Berichten: 38
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2009
hallo techneuten
korte schets van het probleem: motor houdt in ( zeer kort ) bij diverse snelheden
heb intussen vernieuwd; bougies, kabels, kap met rotor, condensator, en puntjes.
hij blijft af en toe kort schokkerig inhouden zowel op gas als benzine. Gas nieuw ingebouwd dec.2009
afstelling door garage gedaan en alle waarden zijn goed.
iemand een idee wat we vergeten zijn ?
ik hoor graag van jullie
groet volvo 245 1981 B21A condensor REG R90/E
Felix
Volvo 245 DL 1981
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dan blijft nog over de bobine, de voorschakelweerstand en de stroomvoorziening via het contactslot. Je kan direct spanning op de bobine zetten (indien van toepassing via de voorschakelweerstand) vanaf de accu en dan rijden, en kijken of het dan ophoudt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 38
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2009
bedankt voor de snelle reactie Marc
voorschakelweerstand is ook goed, blijft het contactslot en de bobine
ik kan dus alles laten zitten, kabeltje accu- bobine en rijden??
groet Felix
Volvo 245 DL 1981
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kabeltje weerstand-accu, de bobine kan niet zo lang tegen 12V.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 38
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2009
terug van frankrijk en spanje en probleem nog niet opgelost wel de volgende ontdekking gadaan:
heb thuis nog even de bobine vervangen Bosch voor B21A
Alles afgesteld en riching frankrijk 1000 km. geen last en al in de veronderstelling dat het dus de bobine was.
richting Barcelona ging het mis, stotteren als nooit tevoren, plats van bestemming wel gehaald maar met risico's. een week op het strand gelegen,toen voorzichtig gekeken naar kabels, puntjes, kap en rotor.
niets te zien,starten en lopen. De weken erna weinig gereden dus ook niets gemerkt tot de terugreis
vlak voor de franse grens hetzelfde probleem maar nu heftiger. ANWB en afslepen naar spaanse garage
bij controle van de puntjes bleek dat de isolatie zo goed als gesmolten was en dus de vreemde storing veroorzaakte. puntjes vervangen (had ik bij me, hadden ze ook niet in een seat garage) en 1200 km.gereden zonder probleem.
Thuisgekomen langs mn volvomonteur gereden en het verhaal verteld, even kijken naar de puntjes en ja hoor, al deels de isolatie gesmolten.
Nu komt eindelijk de vraag: wat veroorzaakt de hitte van de bobine na een tijd rijden, volgens de garage mag de bobine warm zijn, maar deze is bloedheet.
Zien wij iets over het hoofd, gewoon dom bezig of is iets niet goed gemonteerd of mis ik een onderdeel.
Wie o wie kan me hierbij helpen.
groet
Felix
Volvo 245 DL 1981
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
lijstje van Marc vermeld voorschakelweerstand..
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
contacthoek de juiste waarde?
Een te kleine puntafstand geeft langer stroom door de bobine en warmt dan op.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb ÃÃn keer eerder dat draadje van de contactpunten gesmolten, toen had ik de plus en de min van de bobine omgedraaid (was gauw gebeurd).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Onjuiste contactpuntafstand kan invloed hebben op de mate van laden/ontladen van de bobine maar wat is de relatie met gesmolten isolatie bij de contactpunten?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat de motor zeer beroerd zou lopen met een te grote of een te kleine contacthoek.
Heb je een bobine waar op staat "voorschakelweerstand gebruiken" (zoiets:
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...cts_id=220 )of een universele 12V?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969