Berichten: 83
Topics: 22
Lid sinds: May 2008
op mijn kenteken van mijn 79er 245 staat 2 liter, en ik heb een zwarte klepdeksel echter heb ik sterk het vermoeden dat er gewoon een b21 in hangt (zoals het hoort 8)) waar een ander klepdeksel op gemonteerd is. Voor de stuurbekrachtiging heb ik zo'n losse poeli met 6 m6 boutjes in de originele 2 traps poeli gemonteerd, ik heb al eens begrepen dat het dan een B21 is. Zijn er overige zichtbare verschillen?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
aan de uitlaatkant staat richting oliefilter/motorsteun een ingegoten nummer, B17-B19-B200-B23-B230 etc.
Het zwarte kleppendeksel past alleen op een nieuwere (1986+) kop, dus die kop zal wel van een later redblock zijn. Beschrijving poelie klinkt precies als Bxx blok.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
a.borgonjen schreef:Voor de stuurbekrachtiging heb ik zo'n losse poeli met 6 m6 boutjes in de originele 2 traps poeli gemonteerd, ik heb al eens begrepen dat het dan een B21 is.
Zover ik weet is die 6 gaats opzetpoelie alleen op de oude B21 en B23 blokken tot 1986 gebruikt en past een poelie van een jonger model niet op het oude model blok.
Dus ik sta achter je vermoeden
Berichten: 83
Topics: 22
Lid sinds: May 2008
daar had ik nog niet aan gedacht, een jongere cilinderkop op een ouder blok. Het blok is inderdaad rood en de steun van de servopomp zit maar met 2 bouten vast, de derde paste niet. Ik weet dat de steuen van een 200 en 230 net niet passen op de 21 en 23, bevestigd dit nu het verhaal :-\ of is het een oudere steun (van een 21 of 23) en een jonger blok of is er maar ÃÂÃÂn type steunen ???
Berichten: 9.870
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op mijn B230F ontdekte ik laatst dat dat netjes op het onderblok staat, op een vlakje achter de stroomverdeler gegraveerd.
De gietdatum van het blok staat achter de rechtermotorsteun. Gietdatum vd kop staat rechts, voorbij de vierde uitlaatpoort.
Als er 2.0 liter op je papieren staat had/heb je een B19 @ 1986 cc (net als de B20 en de B200).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969