Topics: 42
Beste mensen, misschien een stomme vraag, maar ik kan er bij de zoekfunctie niet veel over vinden (zegt misschien al voldoende):
ik kan (misschien) aan een 2.3 16v blok komen uit een 740 (740 zit er zelf ook bij en loopt nog goed)
Met mijn simpele gedachte dacht ik dat het blok zo over te leggen is in mijn 245. Met wat elektra van de 740, doorkoppelen aan de 245 en gaan met die banaan.
Na wat door de zoekfunctie gescrolled te hebben, krijg ik het beetje het idee dat het niet zo makkelijk is als ik denk.
En dan zit vooral het probleem met de ontsteking.
Maar goed, hier laat ik me nog niet door afschrikken, ik wil eerst alles inzichtelijk hebben, voordat ik de transplantatie uberhaupt wil overwegen.
Wat zou ik (behalve de motor en aanverwanten van de 740) nog meer nodig hebben om alles om te leggen naar mijn 245 met b20f?
Zelf denk ik:
-andere motorsteunen (ivm b20f motor)
-uitlaat
-Ontsteking dus
-computer (ik denk dat ik die van de 740 over kan zetten)
- andere versnellingsbak (de 740 heeft een automaat, zou die ook bij mij passen?)
-andere aandrijfas
-andere snelheidsmeter (Tomtom voldoet voorlopig wel)
Voor zover ik het zie zou dit het wel zo'n beetje zijn.
Wie kan mij verder helpen?
Ik ben er bij lange na niet zeker van dat ik dit ga doen, als blijkt dat het goed te doen is, ga ik wel verder.
Wil best wat risico nemen en tijd en geld investeren om de wagen weg te brengen (ter afstelling) maar erin hangen een aansluiten wil ik dan toch liever zelf doen.
Maar goed, eerst maar eens aftasten bij de experts op het forum.
Remmen en dergelijke worden dan ook wel meegenomen, maar die heb ik niet nodig om de motor te laten lopen (dus die vraag stel ik ook niet in dit topic)
Alvast bedankt voor de moeite!
Groeten Mark
Topics: 22
Het blok past met aangepaste motorsteunen wel in een 240. ik heb mensen gezien die een adapterplaat maakten voor 2 of 7 serie steunen, zelf wat aanpassen is vereist.
De electronika is gemakkelijk, mogelijkheden genoeg. zelf zou ik een 240 LH 2.4 motorkabelboom nemen en die aanpassen voor 16V gebruik.
Het moeilijkste is de stroomverdeler. Bij een 7/9 serie zit die achter op de kop. Bij een 8v 7/9 serie motor kun je er gewoon een 240 verdeler in zetten en de juiste tussenas en dan is het plug and play. Bij het B234 blok zit er echter geen tussenas zoals bij de 8v aanwezig is en kan er dus ook geen verdeler op die plek komen. Sommige mensen zagen een gat in het schutbord, dat is leuk wanneer je wil gaan crossen ofzo, zelf zou ik dat niet doen bij een straat auto, sowieso is het een slechte oplossing. Met een systeem als MS kun je zonder verdeler werken, dan heb je 2 of 4 losse bobines.
Bak past, maar wel met de juiste 240 steun en schakelstang.
Het past allemaal met aanpassingen en goed kluswerk. je zou ook kunnen kijken wat het kost om een 8v onderblok te voorzien van een 16V kop, dan heb je geen echte verdelerproblemen (andere kap er op) en steun aanpassingen niet nodig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Kijk, das info waar ik wat aan heb.
Ik ben nu eenmaal van de weg van de minste weerstand. Kan de kop van een 8v 1 op 1 vervangen worden door een kop van een 16v?
markfranken schreef:Kijk, das info waar ik wat aan heb.
Ik ben nu eenmaal van de weg van de minste weerstand. Kan de kop van een 8v 1 op 1 vervangen worden door een kop van een 16v?
ja wij hebben 2 jaar terug een B234 gekocht om in de 760 te zetten en zelfs daarbij ontbraken genoeg onderdelen (hadden alleen blok+steunen) om het ook best al lastig te maken in een 7 serie, moesten flink wat delen bij gezocht worden, toen alles eens goed bekeken.
op zich past de kop, maar je hebt wel een penta spanner nodig, of een aftermarket spanner voor de d-riem. dan moet je nog kijken naar de zuigers, het beste (/noodzakelijk) is om de valve-reliefs in de zuigers te (laten) frezen. verder dan de een boel kleine dingen, zoals het spruitstuk dat in een 240 alleen past met een dunne rembekrachtiger (en zelfs dan nog niet van harte).
Het hangt er vanaf wat je wil bereiken. Een 8v motor krijg je ook best op het nivo van een standaard 16V motor. juiste nokkenas, wat meer compressie, mooie uitlaat, ecu remap, dan kom je een heel eind richting een stuk snellere 240!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 5
Een probleem dat al genoemd is, is het inlaatspruitstuk. Een optie is om een B204GT inlaatspruitstuk te vinden (heel moeilijk en hoeft niet)
Ziet er iig dan zo uit:
Zoals je ziet is de verdeler hier aan de voorzijde geplaatst, maar ik weet van de eigenaar dat dit geen fijne oplossing was. Dat is inmiddels omgebouwd..
Er zijn ook adapters te koop om een 8V inlaatspruitsuk op een 16V kop te plaatsen.
Als je meer snelheid wilt kun je ook denken aan een 8V turbo blok, past iig allemaal goed
760 | Groen | Snel
ke, het is mij duidelijk, dit gaat me boven de pet. Ik nam aan dat het vrij standaard over te zetten was.
NU denk ik er wel anders over en zie af van deze (voor mij) moeilijke swap.
Ik kon makkelijk aan een 740 met 16v blok komen, deze laat ik nu mooi liggen.
Maar goed, bedankt voor de info!
Groeten Mark
Topics: 26
Ik lees veel over mensen die hun blok verwisselen, kan dit zomaar? krijg je geen gezeur bij de apk keuring.
En kan ik van mijn automaat straffeloos een handschakel maken?
Julius
Van de RDW Site overgenomen:
Restauratie van historische voertuigen
Bij de restauratie van historische voertuigen staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. In de praktijk worden daarom vaak hoofdonderdelen gebruikt die van soortgelijke voertuigen afkomstig zijn.
In de meeste gevallen behoudt het voertuig zijn oorspronkelijke identiteit (en kenteken). Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
* het oude chassisraam of motorfietsframe, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
* een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar en;
* een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
* een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelf-dragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
U moet de herkomst van de hoofdonderdelen, aan de hand van documenten, bij de keuring kunnen aantonen.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 9
Niet om het hele topic te kapen, maar dan zouden de 240's met V8 dus ook niet kunnen in NL?
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Topics: 163
Daar is inderdaad een ander topic voor.
|