6 July 2009, 16:37
Beste allemaal,
Ik heb zojuist de keerkoppeling van mijn volvo penta BB41 (uit 1954) vervangen met de keerkoppeling van een Volvo Penta BB25 (uit 1968).
Nu blijkt dat de overbrenging van de motor naar de schroef niet meer hetzelfde is. Deze was zo rond de 1:1,2 en is nu iets van 1:3,4.
Om nu dezelfde snelheid te varen moet er met een veel hoger toerental draaien. Bijna 3x hoger zelfs! Dit is natuurlijk niet goed voor het oude motortje, maakt een hoop lawaai en kost een hoop benzine.
Zou ik door de schroef te vervangen (door een schroef met een grotere diameter) met een lager toerental weer normaal kunnen varen? Heeft dit echt zin, of gaat het voornamelijk om het aantal omwentelingen die de schroef maakt, en niet zozeer om de diameter van de schroef zelf?
Moet ik ook de spoed aanpassen?
Heel erg hoopvol wacht ik op een reactie van iemand met verstand van zaken.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Ik heb zojuist de keerkoppeling van mijn volvo penta BB41 (uit 1954) vervangen met de keerkoppeling van een Volvo Penta BB25 (uit 1968).
Nu blijkt dat de overbrenging van de motor naar de schroef niet meer hetzelfde is. Deze was zo rond de 1:1,2 en is nu iets van 1:3,4.
Om nu dezelfde snelheid te varen moet er met een veel hoger toerental draaien. Bijna 3x hoger zelfs! Dit is natuurlijk niet goed voor het oude motortje, maakt een hoop lawaai en kost een hoop benzine.
Zou ik door de schroef te vervangen (door een schroef met een grotere diameter) met een lager toerental weer normaal kunnen varen? Heeft dit echt zin, of gaat het voornamelijk om het aantal omwentelingen die de schroef maakt, en niet zozeer om de diameter van de schroef zelf?
Moet ik ook de spoed aanpassen?
Heel erg hoopvol wacht ik op een reactie van iemand met verstand van zaken.
Met vriendelijke groet,
Martijn