Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Hallo,
Ik heb dus een BW55, bevalt verder prima, schakelt heerlijk.
Alleen bij stationair draaien bij stilstand, in de D en R stand dan schudt de motor wat.
Net als of hij afslaat maar dat doet hij niet.
Het toerental zakt dan ook wat weg tov de Neutraal en Parkeer stand.
Dit schijnt normaal te zijn bij de BW55 maar, kan ik hier wat tegen doen om de motor wat mooier te laten draaien in deze standen?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Wat bedoel je met schudden?
Gaat hij dan ook "zoeken" qua toerental?
Dat de automaat het toerental naar beneden drukt in drive, de automaat door het lagere toerental de motor weer "loslaat", waarop het toerental weer toeneemt, etc?
Bij mij was dit het geval en dit was verholpen door kleppenstellen (B23E + BW55)
Berichten: 1.722
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
In D (met voet op rem) is toerental toch altijd wat lager dan in N of P? Hij proberrt dan immers vooruit te komen en heeft dus weerstand die die in N of P niet voelt?
Ik heb mijn mootor ooit iets hoger stationair ingesteld, omdat ie anders in D wilde afslaan (en soms daarin slaagde). nadeel is dat ie in N of P weer wat hoog in de toeren zit... Moet dus eigenlijk nog ietjse terug weer, om een mooi compromis te vinden.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Zoeken naar een toerental doet hij niet.
Hij zakt inderdaad in toeren in D met de voet op de rem en daardoor waggelt de motor meer.
Dit is dus normaal.
In N en P komt het toerental weer omhoog en loopt hij mooi.
Ik houdt de bak graag in D als ik stilsta voor een stoplicht, moet ik hem dan maar in N zetten?
Of dus het toerental opschroeven?
Of is het wel een technische afstelling elders zoals jij zegt s9606564?
Hoe doen moderne automaten dit dan?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
De bak gaat oliedruk opbouwen en wil dan graag gaan rijden.
Komt volgens mij door de koppel omvormer die niet geheel lekker meer is.
Heb exact het zelfde probleem met mijn 2,7prv met bw55 alleen heeft die meer vermogen en schud de hele wagen een beetje als hij in drive stil staat.
Jou motor heeft minder vermogen en dan gaat je toerental omlaag.
Ook koppel omvormers verslijten en vervuilen na vele jaren trouwe dienst.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Maar mijn bak heeft amper 90.000 gedraaid, dus slijtage lijkt me sterk toch?
Heeft een AW71 hier ook last van dan?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
90000 aantoonbaar?
Dat is niet veel, bijna nog nieuw.
Hoe lang zit de olie er in?
Ben ook geen automaatbak specialist maar vind het wel vreemd dat we dezelfde eigenschappen hebben.
En bij mij is het echt de koppelomvormer.
Kan ook zijn dat er te moderne olie in je bak gegaan is.
Vervang het eens voor voorgeschreven ouderwetse atf olie, weet zo 123 niet welke exact maar bv van Millers
Deze ingreep kost niet veel en altijd eerst proberen voor er gesleuteld gaat worden.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
ATF type F. Staat je motor niet te arm/stat. te laag? 2% CO staat ervoor, en 900 rpm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
bak schakelt perfect, gewoon soepel.
de olie is zuiver van kleur, welke olie het is weet ik niet.
ik zal de CO eens na laten kijken, hij draait 900 rpm.
met de keuring is de CO nooit een punt dus die staat zeker goed maar misschien inderdaad iets te krap.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat je voor de APK zelfs 4,5% CO mag hebben. Kunnen ze nazoeken in hun boekje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969