Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Met deze vrieskou start mijn 345 uit 1981 met B19A motor nog altijd prima en snel, maar direct na de start loopt hij erg stotend. Dat gebeurt zo hevig dat de hele auto meestoot. Er zit duidelijk een ritme in en van afstand is duidelijk een bopbopbop-geluid te horen. Als ik een halve kilometer heb gereden, is het volledig over.
CO is 3%, bougies, verdelerkap en rotor zijn 2000 km/half jaar oud, kabels 12.000 km/1,5 jaar oud, motor loopt ook prima... verbruik 1:13.
Zoals ik al zei, als ik een stukje heb gereden is het geluid en gestoot volledig weg en is, als je buiten de auto staat, alleen het geblaas van de fan nog te horen. Hoe zeggen ze dat... het blok draait "boterzacht"?
Wie heeft een idee wat ik hieraan kan doen?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Waarschijnlijk komt het doordat de rubbers in je carburateur door de kou hard zijn geworden.
En de leeftijd van rubber speelt natuurlijk ook mee, hoe ouder hoe harder.
Als je dus gaat rijden warmt alles weer op en wordt het rubber dus weer wat soepeler
Probeer een revisie setje te krijgen en je zult zien dat het enorm scheelt.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
O ja even een test on het zeker te weten:
Probeer als hij dus nog niet gelopen heeft met een föhn de carburateur te verwarmen.
Rustig verwarmen dus en niet zo heet dat je je hand er niet meer op kunt houden, gewoon een beetje warm dus.
duurt dus wel even eer de rubbers ook warm worden, ik schat z'n 5 a 10 minuten.
En start hem dan, is het euvel over? laat het even weten.
Zo nee is er misschien iemand anders die het antwoord weet.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Bedankt voor de reactie!
Maar ik heb een eenvoudiger oplossing gevonden. N.a.v. een tip van iemand heb ik het volgende gedaan. Motor starten met de choke vol uit, geen gas geven. De motor slaat dan (in mijn geval) snel en correct aan. Hij loopt dan wel stotend. Choke terugdrukken tot 1500 tpm en 5 seconden de motor op 2000 toeren houden door gewoon het gas in te trappen. Je moet dan steeds minder gas geven om op 2000 tpm te blijven. Na die 5 seconden is er niets meer aan de hand en loopt de motor prachtig rustig
Volgens de tipgever komt het stotende lopen omdat er teveel choke is gebruikt. Hoe de wagen altijd is gestart met dit weer weet ik niet en ik kan het ook niet navragen omdat de vorige eigenaar wegens ouderdom reeds is overleden (tja, daar is het dan een 300-serie voor laten we maar zeggen). Daarom ga ik niet lopen gokken en mieren met verschillende startprocedures en ga ik me gewoon dit aanwennen.
Mochten anderen er ook last van hebben; probeer dit maar eens. Succes.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Dat neemt nog steeds de oorzaak niet weg!
Maar succes met je 300
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
De oorzaak heb ik denk ik al gevonden: het lijkt erop dat 'ie gewoon verzuipt/mengsel niet goed is.
Vandaag heb ik toch eens wat lopen experimenteren en de volgende startprocedure heeft een zeer gunstig effect:
- Op contact zetten
- Choke 1/4 uittrekken
- 2x gas in trappen
- Starten en zo ongeveer direct de sleutel loslaten. De motor draait nu als een naaimachientje op 1400 tpm.
Dit is wel bij -9 graden C! Benieuwd hoe dat in de zomer gaat...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat ziet er allemaal zinnig uit. Behalve het 2x gas intrappen, de Stromberg heeft geen acceleratiesproeiers of dergelijke zaken die met het gaspedaal te foppen zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Gas geven heeft dus geen enkel effect? Tijdens het starten zeker pas vanwege het dan pas aanwezige vacuum?
Is eigenlijk ook wel logisch ;D
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als (wanneer) de choke goed is afgesteld, bedient deze de gasklep voor je. Op de hevel van de choke zit een nok die de gasklep openduwt. Die opening is precies genoeg voor de mengselverrijking van de bijbehorende chokestand.
Het helemaal uittrekken vd chokeknop kan je versoepelen door daarbij het gaspedaal in te drukken (daarna weer loslaten), dan hoeft het heveltje de gasklep niet te openen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969