Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht lopen met koude motor en stationair op LPG
#1
Sinds afgelopen weekend loopt de auto niet meer zo lekker op LPG.

Begon nadat de auto was afgeslagen en de accu leeggestart is. Wilde de auto op LPG starten met de choke uitgetrokken en dan start ie moeilijk. Ook met de hulpaccu van een andere draaiende auto wilde ie niet op LPG starten. Op benzine was geen probleem. Het betreft een B21A. Alle bekabeling/rotor/verdelerkap/bougies zijn recent vervangen. Wel is er wat koelvloeistof over de verdelerkap gelopen bij het verwisselen van de thermostaat. Daarna echter nog ruim 200km probleemloos gereden.

Sindsdien een klein stukje gereden. Kan dit probleem worden veroorzaakt door een slechte/bijna lege accu?

Ik kan het niet erg goed plaatsen. Wat kan ik checken?

Bedankt voor de reacties!

gr.,

Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Antwoord
#2
Als je eenmaal gestart bent doet de accu weinig meer, daar loopt-ie niet slechter van.

Ik heb zoiets laatst gehad met de Volvo 66, werd erg snel (binnen een week) slechter te starten tot helemaal niks meer. Na vervangen van bobine weer probleemloos.
Op benzine werkt alles altijd makkelijk dan op LPG, ook met een matig vonkje ontbrand dat nog wel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
slechte massa wordt ook nogwel eens onderschat Wink Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#4
Loopt ie wel goed op lpg als je rijdend van B naar G overschakelt?
Antwoord
#5
Ik ben het met Mark eens, vervang eerst de bobine maar.
Ik had hetzelfde, ook 21A, een heleboel afstelprobeersels, maar er veranderde weinig :'(.
Toen bobine aangepakt en alles was weer goed . ;D
D.w.z. nadat ik de oude afstelling weer had teruggevonden, want een beetje draaien aan die paar schroefjes van de LPG installatie kan toch een heleboel verzieken. :Smile :Smile
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#6
Het kan (als het het bovenstaande niet is) ook het kraantje van je LPG / Benzine toevoer zijn, dat per ongeluk dicht of opengeschoven is. Had dat ook laatst.

Ja, en die onaangename verrassing had ik ook met die koelvloeisof uit het Thermostaat-gat. Toen heb ik wel de verdelerkap moeten vervangen. Die vloeistof corrodeert ernorm.
Heb je een reserve kap? Kun je altijd even proberen erop te zetten, weinig werk.

Succes!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#7
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Vandaag 70km gereden en het is over...

Ik verdenk de kracht van de vonk en daarmee ook de bobine zoals zwarte flirt hierboven al schrijft. De accu is niet zo best meer.

Preventief onderhoud van accu en bobine is de eerste stap. Heeft iemand ervaring met de 123 ignition. Zover ik weet is die (nog) niet beschikbaar voor de b21A. Dat lijkt me een mooie bedrijfszekere oplossing. Misschien een idee om hier colleftief met de b21 bezitters wat op te tuigen?

gr.,

Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Antwoord
#8
Wat is bedrijfszeker? Volgens mij moet de eerste 123 ingnition nog 25 jaar worden, die van de B21A draaien met minimaal onderhoud al miljoenen kilometers.

Voor wat betreft de vonk: kijk eens of de binnenkant vd stroomverdeler nog fris is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Rij al een jaar naar volle tevredenheid met een kitje van Velleman de K2543. Kost niet veel en verder geen echte (definitieve) ingrepen nodig aan de auto.

http://www.eijlander.nl/article.php?grou...&id=110162
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#10
Wat is dat voor een kit van Velleman? Hoe sluit je dat aan? Ik ben niet zo onderlegd met die elektrische dingen.

gr.,

Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 172 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 99 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 530 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.846 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 560 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 966 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)