Topics: 35
Deze winter herhaaldelijk problemen gehad met de koude start van m'n 240 op LPG. Zowel de extra electronica, als de gasverdamper gaven problemen bij deze lage temperaturen.(gasverdamper: ofwel start hij van de eerste maal, maar als dat niet ging bevriest de verdamper even en kan je een heel tijdje niet starten)
Daarom ben ik serieus aan 't overwegen over te schakelen op een diesel. (ook 240).
Maar wat kan ik verwachten van een (oudere)diesel bij deze temperaturen? Ook een beetje extreem lage nachttemperaturen deze winter hier op de Hoge Venen (record:-22 en nu al meer dan 20 nachten lager dan -10)
De auto's staan de hele nacht in open lucht. Maar de V70tdi gaf geen problemen.
Ik vraag het hier omdat ik niet graag van de regen in de drop geraak met een omwissel.
Topics: 288
een Diesel heeft natuurlijk veel minder storende componenten die roet in het eten kunnen gooien. Maar een Goed afgestelde LPG auto waar alle onderdelen van in orde zijn mag ook geen probleem geven, het moet alleen wel allemaal kloppen. Een verdamper die bevriest, dat is dan toch een verwijzing naar het koelwatercircuit, en wegzetten op benzine en ook starten, dat al geprobeerd?
Check eerst maar eens, lijkt me goedkoper dan een andere auto. En tja een diesel, das comprimeren onder een hogere compressie en dan loopt ie in principe al, maar het is ook een ander principe wat overigens ook z'n zwakke punten kent.
De middenweg is een Diesel in de huidige auto hangen...
Inderdaad een goed afgesteld LPG systeem behoort ook prima te starten. Maar zoals gezegd staat de auto buiten en ik denk dat het niet enkel puur de temperatuur is, maar ook vooral de grote hoeveelheid stuifsneeuw die ook voortdurend onder de motorkap geraakt.
Gevolg slechte contacten, massaverlies, batterij die direct een stuk minder presteert en gevolg: je kan enkele malen starten, maar doet hij het niet bij de eerste 3 pogingen, dan is de batterij al te zwak intussen.Op benzine loopt hij slecht, nochtans ligt het niet aan de pomp, die is nagemeten.
Ik heb trouwens intussen al een Diesel aangeschaft; maar nog niet ingeschreven. Dus de vraag is gewoon welke wordt de blijver en welke gaat weg: 1991GLE op lpg of 1991SE op diesel.Ik heb ook al eens geopperd om de 2 te houden, maar daar wordt mijn vrouw niet zo vrolijk van ;D
tja dan ben je al halverwege. Maar het antwoord zit al in je relaas. Je kent all componenten, die moeten dus goed zijn, alles moet vast zitten, berschermd met een spuitbus "dampstart", kabels mogen niet doorslaan en het voltage moet hoog genoeg zijn. Zonder me op de borst te kloppen, en het is benzine, 2 wkn stilstaan en momenteel gewoon buiten, choke uit, 2-3X rondgooien, vroep.... (op een slecht afgestelde carb.)
Dus, vonk goed, brandstof voldoende, dan moet ie lopen...
oh en vrouwen worden doorgaans niet vrolijk van meerdere auto's... what's new...
Topics: 107
Als de enige overweging om de auto te verkopen het slechte starten op LPG bij extreem lage temperaturen is dan zou ik hem lekker houden
Ten eerste duurt het statistisch gezien weer tientallen jaren voordat we zo'n strenge winter krijgen als nu, verder is het probleem een technisch probleem wat dus op te lossen is.Ook bij lage temperaturen dient een LPG auto namelijk goed te starten.
Daarnaast is uit kostenoogpunt LPG rijden -zeker in Belgie- interessanter dan op diesel rijden.
Mijn diesel startte deze winter met 6 nieuwe gloeibougies na twee tikken. Zelfs na acht uur buiten staan in de ijzige koude.
