Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intank-pomp
#1
Heren,

Na enige maanden op te zoek te zijn geweest waarom mijn 242 gt hikt tijdens het rijden, kwam ik erachter dat het hikken weg is als de benzinetank helemaal nok-vol zit. Carlo Schmidt (een van zijn medewerkers) tipte mij dat het rubberen-leidinkje naar de intank-pomp vermoedelijk vergaan is. Vervangen dus. Met mijn twee linkerhanden krijg ik echter een van de slangen bovenop de tank niet los en kan ik dus ook niet bij de pomp. Er zitten 2 dikke leidingen en 1 dunne op de tank. De meest linker (dikke) krijg ik niet los. Moet ik deze loshalen bij de benzinepomp onder de auto of kan hij ook los bovenop de tank (zo, ja hoe dan)? Alvast dank!!!!

Jan-Willem
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#2
Voor wie er iets aan heeft:

Na vele, vele maanden op zoek te zijn geweest waar het hikken van de motor van mijn volvo vandaan kwam, is eindelijk de oplossing gevonden. Om anderen -hopelijk- veel kosten en tijd te besparen hier mijn verhaaltje.

Als onze 240's hikken, schijn je eerst te moeten onderzoeken of het zowel bij een lege als een volle tank het geval is. Bij mij was het al het geval bij een 3/4-volle tank en minder. Bij een volle tank was het euvel weg. Dat wijst dan kennelijk op een probleem met de intank-pomp.

Haal de benzineleiding onder de auto op het koppelstuk bij de achteras los en haal de pomp dan vervolgens vanuit de kofferbak uit de benzinetank. Het kan zijn dat het rubberen slangetje vergaan is wat aan de intankpomp zit. Bij mij was het pompje zelf kapot. een ingreep van niets, maar de diagnose is kennelijk moeilijk te stellen.

Naast het voltanken van de auto, is kennelijk ook een aanwijzing dat de benzinepomp onder de auto veel herrie gaat maken. Die werkt te hard/zuigt lucht aan, omdat het pompje in de tank niets doet.
(Ik heb natuurlijk eerst die pomp onder de auto vervangen (althans de garage), maar dat was dus achteraf niet nodig geweest Smile ).

Het bereiken van de oplossing heeft mij uiteindelijk vele duizenden euro's gekocht terwijl ik de auto alleen maar naar Volvo-specialisten en de dealer gebracht heb. De een na de ander gaf het op. Uiteindelijk heb ik nu weliswaar een heel nieuw brandstofsysteem van voor tot achter, maar dat was dus niet nodig geweest. Een intank-pompje van 120 euro had volstaan. Nou ja, het doet even pijn maar ik ben maar al te blij dat de auto weer rijdt. Hopelijk heeft iemand anders nog een keer iets aan mijn ervaringen. Keep'em rolling!!

Groet Jan-Willem
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#3
GT Jan-Willem schreef:Het bereiken van de oplossing heeft mij uiteindelijk vele duizenden euro's gekocht terwijl ik de auto alleen maar naar Volvo-specialisten en de dealer gebracht heb. De een na de ander gaf het op. Uiteindelijk heb ik nu weliswaar een heel nieuw brandstofsysteem van voor tot achter, maar dat was dus niet nodig geweest. Een intank-pompje van 120 euro had volstaan. Nou ja, het doet even pijn maar ik ben maar al te blij dat de auto weer rijdt. Hopelijk heeft iemand anders nog een keer iets aan mijn ervaringen. Keep'em rolling!!

