Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2009
Goedendag,
Ben sinds kort de trotste eigenaar van een 244 GL D6 uit 1981.
Motor loopt heerlijk, brandstofverbruik van 1 op 16 en nauwelijks olie verbruik.
Helaas is hij nog niet helemaal perfect.
Moet goed doorstarten (20 sec) om de motor te laten aanslaan (goed voorgegloeid).
Stationair blijft de motor ook niet altijd lekker lopen, regelmatig moet ik bij stoplichten beetje gas bij geven om motor niet te laten afslaan. Als de motor afslaat moet ik ook weer 20 sec doorstarten om hem aan de praat te krijgen.
Brandstof filter is al vervangen, leverde geen verbetering op.
Bij de aandrijfing van de dieselpomp is het wel beetje vochtig (kleine diesel lekkage?)
Wie heeft hier ervaring mee?
Hoe kan ik beste te werk gaan om de lekkage te stoppen (wel sleutel ervaring met B20a maar niet met dieselmotoren). (als iemand me zou willen helpen dan zou dat helemaal super zijn)
Is het slecht voor de motor om zo lang te moeten starten? Of alleen voor de startmotor?
Alvast bedankt voor julle reacties.
Met vriendelijke groet,
Paul
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
1:16? Hoe doe je dat ???
of is het 16L/100km
760 | Groen | Snel
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Dat is inderdaad wel heel zuinig voor een diesel.
Ik rijd ongeveer 1 op 12 bij rustig rijden. (je kan ook bijna niet anders dan rustig rijden)
Ze zijn zeker niet zo dorstig als de benzine versies maar voor een 6-cilinder zijn ze toch tamelijk zuinig.
Het slechte starten kan liggen aan je gloeikaarsen. Maar denk eerder dat het aan je injectiepomp zal liggen als je zelfs bij warme motor moet blijven doorstarten. De mijne heeft maar een toertje nodig om te starten met warme motor.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2009
Rijd inderdaad ook wel behoorlijk rustig.
Voornamelijk snelweg, 110 km/h in de OD (klinkt de motor het lekkerst:-)).
Denk zelf inderdaad ook dat het in het brandstof systeem zit....
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
zoals je zelf al aangeeft zal er best wel eens sprake kunnen zijn van een probleem met de brandstofpomp.
ik heb er al eens wat over getikt en dat kan je hier vinden;
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3174.0
je zou mischien een drukmeter tijdelijk aan kunnen sluiten op je brandstofpomp om de druk te meten tijdens stationaire loop.
is die druk te laag door versleten (ingebouwde) opvoerpomp dan zal je pomp onvoldoende druk opbouwen om de juiste stationair-inspuithoeveelheid op te brengen.
als je pomp dan ook nog eens uitwendig lekt doet dat de zaak helemaal geen goed.
overigens heeft de opvoerpomp normaal gesproken zelfs teveel opbrengst om de pomp zelfontluchtend te maken; het teveel aan brandstof verlaat de pomp via een gekalibreerde vernauwing aan de bovenzijde.
deze vernauwing zorgt voor de genoemde pompdruk nodig om de persplunjer te vullen.
rijdt anders eens langs een dieselspecialist voor een snelle blik, zij kunnen vaak veel sneller diagnose stellen dan zomaar een dealer.
succes
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2009
Bedankt voor jullie reacties.
Zelf gelijk als eerste klus (radio inbouwen maar niet meetellen) aan deze auto met de dieselpomp beginnen vind ik nog beetje eng.
Dus ga denk maar eens op zoek naar een dieselspecialist, iemand nog tips? (als kan beetje in de buurt van Den haag, maar niet noodzakelijk)
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Ik heb jaren met een 240 diesel rondgetoerd en ooit hetzelfde fenomeen gehad.
Kijk de gloeibougies eens na. Toen ik jou probleem had waren er drie van de zes stuk. De laatste tegen de vooruit kan je vergeten of je moet de halve motor afbreken.
Maar als je er 5 goede hebt mag er normaal geen probleem zijn. Met 5 goede gloeibougies zullen je startproblemen vlug vergeten zijn.
Een slechte is zwart, een goede moet een koffie met melk kleur hebben.
Wat je stationair toerental en afslaan betreft vermoed ik dat ze je dieselpomp een ietsje te mager hebben afgesteld. Bij een 240 is dat meestal nodig om de co-waarde te doen zakken bij een milieucontrole. Vandaar waarschijnlijk ook je lage verbruik. Zet gewoon de stelschroef met een schroevendraaier en sleutel een ietsje rijker. Een 240 diesel is zowat kampioen in het traag optrekken, ik vermoed dat de jouwe wel heel traag maar economisch zal zijn.
Groeten, Koen
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
een dieselspecialist is denk ik de beste optie om je neus in de goed richting te zetten.
het zou ook zomaar de compressie kunnen zijn, dezelfde symptomen heb ik nl. ook eens gehad met een motor die amper compressie meer had.
zo op afstand is het altijd wat lastig diagnose stellen (dichtbij soms trouwens ook)
de laatste gloeibougie is wel te doen hoor met wat friemelen en het verbuigen van een sleuteltje, laatste keer 25 min. werk gewoon voor de deur (de laatste bougie dan)
probeer dieselspecialist Terlouw (Mijnsherenland, globaal onder Ridderkerk)eens of een andere (BOSCH)-servicepunt.
groet, Jan
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2009
Hallo allemaal,
FF over het verbruik, ik heb laatst een verbruik van 1 op 16,1 kunnen constateren ondanks vele files niet harder gereden als 115.
Ook laats startproblemen gehad en had dus 4 kapotte gloeipluggen.
De plug achter de pomp was wel een gevecht maar is uiteindelijk wel gelukt.
Mijn warme starts waren al probleemloos en afslaan heeft ie nog nooit gedaan, jouw probleem lijkt mij dus duidelijk van ander aard.
Dennis
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2009
Inmiddels alle problemen verholpen, was combinatie van diverse factoren.
4 van de 6 gloeikaarsen waren overleden.
Alle verstuivers behoorlijk ingesleten (vorige eigenaar waarschijnlijk paar keer tank leeg gereden...)
Lekkage pomp
Deze onderdelen vervangen, nu starten en lopen:-) en blijven lopen:-)