Maar zoals iedereen hier zegt is het wel een kwestie van afstellen. Ook bij een diesel. Met een zwakke batterij en slechte gloeibougies start een diesel ook niet bij deze lage temperaturen. Dan is je batterij ook leeg na 3 keer proberen.
Van de diesel moet je echt houden. Ik heb er eentje op LPG (740) waar ik nu moet mee rijden (heb een diesel met schade en een diesel met kapotte achterophanging) en ik hunker alweer om met men dieseltje te kunnen rijden.
Ik zou zeggen gewoon beide houden. En anders verkoop je de SE gewoon aan mij toch? :p
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Een auto moet inderdaad goed onderhouden zijn. Bougies enz. Maar neem van mij aan: een auto die 24/24 buiten staat bij nachttemperaturen van pakweg -15 krijgt het toch moeilijk. En lpg is hoedanook een extra techniek in de auto en verhoogt ,zeker bij deze temperaturen, de storingsgevoeligheid.
Ik heb enkel ervaring met een moderne diesel(v70) en die is dus beter(bij -15), maar de auto is ook nieuwer natuurlijk.
Vandaar mijn vraag voor de startproblemen bij oudere diesels bij deze temperaturen. Ik denk bvb aan mensen die al eens op wintersport gaan met de 240. Of in de Scandinavische landen?
Eenmaal de temperatuur terug normaliseren verdwijnen de meeste startproblemen ook gewoon.
Misschien moet ik meer in de richting gaan denken van motorverwarming als ik de LPG wil behouden (of een garage natuurlijk)
Volvodiesel schreef:Ik zou zeggen gewoon beide houden. En anders verkoop je de SE gewoon aan mij toch? :p
In ieder geval zal Ã
Ã
n van de twee moeten vertrekken, als ik eruit ben welke laat ik wel iets weten.
Jij bent natuurlijk wel goed geplaatst om een vergelijking te maken tussen LPG en diesel in Belgie/
Wat is nou het goedkoopst als je verbruik en onderhoud samen neemt? Of doe je alles zelf?
in bv Scandinavie wordt de diesel naarmate de temperatuur afneemt iets aangelengd met benzine om de ontbrandig te vergemakkelijken, hoef je daar zelf niet te doen, doet de fabrikant voor je. Dat kun je hier ook makkelijk zelf doen, ik weet alleen de verhouding niet. Tis niet veel maar voeldoende om te kunnen starten.. Ik denk dat een goede "Dieselmeneer" je het antwoord wel kan geven.
Topics: 7
Great, die irri bug is nog steeds aanwezig.
Dan maar opnieuw en minder uitgebreid: in NL kent men ook winterdiesel. Deze wordt standaard al geleverd vanaf halverwege de herfst tot eind februari. Weinig mensen weten dit echter en je merkt het eigenlijk niet eens.
In Zweden etc zijn diesels sowieso niet populair omdat diesel natuurlijk niet de beste brandstof is met kou. Vandaar dat vroeger alle tractoren etc op benzine reden. En da's ook meteen de reden dat Volvo diesel-motoren van VW/Audi/Renault gebruikte omdat zij zelf die niet ontwikkeld hadden voor hun koude landje.

Standaard diesel zonder benzine erdoor krijgt al vlokvorming bij ca +4 graden. Winterdiesel doet het een stuk beter, maar het is lang niet zo goed als benzine. Zo'n diesel blijft met de kou ook langer roken dan in de zomer.
Dus: voor (extreme) kou ben je met een benzine veel beter af.
Zoiets dacht ik ook al . En met de ochtendtemperaturen hier in de winter (dit jaar mÃÃr dan 20 dagen tussen -10 en -15 om 6 u 's ochtends).
Maar in de Scandinavische landen hebben ook een groot aantal auto's motorverwarming voor de koude start. Ik overweeg nu ook zo'n inbouw. Maar ik veronderstel dat die ook voor diesel bestaan ?
Zou er voor een voorverwarmde motor nog onderscheid gemaakt moeten worden tussen diesel en lpg ?
Ik vermoed van niet ....?