Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2010
Goedeavond,
Mijn naam is Martijn Pothoff en ik ben sinds vrijdag de trotse bezitter van een Volvo 240 GL Diesel uit 1987. Ik heb deze auto gekocht in Brummen en had dus vrijdag een lekker tochtje voor de boeg terug naar Zaandam. De rit verliep voortreffelijk. Wat een gevoel. King of the road. Zo`n geluid heb ik nog nooit ervaren. Als een tank op de weg. S`avonds wilde ik de auto aan mn vrouw laten zien en toen starte hij pas na 3x gloeien. De volgende ochtend vroeg naar mn werk ook pas aanslaan na 4 a 5 keer starten. Als hij eenmaal loopt...... als een zonnetje. Alleen als hij een paar uur heeft stilgestaan is het weer raak. Maar tot gister kreeg ik hem wel aan de praat. Maar vandaag helemaal niet meer. Wat moet ik doen?
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Ik vermoed dat een of enkele gloeibougies het begeven hebben.
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2010
Ik heb daar ook al aangedacht. Ik denk dat ik ze allemaal maar ga laten vervangen. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat na vervanging het euvel kan blijven bestaan. Maar ja je moet ergens mee beginnen. Bedankt en ik laat weten of het probleem is opgelost na vervanging,
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Dat zou inderdaad goed kunnen dat er gloeibougies kapot zijn.
Maar er zijn meer mogelijkheden;als je brandstof-inspuitpomp lekkage heeft kan de brandstof terugzakken naar de tank en wil de auto ook heel belabberd aanslaan.
Slechte compressie door vastgekoekte zuigerveren.
Pomp-timing niet juist.
Of een combinatie van alle genoemde factoren.Ook wel slijtage genoemd want bijna geen van de gemoemde punten zijn natuurlijk 100% in orde.Het is een gebruikte auto immers.
Gloeibougies zijn te controleren door een speciaal apparaatje of een simpele test met een gloeilamp;
Verwijder de koperen strip die alle gloeipitten met elkaar verbind.
Neem een gloeilamp van 12V 55Watt, maak een draad aan je + pool en zet deze aan ÃÃn kant van je goeilamp.
Maak aan de andere kant van de gloeilamp een draad die lag genoeg is om alle pitten ÃÃn voor ÃÃn te bereiken.
Als je nu de draad op de schroefdraad van je gloeilamp drukt zal de lamp fel gaan branden; een teken dat de gloeipit waarschijnlijk nog wel functioneerd.Als de lamp helemaal niet gaat branden is je pit doorgebrand en moet deze vervangen worden.
Berucht is de bereikbaarheid van cil. 5 en 6 maar met een beetje geduld kan je het tot een goed einde brengen om ook daar de pitten succesvol te vervangen.
De eerste 4 cilinders kan je zo makkelijk testen.De achterste 2 gaan wat moeilijker maar als de eerste 4 al niet best zijn of enkele daarvan vervang dan alle 6 maar want hij heeft echt alle pitten nodig om fatsoenlijk te starten.
Daarnaast is het natuurlijk ook niet onbelangrijk om met een multimeter te testen óf en hoeveel spanning er op de gloeipitten komt.
Een defect gloeirelais kan ook roet in het eten gooien.
Toch is het helaas zo dat ondanks allemaal nieuwe pitten een motor moeilijk blijft aanslaan, hij is dan soms gewoon te ver versleten.
Want naast goede brandstoftoevoer en gloeien is compressie on-ontbeerlijk voor een goed start.
En juist die compressie gaat hand in hand met de slijtage-graad van je motor.
Maar houd moed, gewoon bij het begin beginnen en alles rustig eens langslopen.
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
Zeker beginnen bij de gloeispiralen. Mijn beide diesels starten 100 keer beter na het vervangen van de spiralen. Kijk ook even op het voorgloeirelais of de zekering niet door is. Heb ik ook eens gehad en dan is de auto zeer moeilijk te starten. Zit op de rechter voorpoot gevezen als je voor de wagen staat, als ik me niet vergis. Een zwart doosje met een kabel of twee eraan. Onderaan zit een metalen zekering die wel eens durft door te branden.
Veel succes.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 33
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2008
gloeibougies controleren,gloeirelais,als je brandstofpompriem niet goed licht start hij ook moeilijk(op tijd zetten,voorraan beginnen bij distributie) als je hem gaat starten even kijken of er luchtbelletjes meekomen in je dieselaanvoerslang naar je brandstofpomp. maar ik weet niet hoeveel hij al gelopen heeft zou ook in het ergste geval je compressie kunnen zijn.dan zou ik zeggen geniet ervan deze lente en zomer want dan start hij wel.en na de zomer een andere blok erin op kapaza staat er een met echte 30.000km 750euro.
Ik snap alleen niet waarom je een 87 hebt genomen. wordt toch nooit meer belastingvrij.
succes
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2010
Bedankt voor alle antwoorden en tips. Ik ga rustig een voor een na. Dat ik een `87 er heb gekocht heeft te maken met de km-stand van 139 000 km!! Ik betaal dan wel de aanzienlijke belasting maar ik heb een diesel met weinig kilometers! ( boekjes aanwezig).En soms gaat gevoel ook wel voor verstand. Ik zit al jaren op internet te loeren naar een auto als deze. En eens moet je gewoon doen. Nou maar hopen dat dit de juiste beslissing is geweest. Ik hou jullie op de hoogte.
Berichten: 33
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2008
Ben nog iets vergeten
Kijk eens of je koudestartinrichting werkt.
zit bij je brandstofpomp willen ze nog wel eens losgooien(wasthermostaat kapot)
mvg sacha
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Feb 2010
Bedankt, ik zal het allemaal gaan nalopen. Eind deze week ga ik er meebeginnen. Zal blij zijn als ik weer kan gaan toeren. Hij staat nu zo akelig stil voor de deur. Trouwens volgens mij is de thermostaat niet vervangen. Er is alleen een nieuwe distributie in gekomen.
Grtjs Martijn
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
Preventief onderhoud op de D6 motoren is de sleutel tot veel kilometerplezier.
Mijn 745 D6 BJ 1989 loopt nu al 545879 km zonder mij ook in de steek te laten .
Doe zoals ik .
iedere 10.000 km een oliewissel
iedere 20.000 km , oliewissel +alle filters
iedere 40.000 km ,kleppen regelen + vervangen van alle 6 de gloeikaarsen.
iedere 60.000 km , controle voorinspuitmoment dieselpomp .
iedere 120.000 km , vervangen van alle riemen + de waterpomp.
om de zwarte roet uitstoot te minimaliseren moet het inspuitmoment met 0,10 graden verhoogd worden.
bij mijn volvo wordt de dieselpomp altijd afgesteld op +- 0.95 graden.
groetjes