Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startprobleem
#1
Dag allen,

Ik heb al een zo'n anderhalf jaar een vreemd startprobleem met mijn volvo 245 polar uit 1993 met B200F motor. De auto start namelijk vrijwel altijd maar soms niet. Ik heb er tot nu toe geen logica in kunnen ontdekken.

De eerste keer dat het probleem zich voordeed startte hij heel moeilijk, maar wilde hij uiteindelijk wel. Een kwartier later op de snelweg hield hij heel even in maar liep daarna weer verder.

Na die eerste keer heb ik een hele tijd doorgereden voordat het probleem zich weer voordeed. De auto wilde dan helemaal niet starten. De startmotor draaide als een tierelier maar de motor sloeg niet aan. Als ik dan een half uur later het nog eens probeerde deed hij het vaak wel.

Op een gegeven moment heb ik het probleem gevonden (dacht ik): slecht contact van de zekering van de brandstofpomp. Als hij weer niet wilde starten heb ik een beetje aan de zekering gerommeld en dan deed hij het wel. Na verloop van tijd werd het contact steeds slechter, zelfs zo slecht dat de zekering heet werd. Ik heb een keer een zwartgeblakerd exemplaar vervangen.

Na verloop van tijd bleek het echter niet meer te helpen om aan de zekering te rommelen. De verschijnselen waren exact hetzelfde, behalve dat de brandstofpomp het nu wel deed. Bij het contact maken hoorde je de pomp lopen. de startmotor draaide zonder problemen, maar de motor sloeg niet aan. Ik heb de wegenwacht er toen bijgehaald, die kwam er achter dat ik geen vonk had. De wegenwacht kon de oorzaak niet vinden en gaf de control unit van het vonkcircuit de schuld.

Ik heb mijn auto toen naar de garage laten slepen. Bij de garage dachten ze dat een sensor op het vliegwiel de oorzaak was, die is vervangen. Dat heeft het probleem niet verholpen. Daarna heb ik ze het advies van de wegenwacht op laten volgen en de control unit laten vervangen. Ook dat was het probleem niet. De auto is inmiddels zo'n 5 a 6 keer bij de garage geweest maar ze kunnen het probleem niet vinden.

Ik weet zelf eigenlijk ook niet meer waar ik het probleem moet zoeken en ben daarom van plan om mijn complete elektrische circuit te vervangen zodat ik zeker weet dat het probleem er ook uit is, tenzij iemand nog een goed idee heeft. Komt iemand deze problematiek bekend voor? Ik hoor het graag.

groeten,

adriaan

Antwoord
#2
Als je het elektrisch circuit laat vervangen, ben je alsnog niet van het probleem af. Hoor je de brandstofpomp zoemen, als je naast de auto staat?? Zoja, hoogstwaarschijnlijk het probleem dat het daar in zit. Anders wilt je brandstofrelais nog weleens de boosdoener zijn. Ik ga er vanuit dat het zekering no. 6 is die goed heet is geweest. In ieder geval ook de contacten van je zekeringkast eens goed schoonmaken, slechte contacten in een zekeringkast kan ook voor een hoop problemen zorgen. Mocht je de brandstofpomp (zit onder de auto bij het linkerachterwiel, samen met de brandstoffiler) ooit eens willen vervangen, raad ik je wel aan om de filter meteen mee te nemen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#3
Het doet mij denken aan dit verhaal.
Antwoord
#4
Schot in het donker: LH Fuse

Volvo's en electronica... Pffff.
Neem een schuurpapiertje en trek alle zekeringen die je kunt vinden uit hun houder.
Schuur alle contactvlakken op, of nog beter, even voor €2 een stuk of 20/30 zekeringen halen, en gaan met die banaan!
(Neem ook de massa-contacten mee (zitten een paar op het blok ergens).


Zie ook Kleine beurt Punt 1 en eventueel Punt 2 (Punt 7 kan ook nog)

Btw, welkom hier en foto's doen het ook altijd goed Wink
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
@gideon: het was inderdaad zekering nummer 6. Maar momenteel doet mn brandstofpomp het prima, dus ik laat hem voorlopig even zitten. Ik ga wel mn zekeringkast vervangen

@stinky: ik geloof niet dat dat het probleem is. Ik heb namelijk nog nooit gehad dat de motor afsloeg als ik ergens stopte en hij heeft maar 1x gehaperd tijdens het rijden. Het probleem doet zich vrijwel altijd voor tijdens het starten. Verder heb ik dat lambda sonde lampje nog nooit gezien en het gaspedaal heeft ook geen invloed op het probleem.

@rob: ik kan die LH-fuse niet vinden. Op die plek onder de motorkap heb ik maar 1 kastje, maar daar zit geen zekering in (zie plaatje). Bedankt voor je andere tips, daar kan ik wel wat mee,

groeten,

adriaan
Antwoord
#6
Het benzinepomp/injectierelais is al genoemd, zit bij de rechtervoet van de bijrijder, achter die vilten plaat. Wit doosje, kan heel lang halve en hele startproblemen geven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik heb hetzelfde gehad met mijn 240 Polar van 1992. Bij nordicar kost een startrelais een paar tientjes.
En inderdaad het reinigen van de massastekkers op het blok heeft ook goed gedaan.
Nog een laatste tip bij onregelmatig lopen is wat mij betreft de stekker van luchtmassameter losmaken en deze een beetje inspuiten, heel lichtjes met siliconenspray. Heeft bij mij een goed effect gehad.
In de loop der jaren raken de meeste stekkeraansluitingen een beetje gecorodeerd. Alles een keer nalopen is weinig werk.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Einddemper demonteren én startprobleem. Ohrtmann 27 12.793 13 December 2016, 17:06
Laatste bericht: Ohrtmann
  B21A startprobleem WilbertL 6 4.351 4 August 2014, 00:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  startprobleem klooster 1 1.725 5 September 2013, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  Startprobleem Volvo 940 jvc760 14 12.307 28 February 2013, 16:30
Laatste bericht: jvc760
  Startprobleem DanielR 9 4.237 22 October 2012, 20:20
Laatste bericht: DanielR
  240 startprobleem Peter ger 0 2.054 1 August 2012, 16:45
Laatste bericht: Peter ger
  startprobleem B230E jos 18 10.829 11 April 2012, 14:24
Laatste bericht: skidje
  startprobleem en niet lopen op LPG Prins 3 2.404 1 November 2009, 16:01
Laatste bericht: Prins
  Merk/type bougies en lichtelijk startprobleem.... deusjevo 19 11.208 10 June 2006, 21:38
Laatste bericht: Mastertje
  Volvo 262C met specifiek startprobleem plamme 3 3.112 17 September 2005, 19:19
Laatste bericht: Wil Princen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)