Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Automaat BW55 / stationair schudt de motor
#1
Hallo,

Ik heb dus een BW55, bevalt verder prima, schakelt heerlijk.
Alleen bij stationair draaien bij stilstand, in de D en R stand dan schudt de motor wat.
Net als of hij afslaat maar dat doet hij niet.
Het toerental zakt dan ook wat weg tov de Neutraal en Parkeer stand.

Dit schijnt normaal te zijn bij de BW55 maar, kan ik hier wat tegen doen om de motor wat mooier te laten draaien in deze standen?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#2
Wat bedoel je met schudden?
Gaat hij dan ook "zoeken" qua toerental?
Dat de automaat het toerental naar beneden drukt in drive, de automaat door het lagere toerental de motor weer "loslaat", waarop het toerental weer toeneemt, etc?

Bij mij was dit het geval en dit was verholpen door kleppenstellen (B23E + BW55)
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#3
In D (met voet op rem) is toerental toch altijd wat lager dan in N of P? Hij proberrt dan immers vooruit te komen en heeft dus weerstand die die in N of P niet voelt?

Ik heb mijn mootor ooit iets hoger stationair ingesteld, omdat ie anders in D wilde afslaan (en soms daarin slaagde). nadeel is dat ie in N of P weer wat hoog in de toeren zit... Moet dus eigenlijk nog ietjse terug weer, om een mooi compromis te vinden.


Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Zoeken naar een toerental doet hij niet.
Hij zakt inderdaad in toeren in D met de voet op de rem en daardoor waggelt de motor meer.
Dit is dus normaal.
In N en P komt het toerental weer omhoog en loopt hij mooi.

Ik houdt de bak graag in D als ik stilsta voor een stoplicht, moet ik hem dan maar in N zetten?
Of dus het toerental opschroeven?
Of is het wel een technische afstelling elders zoals jij zegt s9606564?

Hoe doen moderne automaten dit dan?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#5
De bak gaat oliedruk opbouwen en wil dan graag gaan rijden.
Komt volgens mij door de koppel omvormer die niet geheel lekker meer is.
Heb exact het zelfde probleem met mijn 2,7prv met bw55 alleen heeft die meer vermogen en schud de hele wagen een beetje als hij in drive stil staat.
Jou motor heeft minder vermogen en dan gaat je toerental omlaag.
Ook koppel omvormers verslijten en vervuilen na vele jaren trouwe dienst.

240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#6
Maar mijn bak heeft amper 90.000 gedraaid, dus slijtage lijkt me sterk toch?

Heeft een AW71 hier ook last van dan?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#7
90000 aantoonbaar?
Dat is niet veel, bijna nog nieuw.
Hoe lang zit de olie er in?
Ben ook geen automaatbak specialist maar vind het wel vreemd dat we dezelfde eigenschappen hebben.
En bij mij is het echt de koppelomvormer.
Kan ook zijn dat er te moderne olie in je bak gegaan is.
Vervang het eens voor voorgeschreven ouderwetse atf olie, weet zo 123 niet welke exact maar bv van Millers
Deze ingreep kost niet veel en altijd eerst proberen voor er gesleuteld gaat worden.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Antwoord
#8
ATF type F. Staat je motor niet te arm/stat. te laag? 2% CO staat ervoor, en 900 rpm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
bak schakelt perfect, gewoon soepel.
de olie is zuiver van kleur, welke olie het is weet ik niet.

ik zal de CO eens na laten kijken, hij draait 900 rpm.
met de keuring is de CO nooit een punt dus die staat zeker goed maar misschien inderdaad iets te krap.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#10
Ik denk dat je voor de APK zelfs 4,5% CO mag hebben. Kunnen ze nazoeken in hun boekje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor nummer D24 edantonissen 0 39 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 443 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.679 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 655 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.255 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.114 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 4.276 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 842 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.492 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.572 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)