Topics: 6
Onlangs heb ik een M46 gemonteerd met nieuwe koppeling/drukgroep. Wat mij opvalt is dat met name bij terugschakelen van 3 naar 2 dit koud vrij moeizaam gaat. Het afstelplaatje heb ik al verschoven, en ingevet. Warm is het schakelen acceptabel. Koppeling komt goed vrij, achteruit inscahkelen gaat kraakvrij. In de bak zit ATF-F/G voor Ford.
Zijn er mensen die, om soepeler te schakelen, andere olie toepassen?
Topics: 33
misschien overbodig maar zit er wel genoeg olie in? schakelde hij voor montage ook al zwaar?
Topics: 23
Heb je zelf de ATF er in gedaan, met andere woorden weet je dit heeeel zeker?
245DL 1980 USA
Topics: 84
Ik heb zo'n M46 gehad en weer verkocht, aan iemand uit de buurt van Nijmegen. Daarvan was een onderdeel van het selectiemechanisme in het deksel vd bak gebroken geweest en weer gelast, net een beetje scheef en te krap. Het schakelen ging duidelijk door een stroef punt.
Ik heb dat toen zo goed mogelijk rechtgevijld. Misschien heb je toevallig deze bak, of een soortgelijk probleem?
Halfrond deksel, ingegoten op de zijkant van de gietijzeren bak: VOLVO 1023510, gietdatum 770817 (ondersteboven), K1, drie stippen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 33
HA! das lullig, dat zie je er aan de buitenkant niet vanaf
Het zal toch niet de mijne zijn....Ik weet niet of hij voordat ik de olie wisselde al zwaar schakelde als hij koud is. Wel weet ik dat het bovendeksel niet los was geweest, dikke laag prut zat erop. Maar er is koud toch wel enige kracht nodig om terug te schakelen van 3 naar2. (met beleid) Kraakt niet, en het lijkt iets beter te gaan. Olie zit er genoeg in. Zie foto.[img width=800 height=600]http://i42.tinypic.com/14t0e4p.jpg[/img][img width=800 height=600]http://i40.tinypic.com/b4zqll.jpg[/img]
Heeft iemand ervaring met het vervangen van het tussenlager op de aandrijfas? Deze stond bij mij droog, roestig. Ingespoten met kruipolie, en flink vet erin, maar hij gonst toch rond de 80km/u
Topics: 84
Die ATF heb ik ook.
Voor dat astussenlager heb je officieel een lange pers nodig maar met een hamer, een paar drevels en een beetje geduld kom je er ook. As weer in oorspronkelijke stand in elkaar steken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Tussenlager heb ik vervangen, met een klein trekkertje losgehaald, en met een hol uitlaatbuisje weer op zn plek getikt.
Maar, nog steeds ben ik niet helemaal tevreden. Er zit een enigszins gonzend geluid rond 80 km/u, en ik verdenk toch de aandrijfas omdat ik deze ook gewisseld heb met de M46. Ik kreeg toen 2 losse assen erbij, een korte en het langere stuk naar achteren. Van de achterste heb ik het kruisstukje thv het diffentieel al vervangen. De andere 2 hebben geen speling.
Wat wel zou kunnen is dat de as 180 graden verkeerd in mekaar zit geschoven ivm balancering.Ik heb mijn oude as die ik keurig had afgetekend naast de huidige gelegd zodat de kruiskoppelingen goed staan t.o.v. mekaar. Maar dan nog kun je er 180 graden naast zitten met het oog op de balancering. Zou kunnen.. Ook de KLOINK is soms hoorbaar met wegtrekken, maar of dat een gonzend geluid veroorzaakt? Reactierubbers achteras? Schakelen gaat wat beter, koud wat stroef.
Als ik alle reacties lees over geluiden aandrijving is de 240/740 hier best gevoelig voor en is het soms lastig te vinden.
Ook dacht ik nog aan mn winterbanden achter die er nog onder zitten. Zou toch suf zijn als het daaruiit komt! Aan de andere kant, dan had ik het met de M45 ook moeten horen. En zo piekeren we voort... ;D
Topics: 21
roel604 schreef:Tussenlager heb ik vervangen, met een klein trekkertje losgehaald, en met een hol uitlaatbuisje weer op zn plek getikt.
Maar, nog steeds ben ik niet helemaal tevreden. Er zit een enigszins gonzend geluid rond 80 km/u, en ik verdenk toch de aandrijfas omdat ik deze ook gewisseld heb met de M46. Ik kreeg toen 2 losse assen erbij, een korte en het langere stuk naar achteren. Van de achterste heb ik het kruisstukje thv het diffentieel al vervangen. De andere 2 hebben geen speling.
Wat wel zou kunnen is dat de as 180 graden verkeerd in mekaar zit geschoven ivm balancering.Ik heb mijn oude as die ik keurig had afgetekend naast de huidige gelegd zodat de kruiskoppelingen goed staan t.o.v. mekaar. Maar dan nog kun je er 180 graden naast zitten met het oog op de balancering. Zou kunnen.. Ook de KLOINK is soms hoorbaar met wegtrekken, maar of dat een gonzend geluid veroorzaakt? Reactierubbers achteras? Schakelen gaat wat beter, koud wat stroef.
Als ik alle reacties lees over geluiden aandrijving is de 240/740 hier best gevoelig voor en is het soms lastig te vinden.
Ook dacht ik nog aan mn winterbanden achter die er nog onder zitten. Zou toch suf zijn als het daaruiit komt! Aan de andere kant, dan had ik het met de M45 ook moeten horen. En zo piekeren we voort... ;D
als het goed is worden de assen appart geballanceerd en maakt het dus niet uit hoe je de vertanding terug steekt. heb mijn versnellingsbak vorige week vervangen, en het lijkt me heel sterk dat ik de as weer precies zo heb terug gestoken zonder te markeren, de mijne maakt namelijk geen bijgeluid.
is er geen loodje af, anders op nieuw laten uitbalanceren in helmond zit zo'n bedrijf!
Oke, op zich logisch dat de assen los gebalanceerd worden. Bij ons zit Uni-cardan in Halfweg N-Holl. Ik moet wel bekennen erg kritisch te zijn met bijgeluiden, hoor vrijwel alles. Of dat realistisch is bij een auto van 30 jaar oud..Aan de andere kant, 30 jaar geleden was ie ook stil.