16 February 2010, 12:57
Vanaf hoeveel km per jaar is een diesel voordeliger dan een benzine in NL (volvo 240)?
Voor LPG vraag ik het niet, want dat is waarschijnlijk sowieso voordeliger. Maar meestal zijn overtuigde dieselrijders afkerig van gas en is het dus geen relevante afweging.
Het omslagpunt zal natuurlijk vooral afhangen van de voertuigbelasting en de brandstofprijs. De verzekering zal geen groot verschil maken, neem ik aan.
In Belgie krijg je dan volgende berekening voor het omslagpunt:
Diesel (volvo 240 2.4cc) verbruik : 8,10 l/100km , dus 0,081l/km(volgens autotelegraaf.nl) Tax in Belgie: 559,40
Benzine (volvo 240 2.3cc) verbruik : 9,8 l/100km , dus 0,098l/km (volgens autotelegraaf) Tax in Belgie: 328,15
Omslagpunt = Y aantal km
0,081Y+559,4 = 0,098Y+328,15 ===> (559,4-328,15)=(0,098-0,081)Y ===> 231,25=0,017Y ===> Y=231,25/0,017 ===> Y= 13602,94
Maw vanaf 13600km per jaar is een (240)diesel voordeliger dan een benzine in Belgie.
De vraag is waar ligt het omslagpunt in NL?
Voor LPG vraag ik het niet, want dat is waarschijnlijk sowieso voordeliger. Maar meestal zijn overtuigde dieselrijders afkerig van gas en is het dus geen relevante afweging.
Het omslagpunt zal natuurlijk vooral afhangen van de voertuigbelasting en de brandstofprijs. De verzekering zal geen groot verschil maken, neem ik aan.
In Belgie krijg je dan volgende berekening voor het omslagpunt:
Diesel (volvo 240 2.4cc) verbruik : 8,10 l/100km , dus 0,081l/km(volgens autotelegraaf.nl) Tax in Belgie: 559,40
Benzine (volvo 240 2.3cc) verbruik : 9,8 l/100km , dus 0,098l/km (volgens autotelegraaf) Tax in Belgie: 328,15
Omslagpunt = Y aantal km
0,081Y+559,4 = 0,098Y+328,15 ===> (559,4-328,15)=(0,098-0,081)Y ===> 231,25=0,017Y ===> Y=231,25/0,017 ===> Y= 13602,94
Maw vanaf 13600km per jaar is een (240)diesel voordeliger dan een benzine in Belgie.
De vraag is waar ligt het omslagpunt in NL?