Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil b23A en B230k
#1
Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen een B230K en een B23A, zijn deze om te wisselen?
Waar moet ik rekening mee houden?
Wat zijn de verschillen in eigenschappen en betrouwbaarheid.
Is de cilinderkop beter/minder geschikt voor LPG?

Kan iemand ff ;D helpen om dit blok in te bouwen ???
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#2
Een B230K blok is gebruikt vanaf 1985 in zowel de 240 als de 740 en heeft een Solex carburateur,vaak ook gecombineerd met een Heron cylinderkop,soms ook aangduid als B230KH.
Een B23A motor heeft een Stromberg carburateur.

Vele geven de voorkeur aan de "A" blokken aangezien de carburateur eenvoudiger is en dus ook makkelijker af te stellen.
Antwoord
#3
De carburateur zou ik over kunnen zetten, wat is een heronkop?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#4
Een Heronkop is volledig vlak en zit de verbrandingskamer in de zuigers.
Bij een "standaard"kop zit de verbrandingskamer in de kop(holle gedeelte).

Dit heeft een paar gevolgen:
De koppen zijn niet uitwisselbaar.
De "K's" zijn geen vrijlopers,dus als de distributieriem klapt is het meteen gegarandeerd schade.

Vandaar dat vele liever voor de A's gaan,zeker wanneer ze op gas rijden.
Antwoord
#5
Ik zou me niet teveel zorgen maken over de betrouwbaarheid vd KH vs de A, zolang je de riem tijdig vervangt. Als die K uit een 740 komt moet je de stroomverdeler verplaatsen, en hopen dat de aandrijving daarvoor op de 240 plek zit.
Als je zo'n blok voor 60 euro ergens kan ophalen zou ik het gewoon doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Volgens mij komt ie uit een 240.
Maar ik had ook iets gehoord over een nokkenas die anders was om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen. ???
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#7
In de B230K of KH zit een X as of een T as, de eerste niet veel anders dan de A as in je B23A, de T as is ws. nog makkelijker om emissie-eisen mee te halen.
Die A as kan je trouwens ook overzetten zou je dat willen.

Met je 1983 voertuig zit je in de 4,5% CO norm voor benzine of 1,5% CO voor LPG, dat haal je altijd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 733 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.535 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.880 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.560 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.475 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 3.053 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.815 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.784 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.407 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.531 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)