Groet Jan-Willem

Toch maar voortaan een andere volvo specialist -of iemand die zich zo noemt- zoeken dan, want het is geen rocket-science dat je bij een brandstofprobleem achteraan met zoeken begint en zo naar voren werkt.
In jouw geval zou het probleem dus meteen ontdekt zijn omdat de intankpomp aan het begin van het zoekproces zit Smile
Antwoord
#4
Zal maar niet noemen wie het waren: alleen maar respectabele grote Volvo dealers en de goede bekende specialisten...
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#5
Ja K-jet is erg gevoelig voor brandstofaanvoer. Dit probleem heb ik wel vaker gevonden op de USA websites waar veel meer Volvo's met K-jet zijn verkocht.
Ik ben zelf niet zo snel onder de indruk van profi's, je hebt zeker hele goede maar er zijn er helaas genoeg die er niet zo veel kaas van gegeten hebben Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
volvo240glt schreef:Ik ben zelf niet zo snel onder de indruk van profi's, je hebt zeker hele goede maar er zijn er helaas genoeg die er niet zo veel kaas van gegeten hebben Smile


Jij bent zelf wel een profi?deze profi's zorgen er wel voor dat er voldoende nieuwe onderdelen geleverd kunnen worden en nagemaakt worden,mensen die niet zelf kunnen sleutelen ook klassieke volvo's kunnen rijden enz

Deze mensen bestaan van hun toko en dat is lang niet altijd zo leuk als dat dat lijkt, weet ik uit betrouwbare bron.

Dus m.a.w, niet zo afgeven op deze profi bedrijven,vaak heeft een verhaal 2 zijde.

En als een toko je niet bevalt blijf je daar toch gewoon weg :Smile

Ja, dat klopt ook weer. Ik ben zelf geen Profi (want ik werk niet professioneel in de branche) maar kan mezelf en anderen goed helpen met onderhoud en aanpassingen.

Ik vind het jammer als bepaalde mensen die naar de profi moeten, uit tijd of kennisgebrek, pas na lange tijd tot een oplossing komen, vaak kost dat gewoon meer geld dan nodig.

Als er dingen zijn die me niet lukken ga ik ook naar de profi. En dat het niet gemakkelijk is om zo rond te komen als (volvo) profi weet ik goed, enkele kennissen van mij hebben bedrijven in deze branche en het is duidelijk dat dat niet vanzelf gaat.

Er is ook een groot verschil tussen het gewoon 100% goed vervangen van normale onderdelen en het precies afstellen van K-jet of het aanpassen/repareren van een injectiesysteem.

Ik blijf ondertussen bij enkele profi's weg ja. Misschien had ik moeten zeggen "er zijn er helaas enkele die er niet zo veel kaas van gegeten hebben". Er zijn er genoeg die goed werk leveren hoor.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
afgelopen week heb ik van twee 940 lpt's de rotzooi van de vorige garage's op kunnen lossen, eentje kwam bij een universele garage vandaan en de andere bij een plaatselijke volvo specialist. bij een kon ik de klant gaan vertellen dat zijn intankpomp piepte terwijl deze net bij de specialist voor 500euro (echt waar!!) vervangen was. die specialist heeft het zelfs geflikt een opplak spiegel met 10x vergrotende faktor op te plakken links, en die klant maar denken dat hij naar hans anders moet :o

profi wil ik mezelf niet noemen, als ik iets niet kan/weet zeg ik dat gewoon tegen de klant. dat word meestal wel gewaardeerd. er word helaas door profi's teveel geprutst waardoor de klant automatisch ook mij in twijfel trekt.... dat is best jammer
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Primaire pomp (intankpomp) stuk? (B200F 1992) Grey240Polar 8 8.891 18 March 2017, 13:12
Laatste bericht: Grey240Polar
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.258 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Brandstof pomp b230f JoostV6 2 2.613 31 July 2011, 11:54
Laatste bericht: asterix
  240 loopt niet meer op benzine, vraag over de benzine pomp Jeroen V 6 4.198 6 May 2011, 10:45
Laatste bericht: Jeroen V
  K-Jet stotteren, benzine pomp dood? Bassius 5 3.590 2 February 2011, 16:49
Laatste bericht: Marc1970
  brandstof (druk) pomp zoemt aernout 1 1.681 13 April 2009, 17:25
Laatste bericht: aernout
  240GL: onregelmatig lopen & lawaaiige stuurbkr pomp mulderhj 18 8.124 14 September 2007, 12:00
Laatste bericht: Bramvolvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)