Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Shitt dacht het gerepareerd te hebben maar benz en temp meter doen het niet!!
#1
Had de 245 GLE weer eens van stal gehaald om een goeie rit te maken. Rij bij Deil op de A2 en plotsklaps zie ik de toerenteller neervallen(in het midden) en dat de AMP signalering inschakelt. Later valt me op benzinemeter en temp-meter ook omlaag zijn gevallen!

De gerustelling was dat mijn voltmeter nog stijf op 14 Volt stond dus de dynamo doet het nog.

Ben veilig op plaats van bestemming aangekomen. (even een stuurhuis gewisseld) Auto gestart en jawel het werkt weer.

Ben weer op weg gegaan naar huis en na enkele km op de A2 bij het inschakelen van de ri-aanwijzer pats boem en zelfde situatie als boven.

De zekeringen heb ik laatst al een keer goed toegeknepen en nagelopen. Lijkt me meer een intern iets van het klokkenspel.

Iemand ervaring ermee?

OH JA; Betreft een 240 van 79 met het oude dashboard. (misschien ook al in gebruik bij de laatste 140-ers
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
of een los contact, of de spanningregelaar achterop de klokkenwinkel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Als het een tandwieltje is, moet je even bellen.
Antwoord
#4
Stinky, Heb je voor de zekerheid een PM gestuurd. Misschien dat ik jou tandwieltje nu wel moet hebben voor de dagteller.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Met een vervangend instrumentarium kreeg Janine mijn vrouw eerder deze week dezelfde toestand van alles uit en amp lampje brand!! Das nie goe as de vrouw een probleem met jou Hobbie krijgt! Dus maar eens verder gekeken dan wederom een ander instrumentarium erin hangen.

Tijdens het rijden bemerkte ik dat met een paar rammelingen aan de zekering kast er in een keer weer spanning op het klokkenspel stond. Tijdens dezelfde rit viel de radio samen met de kachel weer eens uit. Rammel aan het kontakt helpt dan in zo'n geval. Naast bbovenstaande 2 problemen met de electra had ik ook al lang het gegeven dat de temp en benztank altijd te hoog stond. Dat is een bekend probleem met de regelaar van 10Volt achterop het klokkenspel. Dus vanmorgen maar eens aan het werk:

Plan de Campagne:
1: Om te zorgen dat de zekeringen goed werken heb ik ze allemaal stuk voor stuk er uit getrokken en nadien met kontakspray opnieuw gemonteerd nadat ik de lippen iets opgeschuurd had en een beetje naar elkaar toegebogen. Met de name de lip aan de voorzijde lijkt me geschikt om iets te verbuigen.

2: Omdat ik toch bezig was het klokkenspel te verwijderen nam ik me voor om tevens onderstaande rind aan het kontaktslot te vervangen. Van een goede vriend had ik die ring gekregen met de opmerking dat deze het probleem van stroomuitval op het dashboard zou verhelpen. Het gaat om deze ring...:

[Afbeelding: P1060223res4.jpg]

3: Zoals bovenstaand opgemerkt gaf de temp en benz meter een te hoge waarde aan. Dit is een welbekend probleem veroorzaakt door de spanningsregelaar achterop het klokkenspel. Ik had dus deze week met mijn beperkte electro kennis maar eens rondgesurfd en een artikel van K-Jet org gevonden met daarin de regelaar die een goede vervanger zou zijn. Op basis van dat artikel heb ik een zgn 78 S 10 regulator gekocht van 2 Amp die redelijk bekend is bij de electro zaken. Ik had helaas niet de mogelijkheid om een schuifstekker te bemachtigen. Dus ipv die stekker moest ik met soldeer op 3 pinnetjes gaan pielen. Het eindresultaat is er echter naar. Het werrukt namelijk weer en de temp en benz meter staan daar waar ze horen te staan. Overigens had ik wel de aard met output aansluiting verwisseld. Bij kontakt zag ik de benz meter niets doen dus heb ik eerst de aansluitingen maar eens gekontroleerd. Die regulator was direkt warm. Dacht dattie gelijk doorgebrand zou zijn. Maar dat was gelukkig niet het geval. Onderstaand in chronologische volgorde de aanpassing aan het klokkenspel!


Rechts ligt de oorzaak van de verkeerde temp en benz meter uitlezing.:

[Afbeelding: P1060217res1.jpg]

Hier had ik even opgeschreven/gegokt hoe de draden moesten lopen. Ondanks dat het goed was opgeschreven had ik in een vlaag van verstandsverbijstering toch nog een fout met het aansluiten gemaakt. Hoe onbenullig kan men zijn!!!

[Afbeelding: P1060215res2.jpg]

En zo ziet het er in de praktijk uit! 8)

[Afbeelding: P1060212res3.jpg]

Jaja de kleuren van die draadjes kloppen niet helemaal. (Ben geen fervent electroman :Smile.)


Oh Ja: Na montage van het klokkenspel deed de oil signalering het niet meer. Na demontage van dat lampje en het omhoogbuigen van de 2 koperen lippen in het lamphoudertje was dat verholpen. Heb daarna ook maar de andere lampjes op dezelfde wijze gedaan.










245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Dus een paar dagen dacht ik het allemaal gefixed te hebben. Rijdt mijn vrouw gisteren door Den Bosch en op enig moment ziet zij dat zowel de temp. als benz. meter niet werken. Geven niets aan..! Arrugghh.. ??? >Sad

Ik heb zo'n spanningsregelaar van 2 Amp gemonteerd. Werkt een paar dagen. Nu dus niets meer en verder werkt alles... RaRa... :-[

Heeft iemand een Idee ???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
-Misschien was de spanningsregelaar niet defekt, maar zit er een breuk in de printplaat.

-Of de 'nieuwe' spanningsregelaar is weer defekt, mede omdat je 'm verkeerd aangesloten hebt gehad.
Meet de spanning even op de ingang en de uitgang van de spanningsregelaar.

-Maakt de massa wel goed kontakt, ff met een Ohmmeter tussen de middelste poot (massa) van de regelaar en het chassis meten,
moet ong. 0 Ohm zijn.

-Het kan zijn dat het pootje van de regelaar is afgebroken, er zitten vrij dikke draden op de pootjes ;D
Draden hoeven niet dikker te zijn dan de pootjes nl..
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#8
controleer ook even op haarscheurtjes in de soldering van de connectors op de print.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 480 hoe bestaat het, maar ja jongens zijn bezig en jong. Imke Akkrum 2 111 11 September 2024, 20:39
Laatste bericht: Imke Akkrum
  Help! Wat te doen? Kogelman 4 299 8 August 2024, 11:20
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 649 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 623 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 576 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.275 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 3.347 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 4.789 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.438 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.279 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)