maar gelijk de ontsteking na te kijken en zonodig dingen vervangen. De ontsteking stond niet goed maar dat was niet het euvel het overslaan bleef en werd steeds erger. Ik kreeg het advies om alle vacuum slangen en de inlaat pakking e.d. te vervangen. Aangezien ik nog nooit aan een injectie heb gewerkt twijfelde ik of ik het liet doen of zelf doen. Ik heb alle moed bij elkaar geschraapt en zodra de 145 van mijn schoonpa klaar is zou ik mijn 245 onderhanden nemen. Ik moest dus zo maar ff doorrijden, vervolgens begon een paar dagen later bij stationair draaien het toerental te schommelen tussen de 500 en de 1500 toeren. Aangezien ik toch alle vacuum slangen moest doen dacht ik dat kan er ook wel bij, eigenlijk niet wetende wat het kon zijn ben ik maar begonnen met alles los te nemen. Wat zit er in zo'n oude auto een hoop vacuum slangen zeg en op de meest onmogelijke plekken, maargoed alles vervangen incl dat ronde rubberen ding van de K-jet, er waren diverse rubberen slangen zo hard plastic en dus ook deels afgebroken, nog een wonder dat ie het bleef doen eenmaal klaar de 245 gestart en lopen als een zonnetje op benzine, op gas moet ik hem weer opnieuw af laten stellen op de Co meter. Maar eenmaal warm gedraaid te zijn op benzine begon ie weer stationair te schomelen. Ik dacht dat met het vernieuwen van de slangen dit probleem misschien ook wel weg zou zijn, nee dus. Toen schoot me een topic te binnen waar iemand hetzelfde probleem had en toen de stekker van de stappen motor met draaiende motor los nam en ja hoor hij liep zonder morren netjes stationair. Toen maar een testrit gedaan zonder de stekker op de stappenmotor en wat heb ik een andere auto zeg, wat een vacuum lekkage kan doen met het karakter van een auto, de 245 reageert veel beter op het gaspedaal en trekt ook sneller op.
Ik moet dus opzoek naar een nieuwe stappen motor, wat kost zo'n ding eigenlijk en is het raadzaam om een 2e hands te kopen of niet.
Het begon een tijd geleden met af en toe een hik / overslaan bij stationair draaien en dat werd steeds erger. hij moest toch naar de APK dus ook de opdracht gegeven om dan maar gelijk de ontsteking na te kijken en zonodig dingen vervangen. De ontsteking stond niet goed maar dat was niet het euvel het overslaan bleef en werd steeds erger. Ik kreeg het advies om alle vacuum slangen en de inlaat pakking e.d. te vervangen. Aangezien ik nog nooit aan een injectie heb gewerkt twijfelde ik of ik het liet doen of zelf doen. Ik heb alle moed bij elkaar geschraapt en zodra de 145 van mijn schoonpa klaar is zou ik mijn 245 onderhanden nemen. Ik moest dus zo maar ff doorrijden, vervolgens begon een paar dagen later bij stationair draaien het toerental te schommelen tussen de 500 en de 1500 toeren. Aangezien ik toch alle vacuum slangen moest doen dacht ik dat kan er ook wel bij, eigenlijk niet wetende wat het kon zijn ben ik maar begonnen met alles los te nemen. Wat zit er in zo'n oude auto een hoop vacuum slangen zeg en op de meest onmogelijke plekken, maargoed alles vervangen incl dat ronde rubberen ding van de K-jet, er waren diverse rubberen slangen zo hard plastic en dus ook deels afgebroken, nog een wonder dat ie het bleef doen eenmaal klaar de 245 gestart en lopen als een zonnetje op benzine, op gas moet ik hem weer opnieuw af laten stellen op de Co meter. Maar eenmaal warm gedraaid te zijn op benzine begon ie weer stationair te schomelen. Ik dacht dat met het vernieuwen van de slangen dit probleem misschien ook wel weg zou zijn, nee dus. Toen schoot me een topic te binnen waar iemand hetzelfde probleem had en toen de stekker van de stappen motor met draaiende motor los nam en ja hoor hij liep zonder morren netjes stationair. Toen maar een testrit gedaan zonder de stekker op de stappenmotor en wat heb ik een andere auto zeg, wat een vacuum lekkage kan doen met het karakter van een auto, de 245 reageert veel beter op het gaspedaal en trekt ook sneller op.
Ik moet dus opzoek naar een nieuwe stappen motor, wat kost zo'n ding eigenlijk en is het raadzaam om een 2e hands te kopen of niet.