Topics: 1
Herkent iemand dit probleem:
Volvo 240 2.3, start en loopt als een klok op LPG. Echter, na een rit waarbij langdurig een gelijk tempo is gereden - lees snelweg - gedraagt de auto zich alsof deze is voorzien van een cruisecontrol. Op een of andere manier blijft de motor na ijlen met een (vrij) hoog toerental (geen toerenteller dus geen indicatie - auto rijdt ongeveer 60 km/u rijden in 4e). Het enige wat helpt om het toerental omlaag te krijgen, is lang de rem gebruiken en laat te ontkoppelen.
Zoals gezegd loopt de auto verder probleemloos op LPG - start probleemloos, verbruik rond de 1:10, normale stationair loop.
Graag suggesties en eventuele remedie tegen deze kwaal.
Topics: 84
Eenvoudigst zou zijn dat je gasklep blijft hangen ergens (wat niet veel voorkomt, ik heb er nog nooit van gehoord bij de 240). Kijk onder motorkap, daar zie je een ijshockypuckachtige aluminium schijf aan de motor. Da's de gasrol. Alles wat daar naartoe en vanaf loopt, moet soepeltjes draaien, schuiven en terugveren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dank je wel voor de suggestie. Zal het nog eens proberen. Had het probleem ook al met een vorig exemplaar en daarbij van alle bewegende delen/kabels en rollers die in verbinding staan met de "ijshockeypuck" de gangbaarheid geoptimaliseerd.
Gebeurt gek genoeg heel vaak wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en het gaspedaal langere tijd statisch is - lees rijden bij nagenoeg dezelfde snelheid.
Desondanks, ik ga met het advies aan de slag
Topics: 125
Een 240 die 1:10 rijdt moet wel een B230K zijn.
Graag een foto van de motor ter verificatie of weet je zelf welk type er is gemonteerd in je 240?
Mij komt het ook vreemd voor wat je beschrijft en sluit me verder aan bij de eerder gegeven aanbeveling van Marc.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Op benzine kan je carburateur wel eens bevriezen, mijn Volvo 66 had dat op koude natte dagen, net als je beschrijft, op de snelweg. Hard remmen tot de motor afsloeg was de enige manier om hem te stoppen (best spannend).
Maar LPG is al verdampt en opgewarmd als het bij de gasklep aankomt, als het goed is. Kijk het koelcircuit (=opwarmcircuit voor LPG) eens na.
Okay Skidje foto gaat er aan komen................... Dit is trouwens de tweede 240 die dit verbruik haalt.
Verbruik in de stad is minder gunstig, waarde is gemiddeld bij snelweg gebruik en constante snelheid. Naijlen op gas bijvoorbeeld ;D
Ik ga in ieder geval eerst proberen om de zaken rondom de gasklep optimaal gangbaar te maken.
Hoewel............een hangende gasklep zou helemaal terug moeten komen nadat je een paar keer het gaspedaal goed diep ingetrapt hebt?
Topics: 69
In een Amazon op LPG (wellicht dus niet geheel vergelijkbaar, maar misschien ook wel), heb ik hetzelfde euvel gehad.
Hierbij hielp ontkoppelen en dan een keer fel het gas intrappen en loslaten ook om het toerental omlaag te krijgen.
Dat was destijds te wijten aan een versleten verdamper.
Een tijdelijke oplossing was nog even sludge aftappen, maar uiteindelijk was het pas echt verholpen na het vervangen van de verdamper.
Je zou eens kunnen proberen of fel gas intrappen (soms was een paar keer achter elkaar nodig) ook helpt.
zo ja, hoeveel KM heeft de verdamper erop zitten?
Uhhhh Volvo heeft meer dan 500K erop zitten, geen idee hoelang verdamper mee heeft gedaan.
Ander exemplaar met vergelijkbare klachten had 400+++K gelopen, ook hiervan geen idee hoelang verdamper mee heeft gedaan.
Aftappen van sludge?
Onderin de verdamper zit een schroefje/dopje.
Dank je wel voor de info Marc.
Ga het dit weekend proberen. Heb vandaag trouwens een ander ding uitgeprobeerd: ben bij een benzinestation gestopt met naijlende motor. Motor afgezet, sanitaire stop gemaakt; auto gestart (probleemloos) en gas gegeven: naijlen was verdwenen.
Dat kwam wel weer terug na een paar kilometer (gewoon even ontkoppelen en luisteren)
Zaterdag eerst op sludge controleren.
Mocht het de verdamper zijn, hebben jullie ervaring met een goede "verdamperboer"?