Topics: 46
Hallo,
Als ik na een aantal kilometers rijden stop loopt de motor te hoog stationair en blijft dit ook doen.
Zodra ik de motor uitzet en direct weer start is het stationair weer normaal en krijg ik het te hoge
toerental met geen mogelijkheid weer terug. Pas weer na een aantal km's.
Ook als ik het dunne slangetje van de flametrap lostrek zakt het toerental weer naar normaal en
blijft ook zo ook als ik het slangetje dichthoudt.
Ik heb het eea. gevonden over dit probleem op dit forum en andere maar het probleem blijft.
De motor draait wel mooi stationair dus zonder trillen of schokken en de auto rijdt verder perfect.
Dit heb ik gedaan:
CIS klep schoongemaakt met WD40 en remreiniger, flink laten soppen, aangesloten op een regelbare
voeding en de klep gaat naar mijn idee soepel open en dicht.
Gasklephuis schoongemaakt
Gecontroleerd op lekkages
Flametrap vervangen en slangen schoongemaakt. Was op zich niets mee aan de hand.
Schakelaartje op het gasklephuis klikt bij openen/sluiten van de gasklep
Wie heeft er nog een idee?
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 7
Ik heb dit een keer gehad met mijn 960. De temperatuursensor was stuk, hij dacht daarom dat hij de hele tijd moest choken. Sensor vervangen, opgelost?
Misschien de oplossing?
succes
Topics: 289
als dat zo is hebbie het onderdeel zo terugverdient aan minder brandstofverbruik..
Topics: 33
zendertje is nog geen 20 piek dacht ik dus dat heb je idd zo....
Topics: 82
De afstelling vd gasklep, sensor en aanverwante zaken is vrij gevoelig. Hier de hele afstelling in het Engels:
http://www.vcoa.org/700-900-faq/EngineFu...Adjustment
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 22
Marc1970 schreef:De afstelling vd gasklep, sensor en aanverwante zaken is vrij gevoelig. Hier de hele afstelling in het Engels:
Inderdaad, dat kan ook helpen. Bij mijn 240 hielp het ook, al waren wel wat andere symptomen.
LH-Jetronic gaat ook als er andere zaken fout zijn wat te hoog stationair draaien. Dus niet perse valse lucht of IAC verstopt. foutcodes?
afwezig of afwisselend snelheidsmetersignaal kan ook voor stationair problemen zorgen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 46
Hartstikke bedankt voor jullie tips.
De gasklep afstelling zal ik Zaterdag gaan doen. Het is nu erg koud maar in het weekend houdt het
van een bijna tropische 11 graden.
Hier vond ik een beschrijving van de sensoren en hoe ze te testen. De temp. sensor blijkt eenvoudig
te testen door de spanning op de ECU te meten. Natuurlijk nog geen garantie dat de sensor heel is.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSe...ureSensors
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 82
Misschien (waarschijnlijk) ben je bekender met elektronica dan ik, maar ik laat de ECU liever met rust. ALs die ECT kapot is merk je dat eerder aan enorm brandstofverbruik en full-time zwarte rook.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 9
Marc1970 schreef:De afstelling vd gasklep, sensor en aanverwante zaken is vrij gevoelig. Hier de hele afstelling in het Engels:
Nog een vraagje dan, want dat kan ik niet helemaal uit het documentje halen: moet de gasklep 'in rust' (dus wanneer er geen gas wordt gegeven) nog een beetje open staan, of moet deze netjes sluiten zodat deze vrijwel niets meer doorlaat?
Waar het hart Volvo van is...
Topics: 22
Vitt schreef:Nog een vraagje dan, want dat kan ik niet helemaal uit het documentje halen: moet de gasklep 'in rust' (dus wanneer er geen gas wordt gegeven) nog een beetje open staan, of moet deze netjes sluiten zodat deze vrijwel niets meer doorlaat?
stationair motor slang helemaal dicht, dan moet de motor op alleen de gasklep ergens 500 rpm maken. Let wel op dat je bij het afstellen op die manier de gasklepschakelaar opnieuw instelt. Beste eerst op die 500 rpm instellen, dan gasklepschakelaar instellen en kijken of ie dan nog goed blijft op die 500.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni