Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Warmlopen B20A
#1
Had getracht via email Marc1970 (specialist hier volgens mij) hierover te benaderen. Na een dag is de emil blijkbaar nog niet aangekomen dus bij deze:

Een vriend van me heeft met zijn amazone het probleem dat deze bij (te) hoge snelheid en filerijden een te warme motor krijgt. Gisteren even gechecked met de infrarood meter en inderdaad. Na een normale rit is de temp. bovenop het blok ergens rond the 75 - 85 graden. Laat je de Amazon nog een 15 miniuten draaien dan loopt de temp op tot boven de 100 graden.

Dit fenomeen doet zich zowel op Gas als Benzine voor.

Ontsteking zou goed staan maar laat me eens weten we de aanbevolend graden BDP moeten zijn met een indicatie van de kontaktpunthoek.

Ik hoor graag, Joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
Wat in het boekje staat geldt natuurlijk alleen maar als je een echte frisse B20A hebt, niet een B20A met versleten nokkenas en distributie, een B20A kop en een uitgelopen B20F stroomverdeler (had ik). Of een B18 kop erop. Of geen klepspeling, of de uitlaatkleppen 3 mm hoger dan de inlaat (wordt-ie ook heet van). Of een doorgerotte koelwaterbuis in de kop.

De feiten: 21-23 BTDC @ 1500 rpm met 97 ROT benzine, vacuumvervroeger afgedopt. Contacthoek kan ik zo gauw niet vinden maar een speling van 0,4 mm tussen de contactpuntjes is ook goed genoeg.

Op V44.nl kan je ook een berg vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
skidje schreef:Had getracht via email Marc1970 (specialist hier volgens mij) hierover te benaderen. Na een dag is de emil blijkbaar nog niet aangekomen dus bij deze:

Mogelijk een verstopte radiator of slechte waterpomp?
Antwoord
#4
De B20 wordt nu met een of andere Pil "gespoeld". Er was inderdaad iemand anders ook al gekomen met een verstopping..
2e optie is tijdelijk een andere waterpomp uit te proberen. De huidige zit er nog geen 25000 km op. Bedankt voor de ips zover. Groet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Warmlopen tijdens stilstaan/filerijden hoord bij een amazon.
m.a.w. Het koelsysteem is altijd onderbemeten geweest bij een Ama.
Remedie:
-koelsysteem spoelen
-radiator losnemen en uitspoelen

Of beter:
-de 2 rij radiator vervangen door een 3 rij radiator .
-elektrische fan plaatsen
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#6
edwin schreef:Of beter:
-de 2 rij radiator vervangen door een 3 rij radiator .
-elektrische fan plaatsen

en deze elektrische fan aansluiten in combinatie met een mechanisch thermostaatje van de conrad a 10 euro, ideaal (!)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.788 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.543 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.287 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.889 20 November 2015, 09:55
Laatste bericht: Marc1970
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.034 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.616 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  koppakdichting B20A hero 5 4.155 15 December 2013, 21:46
Laatste bericht: hero
  afstellen / vervangen ontstekingsonderdelen B20A -wj- 4 6.686 5 May 2013, 14:52
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen krukaskeerring b20a -wj- 2 2.648 4 May 2013, 23:46
Laatste bericht: -wj-
  B20a deel revisie Martijn142 42 19.274 20 April 2013, 09:16
Laatste bericht: sludge

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)