Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wanneer een diesel?
#1
Vanaf hoeveel km per jaar is een diesel voordeliger dan een benzine in NL (volvo 240)?

Voor LPG vraag ik het niet, want dat is waarschijnlijk sowieso voordeliger. Maar meestal zijn overtuigde dieselrijders afkerig van gas en is het dus geen relevante afweging.

Het omslagpunt zal natuurlijk vooral afhangen van de voertuigbelasting en de brandstofprijs. De verzekering zal geen groot verschil maken, neem ik aan.
In Belgie krijg je dan volgende berekening voor het omslagpunt:

Diesel (volvo 240 2.4cc) verbruik : 8,10 l/100km , dus 0,081l/km(volgens autotelegraaf.nl) Tax in Belgie: 559,40
Benzine (volvo 240 2.3cc) verbruik : 9,8 l/100km , dus 0,098l/km (volgens autotelegraaf) Tax in Belgie: 328,15
Omslagpunt = Y aantal km
0,081Y+559,4 = 0,098Y+328,15 ===> (559,4-328,15)=(0,098-0,081)Y ===> 231,25=0,017Y ===> Y=231,25/0,017 ===> Y= 13602,94

Maw vanaf 13600km per jaar is een (240)diesel voordeliger dan een benzine in Belgie.

De vraag is waar ligt het omslagpunt in NL?
Antwoord
#2
Bij 12.000 km maakt het nauwelijks uit wat je verbrandt, daarna is LPG een fractie goedkoper dan diesel. Dan reken ik 1:8 voor lpg (58 c), 1:12,5 voor diesel (101 c) en 1:10 voor benzine (136 cent).

Dieseltax is 1350, benzine 640, lpg 1290. Omslag punt zal hetzelfde zijn zo'n beetje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Oeps :-\ :o foutje in mijn berekening. Had natuurlijk de prijs per liter moeten inrekenen (in Belgie momenteel benzine=1,4 euro ; diesel = 1,1 euro ; lpg 0,45 euro)

benzine kostprijs per km 0,098X1,4= 0,1372euro per km
diesel kostprijs per km 0,081X1,1= 0,0891euro per km

Omslagpunt(Y) wordt dan:
0,0891Y+559,4 = 0,1372Y+328,15 ====> Y= (559,4-328,15) / (0,1372-0,0891) ====> Y= 4807,69

Hetgeen me toch wel serieus verbaast! Bij ons al vanaf 4807,69 km per jaar is diesel voordeliger dan benzine?
Of zit er nou nog een fout in?

Moet toch eens diesel gaan overwegen geloof ik ...

Voor NL wordt het:
benzine kostprijs per km 0,098X1,36= 0,13328euro per km Tax= 640
diesel kostprijs per km 0,081X1,01= 0,08181euro per km Tax= 1350

Omslagpunt(Y) wordt dan:
0,08181Y+1350 = 0,13328Y+640 ====> Y= (1350-640) / (0,13328-0,08181) ====> Y= 13794,44

In NL maw op 13800km per jaar.
Antwoord
#4
Tuurlijk. Het verschil tussen Belgische benzine en diesel tax is verwaarloosbaar (en hoedanook niet veel), en diesel is veel goedkoper/kilometer. Ik snap niet dat er buiten NL nog mensen op benzine rijden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Neen ik ook niet. Maar ik rijd al een aantal jaren op LPG.
Het laatste jaar begin ik me alleen te ergeren aan de nieuwe wetgeving die zegt dat er enkel lpg getankt kan worden als het station bemand is. Concreet in het buitengebied waar ik woon is dat dus tussen 7.00 en 18.00u . Hetgeen betekent dat ik door de week niet kan bijtanken en vrijdag benzine zit te rijden. (tankinhoud 35l en rit naar het station is 65km/dag, vandaar)
Antwoord
#6
Voor de volledigheid:
Belgie Nederland
benzine diesel lpg benzine diesel lpg
brandstofprijs per km* 0,1372 0,0891 0,0585 0,1332 0,08181 0,0754
tax/jaar 328,15 559,4 476,89 640 1350 1290

• uitgaande van motoren 2.3 benzine/lpg en 2.4diesel, verbruik zoals aangegeven op autotelegraaf.nl (benzine 0,098 l/km ; diesel 0,081 l/km en lpg 0,125 l/km)
• brandstofprijzen BE op 16/02/2010: benzine1,4 ; diesel1,1 ; lpg0,45
• brandstofprijzen NL op 16/02/2010: benzine1,36 ; diesel1,01 ; lpg0,58
België
Omslagpunt BENZINE/DIESEL Y= (559,4-328,15) / (0,1372-0,0891) ====> Y= 4807,69
Omslagpunt BENZINE/LPG Y= (476,89-328,15) / (0,1372-0,0585) ====> Y= 1889,96
Omslagpunt DIESEL/LPG is negatief, LPG is dus vanaf de eerste km goedkoper.


