Topics: 11
Mede Volvisten,
mijn vriendin rijdt in een 244 van 1977 met 3-traps automaat. (gepaste trots, er staan twee 244's voor de deur)
Ze rijdt nagenoeg alleen maar snelwegen, de 3-traps automaat maakt dan een hoop toeren en daarmee ook herrie.
Zodoende de wens om een extra versnelling te hebben.
Afgelopen week heb ik een goede 4-traps automaat (3-traps met overdrive) gekocht. (uit een 86er 240)
Compleet met andere aandrijfas, pook, stekkers etc.
Toch ben ik een beetje nieuwsgierig hoe ik dit moet gaan inbouwen en hoe dit goed werkend te krijgen is.
Ik heb de beschikking over een brug en benodigd gereedschap.
Zodoende mijn vraag:
heeft iemand ervaring met de ombouw van een 3-traps automaat naar een 4-traps? Hoe zit dit met de stekkers etc.?
Ik verneem het heel graag! dank alvast
Topics: 9
volgens mij kan alles redelijk makkelijk passen, mijn 79'er is omgebouwd van een handgeschakelde 4 bak naar 4 traps automaat.
Ik denk dat je bij de nieuwere 4 traps wel een elektronische km teller nodig hebt, de mechanische aansluiting zit er na +/- 83 niet op.
Helaas geen Volvo meer..
oh wat stom, daar heb ik niet aan gedacht: de bak die ik heb gekocht heeft geen mechanische aansluiting voor de teller. :o
Is de losse overdrive ook over te zetten op een 3-traps automaat...?
:-\
Topics: 33
als het goed is zit op je overdrive de tellerkabel
anders kun je altijd nog een achteras van een late 240 pakken en je teller wisselen. is alleen wat meer werk ;D
Ik heb even wat zitten zoeken, volgens Funsdaf kan het staartstuk van de BW55 af en op de AW71 gezet worden: probleem opgelost.
Nu alleen nog weten waar ik op moet letten wanneer ik de bak ga overbouwen, iemand tips?
Topics: 107
Lees even het topic van Funsdaf hierover waarin beschreven wordt het staartstuk met mech. km. aandrijving over te zetten op de AW71 bak.
oh, je was me al voor
Topics: 84
Aangezien de AW langer is dan de BW door de extra versnelling (die ertussen zit, niet erachter) en er in 1977 nog niet geanticipeerd was op de AW (want die bestond toen nog niet) ga je de boutgaten voor de baksteun missen.
Dat zou ik in elk geval eerst bekijken. Oplossingen varieren van de baksteun er aan vast lassen (hmmm...) tot officiele blinde moeren in de chassisbalk laten lassen (kassa) en lange bouten door de hele bodem heen (aha!).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 13
1 tip:
bevestig de keuzehendel voordat je de baksteun eronder schroeft! Scheelt veel ruimte en ergernis ( ik kan het weten ).
Er zijn inderdaad te weinig bevestigingspunten voor de baksteun. De eerste passen nog maar de laatste twee moet je boren. Ik heb door en door geboord, net zo makkelijk.
Verder is het eigenlijk 1 op 1 werk, goed te doen. Ik heb het alleen op de rug eronder moeten doen, en dat is wel aardig worstelen in je uppie...
Leon en Funsdaf, bedankt!
Over een weekje of twee ga ik er eens mee aan de slag. Kabelboom, aandrijfas en olieleidingen heb ik en zijn compleet.
Gaten boren voor de baksteun zal dan nodig zijn, ach, dat komt wel goed!
dank en groeten!
Topics: 289
hoe ga je schroefdraad in de balken maken voor de steun, rawlnuts?