8 October 2009, 23:01
Dag allen,
Ik heb al een zo'n anderhalf jaar een vreemd startprobleem met mijn volvo 245 polar uit 1993 met B200F motor. De auto start namelijk vrijwel altijd maar soms niet. Ik heb er tot nu toe geen logica in kunnen ontdekken.
De eerste keer dat het probleem zich voordeed startte hij heel moeilijk, maar wilde hij uiteindelijk wel. Een kwartier later op de snelweg hield hij heel even in maar liep daarna weer verder.
Na die eerste keer heb ik een hele tijd doorgereden voordat het probleem zich weer voordeed. De auto wilde dan helemaal niet starten. De startmotor draaide als een tierelier maar de motor sloeg niet aan. Als ik dan een half uur later het nog eens probeerde deed hij het vaak wel.
Op een gegeven moment heb ik het probleem gevonden (dacht ik): slecht contact van de zekering van de brandstofpomp. Als hij weer niet wilde starten heb ik een beetje aan de zekering gerommeld en dan deed hij het wel. Na verloop van tijd werd het contact steeds slechter, zelfs zo slecht dat de zekering heet werd. Ik heb een keer een zwartgeblakerd exemplaar vervangen.
Na verloop van tijd bleek het echter niet meer te helpen om aan de zekering te rommelen. De verschijnselen waren exact hetzelfde, behalve dat de brandstofpomp het nu wel deed. Bij het contact maken hoorde je de pomp lopen. de startmotor draaide zonder problemen, maar de motor sloeg niet aan. Ik heb de wegenwacht er toen bijgehaald, die kwam er achter dat ik geen vonk had. De wegenwacht kon de oorzaak niet vinden en gaf de control unit van het vonkcircuit de schuld.
Ik heb mijn auto toen naar de garage laten slepen. Bij de garage dachten ze dat een sensor op het vliegwiel de oorzaak was, die is vervangen. Dat heeft het probleem niet verholpen. Daarna heb ik ze het advies van de wegenwacht op laten volgen en de control unit laten vervangen. Ook dat was het probleem niet. De auto is inmiddels zo'n 5 a 6 keer bij de garage geweest maar ze kunnen het probleem niet vinden.
Ik weet zelf eigenlijk ook niet meer waar ik het probleem moet zoeken en ben daarom van plan om mijn complete elektrische circuit te vervangen zodat ik zeker weet dat het probleem er ook uit is, tenzij iemand nog een goed idee heeft. Komt iemand deze problematiek bekend voor? Ik hoor het graag.
groeten,
adriaan
Ik heb al een zo'n anderhalf jaar een vreemd startprobleem met mijn volvo 245 polar uit 1993 met B200F motor. De auto start namelijk vrijwel altijd maar soms niet. Ik heb er tot nu toe geen logica in kunnen ontdekken.
De eerste keer dat het probleem zich voordeed startte hij heel moeilijk, maar wilde hij uiteindelijk wel. Een kwartier later op de snelweg hield hij heel even in maar liep daarna weer verder.
Na die eerste keer heb ik een hele tijd doorgereden voordat het probleem zich weer voordeed. De auto wilde dan helemaal niet starten. De startmotor draaide als een tierelier maar de motor sloeg niet aan. Als ik dan een half uur later het nog eens probeerde deed hij het vaak wel.
Op een gegeven moment heb ik het probleem gevonden (dacht ik): slecht contact van de zekering van de brandstofpomp. Als hij weer niet wilde starten heb ik een beetje aan de zekering gerommeld en dan deed hij het wel. Na verloop van tijd werd het contact steeds slechter, zelfs zo slecht dat de zekering heet werd. Ik heb een keer een zwartgeblakerd exemplaar vervangen.
Na verloop van tijd bleek het echter niet meer te helpen om aan de zekering te rommelen. De verschijnselen waren exact hetzelfde, behalve dat de brandstofpomp het nu wel deed. Bij het contact maken hoorde je de pomp lopen. de startmotor draaide zonder problemen, maar de motor sloeg niet aan. Ik heb de wegenwacht er toen bijgehaald, die kwam er achter dat ik geen vonk had. De wegenwacht kon de oorzaak niet vinden en gaf de control unit van het vonkcircuit de schuld.
Ik heb mijn auto toen naar de garage laten slepen. Bij de garage dachten ze dat een sensor op het vliegwiel de oorzaak was, die is vervangen. Dat heeft het probleem niet verholpen. Daarna heb ik ze het advies van de wegenwacht op laten volgen en de control unit laten vervangen. Ook dat was het probleem niet. De auto is inmiddels zo'n 5 a 6 keer bij de garage geweest maar ze kunnen het probleem niet vinden.
Ik weet zelf eigenlijk ook niet meer waar ik het probleem moet zoeken en ben daarom van plan om mijn complete elektrische circuit te vervangen zodat ik zeker weet dat het probleem er ook uit is, tenzij iemand nog een goed idee heeft. Komt iemand deze problematiek bekend voor? Ik hoor het graag.
groeten,
adriaan