Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeilijk starten en stationair afslaan (Diesel)
#1
Goedendag,

Ben sinds kort de trotste eigenaar van een 244 GL D6 uit 1981.

Motor loopt heerlijk, brandstofverbruik van 1 op 16 en nauwelijks olie verbruik.

Helaas is hij nog niet helemaal perfect.
Moet goed doorstarten (20 sec) om de motor te laten aanslaan (goed voorgegloeid).
Stationair blijft de motor ook niet altijd lekker lopen, regelmatig moet ik bij stoplichten beetje gas bij geven om motor niet te laten afslaan. Als de motor afslaat moet ik ook weer 20 sec doorstarten om hem aan de praat te krijgen.

Brandstof filter is al vervangen, leverde geen verbetering op.

Bij de aandrijfing van de dieselpomp is het wel beetje vochtig (kleine diesel lekkage?)

Wie heeft hier ervaring mee?
Hoe kan ik beste te werk gaan om de lekkage te stoppen (wel sleutel ervaring met B20a maar niet met dieselmotoren). (als iemand me zou willen helpen dan zou dat helemaal super zijn)
Is het slecht voor de motor om zo lang te moeten starten? Of alleen voor de startmotor?

Alvast bedankt voor julle reacties.

Met vriendelijke groet,
Paul
Antwoord
#2
1:16? Hoe doe je dat ???
of is het 16L/100km Big Grin
760 | Groen | Snel
Antwoord
#3
Dat is inderdaad wel heel zuinig voor een diesel.

Ik rijd ongeveer 1 op 12 bij rustig rijden. (je kan ook bijna niet anders dan rustig rijden) Tongue

Ze zijn zeker niet zo dorstig als de benzine versies maar voor een 6-cilinder zijn ze toch tamelijk zuinig.

Het slechte starten kan liggen aan je gloeikaarsen. Maar denk eerder dat het aan je injectiepomp zal liggen als je zelfs bij warme motor moet blijven doorstarten. De mijne heeft maar een toertje nodig om te starten met warme motor.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#4
Rijd inderdaad ook wel behoorlijk rustig.
Voornamelijk snelweg, 110 km/h in de OD (klinkt de motor het lekkerst:-)).

Denk zelf inderdaad ook dat het in het brandstof systeem zit....
Antwoord
#5
zoals je zelf al aangeeft zal er best wel eens sprake kunnen zijn van een probleem met de brandstofpomp.
ik heb er al eens wat over getikt en dat kan je hier vinden;

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3174.0

je zou mischien een drukmeter tijdelijk aan kunnen sluiten op je brandstofpomp om de druk te meten tijdens stationaire loop.
is die druk te laag door versleten (ingebouwde) opvoerpomp dan zal je pomp onvoldoende druk opbouwen om de juiste stationair-inspuithoeveelheid op te brengen.
als je pomp dan ook nog eens uitwendig lekt doet dat de zaak helemaal geen goed.

overigens heeft de opvoerpomp normaal gesproken zelfs teveel opbrengst om de pomp zelfontluchtend te maken; het teveel aan brandstof verlaat de pomp via een gekalibreerde vernauwing aan de bovenzijde.
deze vernauwing zorgt voor de genoemde pompdruk nodig om de persplunjer te vullen.

rijdt anders eens langs een dieselspecialist voor een snelle blik, zij kunnen vaak veel sneller diagnose stellen dan zomaar een dealer.

succes
Antwoord
#6
Bedankt voor jullie reacties.

Zelf gelijk als eerste klus (radio inbouwen maar niet meetellen) aan deze auto met de dieselpomp beginnen vind ik nog beetje eng.
Dus ga denk maar eens op zoek naar een dieselspecialist, iemand nog tips? (als kan beetje in de buurt van Den haag, maar niet noodzakelijk)
Antwoord
#7
Ik heb jaren met een 240 diesel rondgetoerd en ooit hetzelfde fenomeen gehad.
Kijk de gloeibougies eens na. Toen ik jou probleem had waren er drie van de zes stuk. De laatste tegen de vooruit kan je vergeten of je moet de halve motor afbreken.
Maar als je er 5 goede hebt mag er normaal geen probleem zijn. Met 5 goede gloeibougies zullen je startproblemen vlug vergeten zijn.
Een slechte is zwart, een goede moet een koffie met melk kleur hebben.
Wat je stationair toerental en afslaan betreft vermoed ik dat ze je dieselpomp een ietsje te mager hebben afgesteld. Bij een 240 is dat meestal nodig om de co-waarde te doen zakken bij een milieucontrole. Vandaar waarschijnlijk ook je lage verbruik. Zet gewoon de stelschroef met een schroevendraaier en sleutel een ietsje rijker. Een 240 diesel is zowat kampioen in het traag optrekken, ik vermoed dat de jouwe wel heel traag maar economisch zal zijn.

Groeten, Koen
Antwoord
#8
een dieselspecialist is denk ik de beste optie om je neus in de goed richting te zetten.
het zou ook zomaar de compressie kunnen zijn, dezelfde symptomen heb ik nl. ook eens gehad met een motor die amper compressie meer had.

zo op afstand is het altijd wat lastig diagnose stellen (dichtbij soms trouwens ook)
de laatste gloeibougie is wel te doen hoor met wat friemelen en het verbuigen van een sleuteltje, laatste keer 25 min. werk gewoon voor de deur (de laatste bougie dan)

probeer dieselspecialist Terlouw (Mijnsherenland, globaal onder Ridderkerk)eens of een andere (BOSCH)-servicepunt.

groet, Jan
Antwoord
#9

Hallo allemaal,

FF over het verbruik, ik heb laatst een verbruik van 1 op 16,1 kunnen constateren ondanks vele files niet harder gereden als 115.
Ook laats startproblemen gehad en had dus 4 kapotte gloeipluggen.

De plug achter de pomp was wel een gevecht maar is uiteindelijk wel gelukt.
Mijn warme starts waren al probleemloos en afslaan heeft ie nog nooit gedaan, jouw probleem lijkt mij dus duidelijk van ander aard.

Dennis
Antwoord
#10
Inmiddels alle problemen verholpen, was combinatie van diverse factoren.

4 van de 6 gloeikaarsen waren overleden.
Alle verstuivers behoorlijk ingesleten (vorige eigenaar waarschijnlijk paar keer tank leeg gereden...)
Lekkage pomp

Deze onderdelen vervangen, nu starten en lopen:-) en blijven lopen:-)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  5 cilinder diesel tijdrovers 2 12.156 11 January 2014, 23:45
Laatste bericht: tijdrovers
  rokende diesel usa245 9 13.791 13 September 2012, 23:41
Laatste bericht: Degraaf
  Verbruik van een 6-cilinder diesel? Boterbloem 8 12.545 27 July 2012, 18:57
Laatste bericht: GJ244D6
  Dag diesel! Pluk 4 9.039 3 July 2012, 06:24
Laatste bericht: eerstkoffie
  Diesel tuning? aRjen.T 42 56.794 29 June 2012, 12:25
Laatste bericht: aRjen.T
  Verschil diesel t.o.v. benzine Drk 2 6.653 29 December 2011, 19:28
Laatste bericht: markfranken
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.969 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric
  Starten bij -10 tot -20 Gandalf 12 9.890 23 April 2010, 10:59
Laatste bericht: Jambon
  Slechte koude start 240 L Diesel 1987 DIESELfan1987 14 13.340 4 March 2010, 10:57
Laatste bericht: 240diesel
  wanneer een diesel? Gandalf 16 12.766 2 March 2010, 10:49
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)