Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ander Diesel motor anders dan standaard
#1
Goed, 240 diesel op oog met versleten motor volgens adverteerder. Koop stadium is ver gevorderd.
Motor moet eruit, nu zijn de 6cilinders niet 123 alles volgens velen, zelf een LT gehad in de tijd...
Weet iemand of er ervaring op www zijn te vinden waarbij men een compleet andere motor inbouwde?

In princiepe zou toch bijna alles passend zijn te maken... maar wat is de vraag... :Smile
Gr Evert M
Antwoord
#2
Ik ben niet echt een diesel kenner maar ik hoor ook de verhalen over de mindere reputatie
van de vw diesel in de volvo,s.
Ik hoor ook weer hele goede berichten over de zelfde diesel dus wat moet je dan?
Ik denk dat je je af moet vragen wat je verlangt van de diesel die je in wilt bouwen.
Betrouwbaar zonder al te veel elektronica?
Betrouwbaar en zuinig zonder al te veel elektronica?
Betrouwbaar en zuinig met meer vermogen en met elektronica?
Wat kan je allemaal zelf en wat is je budget?

Je kan een oude bmw 2.4TD pakken die heeft 6cilinders in lijn en geen elektronica en beginnen schaars te worden.
Of een mercedes 6 cilinder TD zonder elektronica en die zijn ook erg duur.
Of je gaat meteen voor een volvo D5 om maar eens iets te noemen.
Zuinig betrouwbaar maar met computers voor de besturing dus daar komt wat meer bij kijken.
Wat ook een goede optie is is om er een goede D24 met turbo in te hangen Wink.
Die op tijd zijn onderhoud geven en netjes behandelen en dan gaan ze toch ook een ton of 3 a 4 mee.
Dat is dan ook meteen de goedkoopste en makkelijkste oplossing denk ik.


Het kan

Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
BMW 1.8TD... 1 op 24 in de 1serie (van BMW..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Neem een D5, hang er een M90-bak achter van een 960/s90/v90.
wel meer werk vanwege de electronica... en zelf motorsteunen maken , 5cil 20V commonrail Direct injected, versies met 163 of 180 pk...ongechipt! beul van een motor.

Nog een optie:
een 2.4TDi blok van een 850/V70classic: 5cil Audi, als ik me niet vergis passend op de bestaande m46 bak. turbo,
chippen tot 180pk, ook deze heeft wel wat rand electronica. zuinig blok, bij normaal gebruik is 1:16 op de lange afstand goed haalbaar.

Maar een late D24TDic uit een 940 lijkt mij ook een prima motor en toch het meest voor de hand liggend want makkelijk in te bouwen , het enige is dat je 'm nooit moet laten heet lopen en rustig warm moet rijden. ( lange kop = makkelijk krom trekken.)

ach, elke motor heeft wel zo z'n zwakke plekken.
Antwoord
#5
Hmmm niemand die serieus ervaring weet van dergelijke ombouw projecten?
Denk erover om een gewone 4 cilinder turbo erin te proppen...

Die 2.4 TDI klinkt ook wel zeer aantrekkelijk, zelf een 855 gehad... Als die zou passen op de M46bak heb je wel een bruut beest...
Weg met het slome imago...
Gr Evert M
Antwoord
#6
Op turbobricks.com is er eentje die een VW 1.9tdi blok in zijn 240 heeft gebouwd, misschien dat je daar wat kan vinden.
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Antwoord
#7
Zelf heb ik er een D24TIC in gezet.Voldoet boven verwachting!

Daarvóór had ik een 6 cil. aangeschaft van een Nissan Patrol maar dat paste helemaal niet, jammerrrrrrrr
Op het volvo700 forum loopt een draadje over inbouw-mogelijkheden van alternatieve diesels, zoek daar eens in de recente berichten.
Antwoord
#8
psmans83 schreef:Op turbobricks.com is er eentje die een VW 1.9tdi blok in zijn 240 heeft gebouwd, misschien dat je daar wat kan vinden.

die zocht ik iid ook al, dan staat daar ook de wijze van koppelen aan een RWD bak. Wegen minder door lichtmetaal en schijnen best wel krachtig te zijn, in combinatie met een relatief laag verbruik vanwege de moderne technieken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
2.5 tdi van een 850 voldoet prima lijkt me Big Grin
Antwoord
#10
Bedacht me wel vandaag.. tdI de I van ingewikkeld.
Electronica!

Staat mij bij van mijn 855: startonderbreker in sleutel, tevens daarbij (als optie) volvo guard II

Wat ik weet van vw TDI in volkswagen T3; zekeringskast, deel kabelboom, diverse kastjes, contactslot met sleutel, een handig iets om van een gaskabel een digitaal signaal te maken, maar goed daar zijn diverse handleidingen voor en je kan dan met weinig moeite zelf de kabelbomen weer aan elkaar frutten...

Alleen denk ik niet dat die TDI handleiding toepasbaar is bij een Volvo...
Zijn hier specialisten in huis die zo uit hoofd vertellen wat je wel en niet nodig hebt?
Gr Evert M
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 349 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 569 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.122 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 996 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.293 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.533 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.578 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.395 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.381 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)