Nederland
Omslagpunt BENZINE/DIESEL Y= (1350-640) / (0,13328-0,08181) ====> Y= 13794,44
Omslagpunt BENZINE/LPG Y= (1290-640) / (0,13328-0,0754) ====> Y = 11230,13
Omslagpunt DIESEL/LPG is negatief, LPG is dus vanaf de eerste km goedkoper


Wat ook nog interessant is, is te zien hoeveel goedkoper de ene optie wordt nádat het omslagpunt bereikt is.
Belgie :
BENZINE/DIESEL Ná 4807,69 km is diesel (0,1372-0,0891)= 0,0481euro per km goedkoper dan benzine
BENZINE/LPG Ná 1889,96 km is lpg (0,1372-0,0585)= 0,0787euro per km goedkoper dan benzine
DIESEL/LPG lpg is elke gereden km (0,0891-0,0585)= 0,0306euro per km goedkoper dan diesel & taxvoordeel=82,51

Nederland:
BENZINE/DIESEL Ná 13794,44 km is diesel (0,13328-0,08181)= 0,05147euro per km goedkoper dan benzine
BENZINE/LPG Ná 11230,13 km is lpg (0,13328-0,0754)= 0,05788euro per km goedkoper dan benzine
DIESEL/LPG lpg is elke gereden km (0,08181-0,0754)= 0,00641euro per km goedkoper dan diesel & taxvoordeel=60euro

Hetgeen toch wel een [b]verrassende conclusie[/b] (voor mij toch :Smile )oplevert:
Het verschil in NL tussen diesel en LPG is relatief klein.
(voor 25000 km is het 220,25euro per jaar duurder om diesel te rijden tov lpg; bij 15000km zelfs maar 156,15euro )
In Belgie is het verschil juist veel groter (25000X0,0306)+82,51=847,51.
Dit is toch markant als je ziet dat in deze twee landen de reputatie van lpg en diesel net omgekeerd is.
De meeste 240 die Belgie worden aangeboden zijn diesel. In NL blijkt de diesel de naam ‘duur’ te hebben en rijdt hij bijna niet rond. Hoewel het toch een aanzienlijk eenvoudigere techniek betreft , die geen kofferruimte kost en geen speciale trekhaken enz. Om nog maar te zwijgen van de gevallen waarin je de lpg-installatie nog gaat installeren. Die investering haal je tov de diesel er nooit meer uit.

Laat de kritiek maar losbarsten ... Big Grin Big Grin Big Grin

Antwoord
#7
Mijn benzine- en dieselprijs was aan de discountpomp een tijdje terug, benzine is nu 140, diesel 105, ik neem aan dat je in België toch zeker 10 cent goedkoper moet kunnen tanken. LPG prijzen varieren nogal wild in NL, van 45 tot 75 cent.

De verdeling diesel/benzine/lpg 240's in de NL weerspiegelt nog de situatie van 1980-90, en bovendien ben je kosten van lpg-inbouw vergeten. Nu worden er meer en meer LPG en diesel auto's verkocht.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
De belgische prijzen zijn de vandaag officieel gepubliceerde prijzen.
Voor de berekeningen zijn trouwens vooral de prijsverschillen tussen de brandstoffen van belang en die zijn toch iets stabieler.

Marc1970 schreef:De verdeling diesel/benzine/lpg 240's in de NL weerspiegelt nog de situatie van 1980-90

Als je het aanbod vergelijkt op marktplaats en bv kapaza.be wel ja.
Maar ik merk ook dat op de diesels op marktplaats nu anno 2010 ook nauwelijks geboden wordt.
De meeste kopers van auto's uit '80-'90 blijven dus ook nu nog met de (kosten)ideëen van die tijd denken. Alhoewel dat nu niet meer geldt.

Ik heb inderdaad geen rekening gehouden met installatiekosten lpg, ook niet met prijsverschillen bij aankoop tussen tweedehands LPG/benzine/diesel.
En ook niet met het milieu-aspect;
En ook niet met de onderhoudskosten.

Als je aankoop/installatiekost en onderhoud meeneemt, komt de diesel er waarschijnlijk nog veel beter uit.
Milieu-aspect niet natuurlijk, maar dat is dan weer niet in euro's uit te drukken
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Tuurlijk. Het verschil tussen Belgische benzine en diesel tax is verwaarloosbaar (en hoedanook niet veel), en diesel is veel goedkoper/kilometer. Ik snap niet dat er buiten NL nog mensen op benzine rijden.
Ik dacht zelfs dat er geen verschil meer is tussen benzine en dieseltaks.
Antwoord
#10
Wat meespeelt in Nederland is de reputatie van de dieselmotor. Die heeft net als de V6 PRV een slechte naam, omdat deze het "snel" opgeeft. Lees bij 300.000 km. Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Die VW LT motor kan zelfs een redblock evenaren qua levensduur. Onderhoud en respectvol gebruik zijn dan wel kernwaarden van het dieselen.
De diesel was in NL gewoon een stuk duurder. Diesel is in NL eigenlijk alleen populair op de zakelijke markt. En daar is men ook pas echt "om" sinds de entree van de turbo motoren. Alles dus ruim na het verscheiden van de 240/740 en eigenlijk ook na de 940.
De opvolgers zijn namelijk wel ruim te vinden als diesel.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  5 cilinder diesel tijdrovers 2 12.156 11 January 2014, 23:45
Laatste bericht: tijdrovers
  rokende diesel usa245 9 13.785 13 September 2012, 23:41
Laatste bericht: Degraaf
  Verbruik van een 6-cilinder diesel? Boterbloem 8 12.545 27 July 2012, 18:57
Laatste bericht: GJ244D6
  Dag diesel! Pluk 4 9.034 3 July 2012, 06:24
Laatste bericht: eerstkoffie
  Diesel tuning? aRjen.T 42 56.769 29 June 2012, 12:25
Laatste bericht: aRjen.T
  Verschil diesel t.o.v. benzine Drk 2 6.653 29 December 2011, 19:28
Laatste bericht: markfranken
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.968 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric
  Slechte koude start 240 L Diesel 1987 DIESELfan1987 14 13.339 4 March 2010, 10:57
Laatste bericht: 240diesel
  extra meters in een 240 diesel, welke zenders? superD 1 3.116 14 February 2010, 19:20
Laatste bericht: 240diesel
  inbouw 240 diesel blok uit '90 in volvo 244 GJ244D6 16 16.596 23 December 2009, 01:56
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)